|
کدخبر: 176123

دولت‌ ها با بورس چه کردند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: عامل اصلی رشد بورس، در دوران مختلف، افزایش نرخ ارز و تورم بوده، که تاثیر اهرمی بر سودآوری شرکت‌ها دارد.

بورس دولت‌ ها با بورس چه کردند؟

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند بازار سرمایه بعد از انقلاب اسلامی چگونه بود؟، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۸، بعد از انقلاب اسلامی، بازار سرمایه مجدد فعالیت خود را شروع کرد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در شهریور سال ۶۹ با عدد پایه ۱۰۰ واحد ایجاد شد، که این دوره مصادف با ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

او بیان کرد: از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، شاخص کل بورس از ۱۰۰ واحد به ۲ هزار و ۱۵۰ رسید که در نهایت در مرداد ۱۳۷۶، شاخص کل با عدد یک هزار و ۷۶۵ واحد به دولت جدید یعنی دولت هفتم واگذار شد. در دوره ۸ ساله رفسنجانی با توجه به دوره سازندگی، جان تازه‌ای به شرکت‌های تولیدی دمیده شد و این باعث شد که شاخص بورس اوراق بهادار تهران طی این ۸ سال یک هزار و ۶۶۵ درصد رشد را تجربه کند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در دوره هفتم و هشتم ریاست جمهوری گفت: در این دوره ۸ ساله شاخص کل ابتدا با اصلاح ۱۶ درصدی مواجه شد، ولی سپس با رشد ۵۴۶ درصدی، در مرداد ۱۳۸۴ به شاخص ۱۱ هزار و ۳۹۰ واحد رسید.

او بیان کرد: در دوره نهم و دهم شاخص کل ابتدا ۳۰ درصد اصلاح شد، اما در مجموع با رشد ۴۰۵ درصدی طی ۸ سال به عدد ۵۷ هزار و ۲۳۵ واحد رسید.

آسایش در رابطه با صعود بازار سرمایه در ۸ ساله گذشته اظهار کرد: در دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری که می‌توان از آن به عنوان اوج شکوفایی بازار سرمایه در اقتصاد ایران نام برد، شاخص کل با رشد ۳ هزار و ۵۶۰ درصدی تا مرداد سال ۱۳۹۹ به عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید و سپس با اصلاح بخش بزرگی از این صعود چشمگیر، اکنون در محدوده یک میلیون و هزار ۱۷۲ واحد قرار دارد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، رشد ۳ هزار درصدی بازار سرمایه در زمان دولت یازدهم و دوازدهم به معنی رونق در تولید و شکوفایی اقتصادی در این دولت است؟، گفت: رشد زیاد شاخص کل به تنهایی نشان دهنده شکوفایی و تولید نیست و منظور از شکوفایی بازار سرمایه این است که، این بازار به عموم مردم شناخته شد و به گونه‌ای گام موثری در رابطه با اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی برداشته شد.

او افزود: هر چند که در سال ۹۹ اشکالات بزرگی در پیاده سازی این امر مشاهده شد و باعث متضرر شدن بخش بزرگی از سهامداران شد. اما این کار در آینده می‌تواند در کارایی اقتصادی بازار سرمایه خود را بیشتر نشان دهد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، علت رشد بازار سرمایه در دوران ۴ دولت مطرح شده چه بود؟، اظهار کرد: عامل اصلی رشد بورس در دوران گذشته، افزایش نرخ ارز و نرخ تورم است که به گونه‌ای، تاثیر اهرمی بر سودآوری شرکت‌ها دارد. چرا که در این دوره با افزایش قیمت کالاها، شرکت‌ها، سود‌های بالاتری شناسایی می‌کنند و باعث کاهش در قیمت بر سود (p/e) سهام بازار می‌شوند و این مهم باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران به این بازار می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص بی توجهی دولت‌ها از ابتدای انقلاب نسبت به بازار سرمایه گفت: سالیان سال، بازار سرمایه در اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی دولت نقش مهمی نداشته و حتی با بی مهری بسیاری از مسئولان و دولت همراه بود. اما در دوره دوازدهم ریاست جمهوری و به خصوص در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دولتمردان به این نتیجه رسیدند که بازار پول تنها جوابگوی اقتصاد امروزی نیست و بازار سرمایه به عنوان پایه و اساس تولید و کسب و کار در کشور، می‌تواند نقش مهمی را در سیاست‌های اقتصادی دولت ایفا کند.

او بیان کرد: لذا دولت با تفکر فرهنگ سازی به تبلیغ از این بازار روی آورد و از طرفی با ورود نقدینگی اشخاص جامعه به این بازار و فروش دارایی‌های دولت به آنها، باعث افزایش ناگهانی قیمت بخش بزرگی از سهام شرکت‌ها شد؛ که در نهایت با بهره مندی دولت از منافع این رشد از جمله، دریافت مالیات از معاملات، تامین مالی از فروش بخشی از سهام دولتی و صندوق‌های دولتی، کنترل تورم، بازار به اصلاح و ریزش قیمتی روی آورد و از سویی بخشی از نقدینگی کشور از بین رفت؛ که می‌توان گفت در کوتاه مدت دولت به فراتر از اهداف خود نیز رسید.

آسایش افزود: اما با بی توجهی مسئولان و عدم توجه به تمامی جوانب این مهم، بخش بزرگی از مردم که عموما به طور مستقیم وارد بازار سرمایه شده بودند، در مدت کوتاهی اعتمادشان نسبت به بازار سرمایه از دست رفت. اکنون بازار سرمایه نیازمند سیاست گذاری صحیح و بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه است.

او اظهار کرد: شاید دیگر نتوان بازار سرمایه را در گوشه کنار اقتصاد ایران دید و این بازار اکنون در کانون توجه جامعه است. حال خوش اقتصادی کشور به حال و هوای بازار سرمایه روز به روز وابسته‌تر می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص برنامه دولت جدید و رشد بازار سرمایه در آینده، تصریح کرد: دولت جدید قطعا برنامه مدونی را در مورد بازار سرمایه دنبال خواهد کرد. با توجه به دوره‌های قبل و فرصت‌های پیش رو از جمله برگشت به برجام، رشد چند درصدی بازار سرمایه در دولت جدید در سال‌های آینده دور از ذهن نخواهد بود.

 

ارسال نظر