|
کدخبر: 176048

دلیل بسته شدن نماد‌ها در بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بسته شدن و توقف نماد‌ها در بازار سرمایه علت‌های مختلفی دارد که پس از برطرف شدن و شفاف شدن موضاعات نمادها باز می‌شوند.

بورس دلیل بسته شدن نماد‌ها در بورس چیست؟

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که علت بسته شدن نماد‌ها در بورس چیست؟ بیان کرد: موقعیت‌های مختلفی وجود دارند که منجر به بسته شدن یا در اصطلاح توقف یک نماد معاملاتی می‌شوند که در دستورالعمل‌های اجرایی نحوه انجام معاملات تعیین شده است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رایج‌ترین دلیل بسته شدن یک نماد، برگزاری مجامع شرکت‌هاست؛ که حداقل یک بار برای مجمع عمومی عادی سالیانه برای تصویب عملکرد سالانه و صورت‌های مالی و میزان سود نقدی و تعیین حسابرس و بازرس و هیات مدیره و روزنامه کثیرالانتشار و پاداش و حق حضور شرکت‌ها اتفاق می‌افتد؛ و اگر موضوعی منجر به تصمیم نشد در مجمع عادی به طور فوق العاده مجدد بررسی می‌شود.

او در ادامه افزود: همچنین ممکن است به علت افزایش سرمایه، تغییر موضوع فعالیت، تغییر نام شرکت، و به طور کلی هر تغییری در مفاد اساسنامه، مجامع فوق العاده نیز برگزار شوند. یک روز معاملاتی قبل برگزاری مجمع نماد متوقف شده و در صورتی که نماینده سازمان فرآیند و مصوبات مجمع را تایید کند، حداکثر دو‌ روز بعد انتشار گزارش مجمع در کدال نماد شرکت با توجه به موضوع مجمع با یا بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

او افزود: در یک مورد خاص، برگزاری جلسه هیات مدیره شرکت نیز منجر به توقف نماد معاملاتی می‌شود و آن زمانی است که دستور جلسه هیات مدیره شامل تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد یا بیشتر از محل سهام جایزه یا سود انباشته باشد.

قلی پور در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب بسته شدن نماد‌ها می‌شود، متوقف شدن به علت نوسانات قیمتی که برای نوسانات ۲۰ درصدی در ۵ روز اخیر وقفه معاملاتی ۶۰ دقیقه‌ای و برای نوسان ۵۰ درصدی در ۱۵ روز اخیر توقف نماد تا دو روز و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی دیده شده است. بازگشایی‌ها با دامنه نوسان و بر اساس قیمت پایانی قبلی انجام می‌شوند.

این کارشناس علت سوم بسته شدن یک نماد را دریافت اطلاعات با اهمیت از شرکت هم منجر به توقف نماد می‌شود، بیان کرد و در ادامه افزود: اگر اهمیت اطلاعیه در سطح الف باشد بلافاصله نماد متوقف و در اولین روز معاملاتی بعدی بدون دامنه نوسان یا با دامنه حسب نظر ناظر بازار بازگشایی می‌شود. اگر سطح اهیمت اطلاعیه ب باشد، وقفه معاملاتی برای ۶۰ دقیقه اعمال می‌شود و بر اساس اینکه در چه دقیقه‌ای از بازار هستیم، همان روز یا اول وقت روز معاملاتی بعدی بازگشایی صورت می‌گیرد. در صورت ابهام در اطلاعات ارائه شده، سازمان می‌تواند نماد را برای دو روز متوقف کند؛ البته اتفاق افتاده که برای موارد خاص که اطلاعات مغایرت زیاد داشته یا مورد تایید نیست، توقف طولانی‌تر شده باشد.

این کارشناس سرمایه بیان کرد: ظن به دستکاری قیمت‌ها یا انجام معاملات بر اساس اطلاعات نهانی می‌تواند منجر به توقف نماد شده و پس از بررسی و اقدام لازم در خصوص تایید تا ابطال معاملات، حداکثر تا پایان روز معاملاتی بعدی بازگشایی می‌شود علت دیگر است که سبب بسته شدن یک نماد می‌شود.

قلی پور درباره علت بسته ماندن طولانی نماد‌ها گفت: این مورد مربوط به تعلیق (یعنی توقف بیش از پنج روز معاملاتی نماد) و نه توقف نماد‌ها است و دستورالعمل جداگانه برای خود دارد. تا سال ۹۹ تعداد نماد‌هایی که در وضعیت تعلیق قرار داشتند، کم نبودند، ولی با تغییراتی که در خصوص دستورالعمل تعلیق نماد‌ها صورت گرفت، بخشی از این مشکل حل شده است. با این حال دلایل تعلیق نماد‌ها مشخص است.

قلی پور افزود: یکی از دلایل توقیف نماد زیان انباشته و مشمول ماده ۱۴۱ بودن شرکت‌ها است که برای رفع تعلیق شرکت‌ها باید به روشی مثل تجدید ارزیابی یا افزایش سرمایه ساختار مالی و سمت چپ ترازنامه آن‌ها را اصلاح کنند.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از دلایل توقف نماد‌ها عدم ارسال و انتشار اطلاعات به ویژه صورت‌های مالی توسط ناشر است بازگشایی نماد منوط به ارسال اطلاعات مالی می‌شود. البته برخی اوقات صورت‌های مالی به علت اختلاف مدیران ناشر و حسابرس نهایی نمی‌شود یا نهاد دیگری صورت‌های مالی را تایید نمی‌کند. مثل بانک‌ ها که چند سال درگیر اصلاح صورت‌ها با نظر بانک مرکزی بودند، یا اینکه صورت‌های مالی به علت برخی ملاحظات دولتی تهیه نبوده‌اند؛ مشابه وضعیتی که برای پالایشگاه‌ها پیش آمده بود و شرکت نفت به عنوان تهیه‌کننده خوراک و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان خریدار محصول نرخ‌ها را اعلام نمی‌کردند یا اختلاف نظر اساسی وجود داشت.

او در ادامه افزود: معاملات مشکوک، کاهش سهام شناور، شاخص‌های مالی نامناسب، عدم معرفی بازارگردان، و عدول از شرایط اولیه پذیرش در بازار پذیرش شده نیز جز مواردی هستند که در دستورالعمل اجرایی عنوان شدت می‌تواند منجر به تعلیق نماد شود. در حال حاضر این نوع تعلیق‌ها کم‌تر شده و اگر ایرادات سازمان در موارد پیش گفته توسط ناشر برطرف نشود، بورس یا باید حداکثر بعد ۳۰ روز نماد را با نشان با علامت احتیاط بااعلام هشدار به معامله کران باز کند یا در صورت زیاد بودن ابهامات مقدمات اخراج از بورس و انتقال به بازار‌های پایین‌تر در فرابورس فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نحوه فعالیت ناظران بیان کرد: قطعا در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی کشور، بازار سرمایه یک سر و گردن بالاتر و بهتر عمل کرده؛ کافی است برای مقایسه درصد مطالبات سوخت شده در بانک‌ها، یا مشکلات مربوط به کسری ذخایر در بیمه‌ها، یا مشکل توازن دارایی بدهی صندوق‌های بازنشستگی، مشکلات در محیط زیست و منابع طبیعی و ساخت و سازها را بررسی کنیم و نهاد‌های ناظر بر ایشان را قضاوت کنیم.

قلی پور ادامه داد: در مقایس قطع به یقین بورس بسیار بهتر عمل کرده است و تخلفات در حوزه نظارت نهاد ناظر بر بازار سرمایه مشهود نیست، اما انتقاداتی هم وجود دارد. بالاخص در حوزه نظارت بر معاملات با اطلاعات نهادی و دستکاری قیمت‌ها به نظر سریع‌تر وارد شد.

قلی پور تاکید کرد: هر چند نهایتا در این حوزه هم دستورالعمل‌های اجرایی اخیرا صادر شده است، همچنین محدودیت‌های هسته معاملاتی هم بی تاثیر نبوده و با آزادسازی سهام عدالت و شرایط تحریمی ارتقای سریع نرم افزار میسر نشده است.

این کارشناس در پایان گفت: با داشتن صد‌ها هزار صفحه دستورالعمل و بخش‌های نظارتی و بازرسی و کنترل در کنار سخت گیری‌های بعضا افراطی که همه فعالان بازار آن را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند. اتفاقا نظارت‌ها بعضا افراطی است؛ البته به جز بخش معاملات و دستکاری قیمت که احتمالا ناشی از محدودیت‌های هسته معاملاتی است. شرکت‌ها و انتقال آن‌ها به بازار پایین‌تر بخشی از این مشکل حل شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر