|
کدخبر: 174796

خطر جدی بیخ گوش بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در خطر سقوط کردن به شاخص زیر یک میلیون واحد قرار دارد، گفت: تحلیل‌های کارشناسانه دیگر نمی‌تواند وضعیت بورس را مشخص کند.

بورس خطر جدی بیخ گوش بورس

بورس یک هفته است که روی ریل نزولی افتاده است و قصد ندارد که به وضعیت متعادل بازگردد. بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز و سهام کوچک بازار به شدت افت قیمت دارند، اما نبود خریداران در بازار باعث شده است تا عرضه‌ها از خریدها بیشتر شوند و تنها خریداران بازار سهامدارانی هستند که از ارزندگی کنونی بازار خبر دارند و نسبت به تغییر وضعیت پرتفوی خود اقدام کرده‌اند تا آن را با سهام بنیادی پر کنند.

شاخص کل بازار سرمایه مانند روزهای گذشته از این هفته، باز هم یکنواخت روی دور نزولی قرار گرفته بود و از ابتدا تا انتهای معاملات حتی یک حرکت کوچک هم به سمت جهت مثبت بازار برنداشت. این شاخص در انتها، ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحد افت کرد و به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید و روی یک میلیون و ۹۵ هزار و ۷۲۵ واحد ایستاد، جایی که زنگ خطر سقوط شاخص به زیر یک میلیون واحد به صدا درآمد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بازار سرمایه ارزندگی بالایی دارد.

علاوه بر این شاخص، شاخص کل هم‌وزن نیز به طرز وحشتناکی تحت تأثیر حرکت کلی بازار بود؛ به نحوی که از اولین دقایق معاملات روی شیب نزولی تندی قرار داشت و تا انتهای معاملات با ۱.۲۹ درصد افت، تقریبا ۵ هزار واحد افت کرد و در ارتفاع ۳۸۳ هزار و ۲۱۷ واحد ایستاد، اما در آخرین دقایق معاملات برخی حرکات مثبت هم در برخی از سهم‌ها از جمله سهم‌های گروه معاملاتی فرآورده‌های نفتی انجام شد و برخی از سهم‌های این گروه تغییر وضعیت داده و سبز شدند.

در معاملات روز جاری، نمادهایی از جمله «شپنا»، «شتران»، «فملی»، «ولپارس»، «شستا»، «خگستر» و «ثامید» بیشترین تراکنش را داشتند که اکثراً، در دقایق انتهایی معاملات مورد تقاضا بودند. علاو بر این، نمادهای «وبملت»، «وتجارت»، «پارسان»، «وبصادر»، «رمپنا» و «خساپا» بیشترین اثر منفی و تک نماد «شتران» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل بورس داشتند.

امروز، شاخص فلزات اساسی هم با افت ۳ هزار و ۶۲۶ واحدی و ایستادن روی ۸۴۹ هزار و ۳۳۹ واحد به کار خود پایان داد، اما نمادهای «فسازان»، «کاوه»، «کویر» و «فنور» بیشترین افت را داشتند و بازار چشم‌انتظار بازگشایی نماد «فولاد» ماند. با این حال، نماد «ذوب» در بازار فرابورس مثبت بود نزدیک به یک درصد رشد قیمت داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات روز جاری بورس اظهار کرد: بازار سرمایه امروز هم با روند منفی و صف‌های فروش سنگین مواجه شد و هر چند در دقایق پایانی بورس شاهد خرید در این نمادها بودیم، اما این خرید چندان تأثیری در وضعیت بازار نداشت و مشکل بازار سرمایه پابرجا باقی ماند و امروز سقف‌ها و کف‌های حمایتی را از دست داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: روند معاملات بورس نشان می‌دهد که بازار سرمایه از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند و هر تحلیلی که کارشناسان و تحلیلگران نسبت به بازار سرمایه دارند جوابگو نیست؛ به نحوی که گزارش‌های ماهانه و فصلی شرایط را عادی نشان می‌دهند اما وضعیت ناپایدار بازار کاملا از منطق دور شده است و انتخابات و مذاکرات برجام را در توجیه این وضعیت تنها به عنوان بهانه مطرح می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر چوب هیجان سال گذشته خود را می‌خورد، گفت: بورس در حال حاضر به حال خود رها شده است و سیاست‌گذاران تا زمان مشخص شدن دولت بعدی، هیچ فکری به حال آن نخواهند کرد و باید گفت در حالی که در هر بازاری با اصلاح قیمتی و افزایش نقدشوندگی در بازار مسیر به تعادل رسیدن هموار می‌شود، قوانین خلق‌الساعه در بازار سرمایه سهامداران را با ترس مواجه کرده و در نهایت این ترس به بی‌اعتمادی در بازار منجر شده است.

نوروزی در این باره افزود: مسئله اصلی بازار ضعف سیاست‌گذاران در ریل‌گذاری برای بازار است که باعث هدر رفت منابع در بازار و از دست رفتن فرصت‌ها به صورت سیستماتیک شده است که در نتیجه این شرایط، اگر بازار به تعادل هم برسد محلی برای سفته‌بازی می‌شود؛ مگر آنکه دولت و سازمان بورس تغییر نگاهی نسبت به بازار پیدا کنند و فقط به فکر پر کردن جیب خود از این طریق نباشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خبری در رابطه با بازار منتشر نشود، هیچ تغییری در بازار مشاهده نخواهیم کرد. با این تفاسیر زنگ خطر سقوط بازار سرمایه به زیر یک میلیون واحد به صدا درآمده است و در این شرایط، تنها مشخص شدن وضعیت دولت بعدی و نهاد اقتصادی دولت بعد می‌تواند باعث شود تا وضعیت بازار سرمایه مشخص شود. با این حال، درخواست کارشناسان از نهاد سیاست‌گذار و نامزدهای انتخاباتی این است که موضع خود را نسبت به بازار سرمایه مشخص کنند.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    خاک تو سرتون

  • ناشناس ارسالی در

    حتما رای می دهیم بدبختمون کردید

  • F ارسالی در

    حیوان درنده
    لعنت بر تو و پدر و ما درت و اجدادت
    لعنت بر برادران و خوا هرانت
    لعنت بر همسرت
    لعنت بر فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و ندیده هات< br /> لعنت و نفرین خدا بر تو باد

  • ناشناس ارسالی در

    امکانش هست همه کارشناس ها خفه شوند و حرف نزنند؟

  • ناشناس ارسالی در

    انشاالله پدر بابک خرمدین روحانی رو بخوره . هار هار هار

ارسال نظر