|
کدخبر: 174017

بررسی وضعیت معاملات بورس در هفته گذشته

سبزپوشی شاخص در روز اول هفته همزمان با متقارن شدن دامنه نوسان پایدار نبود و پس از آن بازار با افت قیمت مواجه شد. شاخص کل بورس تهران ۲.۵درصد افت کرد و کام تمامی صنایع تلخ شد. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد دو درصدی رو به رو شد.

بورس بررسی وضعیت معاملات بورس در هفته گذشته

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد یک روز سبز و چهار روز سرخ بود. در روز ابتدایی هفته، هم زمان با برگشت دامنه نوسان به حالت متقارن، شاخص کل پنج هزار واحد رشد کرد اما در روزهای بعد شاهد افت‌های پیاپی بود و در آخرین روز نیز با افت ۱۸هزار واحدی به کار خود پایان داد.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۲۹هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۸۳هزار واحد به یک میلیون و ۱۵۴هزار واحد سقوط کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با افت پنج درصدی رو به رو شد. اما شاخص کل فرابورس در تمام روز‌ها سبزپوش شد و در مجموع ۳۰۴واحد معادل ۱.۷درصد رشد کرد.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود و هیچ روزی شاهد ورود پول افراد حقیقی نشد. در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۶۴۷میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۲۸میلیارد تومان و گروه‌های «خدمات فنی و مهندسی» با ۶میلیارد تومان و «لاستیک و پلاستیک» با یک میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۶۰میلیارد تومان و «محصولات شیمیایی» با ۳۰۳میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «برکت»، «وپاسار» و «فملی» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری گروه دارویی برکت ۱۵۳میلیارد تومان و بانک پاسارگاد ۱۰۶میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «میدکو»، «فجر» و «کگل» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه ۵۱میلیارد تومان و سهامی فولاد امیرکبیر کاشان ۳۱میلیارد تومان افزایش یافت.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به طوری که هزار و ۹۰۴میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«خودرو و ساخت قطعات» با معاملات هزار و ۸۲۲میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با هزار و ۴۹۹میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.

در این هفته هیچ گروهی با دل خوش بازار را ترک نکرد و همه گروه‌ها با افت قیمت مواجه شدند. کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «محصولات چوبی» با منفی ۱۹درصد، «منسوجات» با منفی ۹.۷درصد و «مخابرات» با منفی ۹.۲درصد به ثبت رسیدند.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «غگیلا» با ۴۱.۶درصد، نماد «واحیا» با ۱۱.۹درصد و نماد «فگستر» با ۲۷.۶درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «وبرق» با.۶۹درصد، «کفرا» با ۴۸.۷درصد و «کاذر» با ۴۸.۴درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۶۰۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود دو درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با سه هزار و ۱۰۶میلیارد تومان متعلق به روز یک شنبه، ۲۶اردیبهشت ماه و کمترین ارزش معاملات با دو هزار و ۱۴۲میلیارد تومان متعلق به چهارشنبه بود.

اخبار مهم هفته

اطلاعیه در خصوص تغییر دامنه نوسان قیمت و حجم مبنا

مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد، مطابق مصوبه هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار از ۱۴۰۰/۰۲/۲۵ دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران به ۵± درصد و دامنه نوسان صندوق های قابل معامله به ۱۰± درصد تغییر می‌یابد. همچنین حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵میلیارد ریال تغییر خواهد یافت.

انجام عرضه اولیه فتوسا

آخرین روز کاری اردیبهشت‌ماه جاری در فرابورس ایران با عرضه اولیه ۶۵میلیون سهم از سهام شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان‎ ‎به ‌عموم سهامداران به پایان رسید. سهام این شرکت در ۷٬۸۴۲ریال کشف قیمت شد و دو میلیون و ۴۱۰هزار و ۱۶۳کد معاملاتی در این عرضه اولیه شرکت کردند که به هر کد ۲۸سهم تخصیص یافت.

نصاب سرمایه ‌گذاری صندوق‌ های سرمایه‌گذاری در اوراق اختیار فروش تبعی

مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با صدور ابلاغیه‌ای به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نصاب سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را در اوراق اختیار فروش تبعی اعلام کرد. در این ابلاغیه آمده است: ۵۰درصد مبلغ سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در سهام پایه مبنای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی (جهت خرید سهام) در ردیف نصاب سرمایه‌‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام قرار می‌گیرد.

عرضه صکوک اجاره ۱۳۵۰۰ میلیارد ریالی

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (سهامی خاص) به مبلغ ۱۳¡۵۰۰ میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران از روز یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ به مدت ۵ روز کاری عرضه عمومی می‌شود.

این اوراق ۴ ساله و با نرخ ۱۸ درصد است که اجاره بهای آن هر یک سال یک‌بار از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می شود.

واگذاری پرسپولیس و استقلال پیش از پایان دولت

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست خبری خود با اعضای کمیسیون اقتصادی گفت: اگر هیات واگذاری دو نکته اعلامی سازمان بورس را برطرف کرد، این دو باشگاه آماده واگذاری است و تلاش داریم در این دولت انجام شود.

نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با اشاره به این که ما خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را ضرورت می‌دانیم، گفت: این دو تیم از نیاز‌های جامعه هستند و اقدام مسئولان باید منجر به حفظ احساس امنیت بیش از ۶۰ میلیون طرفدار و حفظ موضوعات مالی و گردش صحیح اجرایی آن‌ها شود.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در تشریح نشست دیروز خود با نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخصوص واگذاری و خصوصی‌سازی این دو باشگاه گفت: این موضوع با تلاش سازمان خصوصی‌سازی در حال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: مسئولیت اصلی تمام این فرایند‌ها با این سازمان است و مستندات، مدارک و گزارش‌های حسابرسی در حال حاضر در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است.

اخبار سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۷۹۷هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۳۳۷هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۷۸هزار تومان رسیده است.

از سهام عدالتی‌ها خبری نشد!

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به طور کلی ۳۱ استان در کشور وجود دارد که شرکت های استانی تهران و البرز هنوز از یکدیگر تفکیک نشده اند و شرکت استانی سهام عدالت استان سمنان نیز هنوز به عنوان نهاد مالی ثبت نشده است، بنابراین امکان برگزاری مجامع این سه استان وجود ندارد.

نوبت اول مجامع ۱۸ استان برگزار شده است. در مجمع عمومی به طور فوق العاده نوبت اول باید ۵۰ درصد به اضافه یک حق رای در مجمع حضور داشته باشند تا مجمع رسمیت پیدا کند اما در مجامع هیچکدام از این ۱۸ استان این اتفاق رخ نداده است. مجامع ۱۰ استان دیگر هم هنوز به دلیل حکم دادستانی برگزار نشده است.

حق مشمولان ضایع نمی‌شود. طبق قانون تجارت مجمع عمومی عادی باید تا چهار ماه بعد از سال مالی تشکیل شود که نشده است به همین دلیل باید مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برگزار شود و اگر در نوبت نخست تعداد سهام داران به حد نصاب نرسید برای بار دوم با هر تعداد سهام دار تشکیل و رای گیری می‌شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر