|
کدخبر: 172816

بورس چه نقشی در کنترل تورم دارد؟۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال ۱۴۰۰ دولت برای تامین مالی اقدام به فروش اوراق بدهی می‌کند.

بورس بورس چه نقشی در کنترل تورم دارد؟۱۴۰۰

بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا دولت امسال هم برای مهار تورم از بازار سرمایه استفاده می‌کند؟، اظهار کرد: دولت در سال ۹۹ از بازار سرمایه برای تأمین کسری بودجه، جلوگیری از تورم و عدم وابستگی به بانک مرکزی، که تبعات استقراض دولت از بانک مرکزی، افزایش نقدینگی، تورم و پایه پولی است، استفاده کرد.

او بیان کرد: در حال حاضر کسری بودجه دولت، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، استفاده دولت از بازار سرمایه بستگی به میزان درآمد او دارد، اینکه چقدر می‌تواند این کسری بودجه را پوشش دهد، هر چقدر درآمد‌های دولت بیشتر باشد، استفاده دولت از بازار سرمایه برای تامین مالی کمتر می‌شود. به نظر من سال ۱۴۰۰ دولت برای تامین مالی اقدام به فروش اوراق بدهی می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا مجددا مردم در بازار سرمایه اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند؟، تشریح کرد: اتفاق‌هایی که در سال ۹۹ افتاد باعث ایجاد حباب تقریباً بزرگی در بازار سرمایه شد که بخش عمده‌ای از آن ناشی از اجرای سیاست‌های دولت بود. مثل، تغییر در نرخ بهره بین بانکی، افزایش تقاضا برای سهام دولتی این عوامل باعث ایجاد حباب در بازار سرمایه شد.

او بیان کرد: متاسفانه وضعیت فعلی بازار سرمایه، ناشی از خالی شدن همان حباب است و عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه باعث ریزش‌های پی در پی در بازار سرمایه شد. به نظر من، این یک گزاره تقریباً کاملی نیست و باید این را بپذیریم که، در بازار سرمایه با یک حبابی مواجه بودیم که دولت، باعث ایجاد این حباب شده بود.

سالاروند در رابطه با اعتماد از دست رفته مردم نسبت به بازار سرمایه اظهار کرد: اعتماد از دست رفته مردم زمانی باز می‌گردد که حباب تخلیه شود، ارزندگی در بسیاری از سهام به وجود آید، پیچیدگی‌ها اصلاح شود، اصلاح در وضع قوانین و اجرای قوانین، رسیدن به تعادل در ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک صورت گیرد.

او گفت: در حال حاضر بسیاری از سهام ارزنده هستند و بسیاری از پیچیدگی‌های سهم‌ها اصلاح شده‌اند. همچنین باید دیگر قوانین خلق الساعه نداشت و به ثباتی در اجرای قوانین برسیم. اصلاح تمام این مولفه‌ها سبب بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه می‌شود.

سالاروند بیان کرد: بازار سرمایه باید به تعادل برسد تا نقدینگی به سمت بازار بازگردد. وقتی ما سیاست‌های اشتباهی را اتخاذ می‌کنیم از جمله، تغییرات در حجم مبنا و دامنه نوسان این عوامل باعث بازگشت دیرتر روند بازار سرمایه به تعادل می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا شاخص بازار سرمایه مجددا می‌تواند سقف قبلی را لمس کند؟، تشریح کرد: لمس سقف قبلی شاخص بازار سرمایه با توجه به کاهش تورم انتظاری مشکل است و بعید به نظر می‌رسد مجدد بازار دچار حباب شود و سقف‌های قبلی را ببیند.

او بیان کرد: قاعدتاً بازار سرمایه به تعادل می‌رسد و مجددا مورد توجه قرار می‌گیرد، اما بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۰ سقف قفلی شاخص را لمس کند.

سالاروند در رابطه با عوامل اثرگذار در به تعادل رسیدن بازار سرمایه گفت: تغییر دامنه نوسان و تزریق نقدینگی از عوامل موثر در رشد بازار سرمایه هستند، هنگامی که نقدینگی به بازار سرمایه تزریق شود و قوانین ثبات پیدا کند، بازار سرمایه به تعادل می‌رسد.

به گفته او وضع دامنه نوسان نامتقارن سبب ایجاد عدم اطمینان در بازار سرمایه شد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، بازار سرمایه برای رشد منتظر چیست؟ اظهار کرد: بازار سرمایه برای رشد منتظر ثبات وضعیت است که ثبات وضعیت در نرخ ارز هم ناشی از شرایط سیاسی موجود است. همچنین مشکل در وضع قوانین و اجرای آن است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها