|
کدخبر: 171682

مُسکنی موقت برای بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل امروز با سهم‌های بزرگ رشد کرد، مطرح کرد: تغییر دامنه نوسان مسکن موقتی است که بازار را برای مدت کوتاهی سبز می‌کند.

بورس مُسکنی موقت برای بورس

خبر شب گذشته از جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تغییر دوباره دامنه نوسان به ۵- تا ۵+ و تغییر حجم مبنا باعث شد تا صف فروش بسیاری از سهم‌های بازار خیلی زود جمع شود و دوباره رنگ سبز در بازار دیده شود. علاوه بر این، رشد نرخ‌ها در بازارهای جهانی هم روی بازار چندان بی‌اثر نبود چراکه با رسیدن نرخ مس به بالاترین سطح خود در طی چند سال اخیر یعنی ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار باعث شد تا سهام «فملی» رشد بسیار خوبی داشته باشد.

حال که بازار باز هم با شنیدن خبر تغییر دامنه نوسان یک جو مثبت دارد، شاخص کل با رشد همراه شد و در حالی که دقایق آغازین معاملات را با سقوط پشت سر گذاشت، در ادامه معاملات، با جمع شدن صف‌های فروش جمع شد و رشد کرد و تا انتهای معاملات با ۵ هزار و ۵۷۲ واحد رشد، به یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۶۹ واحدی رسید.

شاخص کل هم‌وزن اما جریان دیگری را پیش گرفته بود چراکه از ابتدای معاملات که روی شیب نزولی قرار گرفت، به همان روش ادامه داد و تا انتهای معاملات رشد نکرد که نشان می‌دهد فعلا سهم‌های کوچک بازار چندان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند. این شاخص تا انتهای معاملات ۲ هزار و ۳۲۹ واحد افت کرد و به ۴۱۸ هزار و ۴۸۸ واحد رسید و در این میان، شاخص فلزات اساسی با درخشش سهم‌های فولادی و مس به واسطه رشد نرخ کامودیتی‌ها رشد خوبی را داشت. امروز این شاخص ۲۴ هزار و ۴۲۵ واحد افزایش یافت و رقم ۸۸۶ هزار و ۱۸۶ واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «خودرو»، «شپنا»، «فملی»، «خساپا»، «اپال»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شستا»، «وغدیر»، «فارس» و «فخوز» بیشترین تأثیر مثبت و نماد «رمپنا» تأثیر منفی روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در میان نمادهای فولادی بازار، رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شد، اما نمادهای «فخوز» و «فولاد» دو نماد سبزپوشی بودند که تأثیر خاصی روی شاخص کل گذاشتند، اما دیگر نمادهای فولادی با ضرر همراه بودند. در گروه کانه‌های فلزی، دو نماد «کچاد» و «کگل» با رشد اندک خود سبزپوش شدند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک به ۵ درصد رشد کرد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران امروز بعد از گذشت دو ساعت از آغاز معاملات، بالاخره روی شیب صعودی قرار گرفت که این رشد هم تحت تأثیر معاملات مثبت نمادهایی همچون «فملی»، «فولاد»، «وغدیر» و «شستا» بود.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود مثبت شدن شاخص کل هنوز اکثر نمادهای بازار در صف فروش قفل هستند و تقاضا برای خرید آنها بسیار پایین است و تا زمانی که نمادهای کوچک پرتقاضا نشوند، وضعیت بازار سهام بهبود نخواهد یافت و این مثبت‌ها تنها فرصتی برای خروج به سهامدارانی می‌دهد که نسبت به بورس اعتماد خود را از دست داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار امروز نسبت به تغییر مقررات معاملاتی دامنه نوسان واکنش نشان داده است، مطرح کرد: برخی از گروه‌ها امروز متعادل معامله شدند و باید توجه داشت که تغییر دامنه نوسان و زیرساخت‌های بازار همانگونه که از قبل هم بوده، تنها مسکن‌های موقتی هستند که در کوتاه‌مدت اثر خود را از دست می‌دهند.

عقیلی درباره نقدشوندگی در بازار گفت: مهم‌ترین مسئله در بازار نقدشوندگی است و باید به جای تغییرات در زیرساخت‌ها اعتماد را به بازار برگرداند و این کار هم بدون حل شدن مسئله نقدشوندگی در بازار رخ نمی‌دهد و در حال حاضر، بازار خودش را با فاکتورهای نرخ دلار و بهره مطابقت داده است و آنچه که این روزها بازار را دستخوش تغییرات منفی کرده است سیاست‌های دستوری و دخالت در بازار است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت بازار فعلااعتمادسازی دوباره در بین مردم و سهامداران است، افزود: اگر در بازار سرمایه دخالت‌ها و قیمت گذاری‌های دستوری وجود نداشته باشد بازار می‌تواند با روند تعادلی و مثبتی پیش برود و بازار در وضعیت فعلی با ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد صف فروش مواجه است و تنها راهی که برای جمع شدن این صف‌ها وجود دارد این است که به بازار نقدینگی تزریق شود و اعتماد سهامداران بیشتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با تخصیص منابع صندوق توسعه و تثبیت در بازار سهم‌هایی که وزن بیشتری در شاخص دارند می‌توانند تحرکات مثبتی را داشته باشند، اما فعلا جو بازار به صورت موقت به این صورت است و در ادامه مسیر بازار باید به اخبار بین‌المللی و دیگر موارد توجه داشت.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها