|
کدخبر: 170965

شروع منفی بورس در ترافیک اخبار حمایتی

چهارشنبه بازار سهام در حالی به کار خود پایان داد که چندین نماد بزرگ در مدار مثبت قرار داشتند و عامل سبز شدن شاخص کل بودند.

بورس شروع منفی بورس در ترافیک اخبار حمایتی

بنابر اتفاقات هفته گذشته از جمله تصویب پیشنهادات ۱۰ گانه دولت، موج جدیدی در بازار آغاز شد که انتظار شروع قوی در آغاز معاملات امروز را تقویت می‌کرد. اما به نظر می‌رسد برخلاف انتظار این اتفاق هم اثر کوتاه مدتی داشته و امیدها برای شروعی دوباره را ناامید کرد. گرچه در چند دقیقه اول شاخص کل و هم وزن مثبت ظاهر شدند اما کم کم فشار فروش شدید شد و آنها با کاهش مواجه شدند.

شاخص کل امروز در ساعت نخست با ۸۰۰ واحد (معادل ۰.۱ درصد) افزایش به سطح ۱۱۷۶ رسید. به نظر می‌رسد بازار در تلاش برای دستیابی مجدد شاخص ۱۲۰۰ است. تا کنون نمادهای فملی، وپاسار و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی نماگر اصلی به ثبت رسانده‌اند.

در گروه خودرویی نیز روز چهارشنبه معاملات پرحجمی را شاهد بودیم. با پیشنهاد شورای رقابت مبنی بر افزایش نرخ ۸ تا ۹ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، سهام شرکت‌های ایرانخودرو و سایپا توانستند با فاصله گرفتن از صف فروش، وضعیت معاملاتی خود را بهبود ببخشند. خبهمن نیز با توجه به بازگشایی پس از ثبت افزایش سرمایه نسبتا سنگینش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها چند روزی بود که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته بود و روز چهارشنبه با شکست صف فروش توانست در نهایت به رنگ سبز در تابلو معاملات به کار خود پایان دهد. با توجه به وضعیت خوب خودرویی‌ها در روز کاری گذشته امروز نیز معاملات قابل قبولی برای این سهام انتظار می‌رفت اما به دلیل شرایط نامساعد بازار این اتفاق به وقوع نپیوست.

امروز اولین روز شروع فرصت خرید اوراق تبعی ۱۳ شرکت اعلام شده از سمت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه است. اما به نظر می‌رسد انتشار این اوراق منجر به ایجاد موج تقاضای جدیدی نشده است.

در سال ۱۴۰۰ این تنها شنبه‌ای است که شاخص کل بازار در مدار سبز قرار دارد. باید دید تا انتهای بازار این روند به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد.

ارزش معاملات بازار تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. چهار صنعت فلزات اساسی، پالایشی، بانکی و شیمیایی حدودا بیش از ۵۰ درصد ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص داده‌اند. در بین نمادها دارا یکم و پالایشی یکم مانند اکثر روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در بین صنایع، شاخص فلزات اساسی به کمک نمادهای فولاد و فملی بیشترین رشد را داشته و توانسته با ۱.۷ درصد رشد بر ارتفاع شاخص خود بیافزاید. در طرف مقابل گروه فرآورده‌های نفتی با ۲ درصد کاهش ضعیف‌ترین عملکرد را در بین صنایع مختلف را داشته است.

همچنان کفه فروش حقیقی‌ها سنگین‌تر است و تا کنون ۱۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی مشاهده می‌شود. حقوقی‌های گروه بانکی مانند اکثر روزهای گذشته بسیار پر رنگ ظاهر شده اند. در طی یک ماه گذشته گروه بانکی به مدد حمایت شدید حقوقی‌ها و خبر افزایش نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، با حدودا ۰.۷ رشد، بهترین عملکرد را در بین صنایع مطرح به ثبت رسانده است.

تا این لحظه از بازار حدود ۹۰ درصد از نمادها در سمت منفی بازار فعال هستند. ۶۶ درصد از نمادها صف فروشی به ارزش ۴۹۰۰ میلیارد تومان تشکیل داده‌اند. در مقابل تنها ۲ درصد از نمادها توانسته‌اند صف خریدی به ارزش ۷۵ میلیارد تومان ایجاد کنند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها