|
کدخبر: 169979

افشاگری در مورد بورس را برای بعد بگذارید

بازار سرمایه برای اولین بار از ابتدای سال جاری با ۱۳ هزار ۵۰۰ واحد ریزش رکورد شکست که کارشناسان بهبود بازار را به بازگشت اعتماد سهامداران خواندند و انتخابات را در بی اعتمادی بیشتر دخیل می‌دانند.

بورس افشاگری در مورد بورس را برای بعد بگذارید

بورس تهران، شروع این هفته را با ۱۳ هزار واحد منفی آغاز کرد و عدد شاخص کل را از ۱میلیون ۲۰۲ هزار واحد در روز چهارشنبه پس گرفت و به ۱میلیون ۱۹۴ هزار واحد رسید.

در ۲۸ نماد بورسی روز گذشته ۱۱ اردیبهشت ماه هیچ گونه معامله‌ای صورت نگرفته و در ۲۳ نماد دیگر تنها ۱ معامله رخ داده است. حجم معاملات بازار نسبت به روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه بیش از یک میلیارد کاهش پیدا کرد و با ۳۰۵ هزار تعداد معامله، حدود ۵ میلیارد حجم را پر کرده است.

هفته گذشته مجلس شورای اسلامی و دولت به صورت جداگانه نشست‌های را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه برگزار کردند که نتیجه این نشست‌ها قرار است در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مطرح شود.

از مهم‌ترین تصمیماتی که در این دو نشست گرفته شد تزریق منابع از صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار با درآمد حاصل از مالیات نقل و انتقال سهام بود. محمد رضا شریفی نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه تزریق منابع به بازار سرمایه را فرصتی برای خروج سهامداران که در بازار زیان کردند می‌داند و این رویکرد را در بهبود بازار سرمایه مثبت عنوان کرد.

او به بازار گفت: مردم نسبت به بازار بی اعتماد و وحشت زده شدند و تزریق منابع به بازار یک فرصت برای این افراد ایجاد می‌کنند تا سهام خود را بفروشند و حتی با زیان از بازار خارج شوند.

شریفی‌نیا در پاسخ به این سوال آیا سهم‌های کوچک در بازار سرمایه از تزریق منابع سهیم هستند؟ اظهار کرد: منابع صندوق توسعه و غیره معمولا صرف خرید سهام‌های بنیادی و بزرگ در بازار می‌شوند، اما سهم‌های کوچک ارزنده تحت تاثیر جو بازار قرار می‌گیرند ولی سهم‌های غیر ارزنده چندان از تزریق منابع منفعت کسب نمی‌کنند.

او بیشتر بر فروش اوراق تبعی تاکید دارد و می‌گوید: یکی از ابزارهای که سازمان می‌تواند در جهت کاهش ریسک یا ترس سهامداران استفاده کند فروش اوراق تبعی است، البته باید به درستی برای مردم و سرمایه‌گذاران توضیح داده شود تا سهامداران بتوانند به صورت صحیح از این ابزار استفاده کنند.

 “اوراق اختیار فروش تبعی” اوراقی است که براساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر کننده می‌باشد متعهد می‌گردد تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن “قیمت اعمال” می‌گویند در تاریخ معین یا همان “تاریخ اعمال” از سهامدار خریداری کند. معمولا از این ابزار به عنوان ابزار کاهش ریسک در بازار سرمایه یاد می‌کنند.

شریفی‌نیا می‌گوید: بی اعتمادی به بازار سرمایه مهم‌ترین دلیل ریزش است بنابراین باید این مشکل را درمان کنیم و اعتماد از دست رفته مردم را به بازار برگردانیم. برای این کار بارها پیشنهاد بیمه سهام یا همان فروش اوراق تبعی را دادیم، که این مسئله سبب می‌شود سهامداران در صورتی که قیمت سهم آن کاهش پیدا کرد از ریزش آن واهمه نداشته باشد.

این کارشناس برداشتن ممنوعیت بانک‌ها برای انجام معامله در بازار را ابزاری برای افزایش نقدشوندگی بازار عنوان کرد و گفت: این ابزار معمولا در چنینی شرایطی می‌تواند کمک زیادی به بازار کند چرا که بانک‌ها پول‌های بزرگی در اختیار دارند که می‌تواند قدرت نقدینگی بازار را افزایش دهد.

او این سوال را که آیا امیدی با وجود شرایط کنونی برای بهبود بازار وجود دارد؟ این گونه پاسخ داد: مهم این است که بازار توان خوب شدند را دارد. زمانی که تلاش کنید و هدف گیری درستی داشته باشید بازار رونق پیدا می‌کند.

شریفی‌نیا بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری را این گونه توضیح داد: بعید می‌دانم که بعد از انتخابات فرصت خرید سهم باشد. افرادی که قصد ماندن در بورس را دارند بهترین زمان برای خرید سهم در روزهای منفی است.

بعد از نامتقارن شدن دامنه نوسان و رسیدن دامنه منفی آن به سه درصد، روز گذشته بیشترین میزان ریزش بازار با ۱۳ هزار ۵۱۲ واحد رخ داد و تا امروز رکوردار بیشترین ریزش از ابتدای سال تا کنون بود.

سیاسی کار چه بلای بر سر بورس می‌آورد؟

حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه به بازار در مورد شرایط کنونی بازار گفت: ریزش‌های بازار بیشتر به بعد روانشناسی معامله‌گران بر می‌گردد، زمانی که سرمایه‌ افراد در جلوی چشمشان آب می‌شود، سه راهکار بیشتر ندارند یا اینکه بمانند تا کمی زیانشان جبران شود یا سهامشان را بفروشند و از بازار خارج شوند و یا اینکه اقدام به معامله‌گری در بازار کنند.

او اضافه کرد: بیشتر معامله‌گران به دلیل اینکه دانش لازم از بازار سرمایه را ندارند ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند و تمام تصمیمات و اخبار مثبت هم نمی‌تواند آن‌ها را در بازار نگه دارد، افراد منفعل که بخش قابل توجهی از بازار را تشکیل می‌دهند در سهم می‌مانند تا یک زمانی که زیان آن‌ها در سهمشان جبران شود و بعد از بازار خارج می‌شوند اما بخشی که در بازار هستند و اقدام به معامله می‌کنند فعالین واقعی بازار هستند و حتی با وجود زیان دست از بازار بر نمی‌دارند و این افراد کمترین میزان زیان در بازار را می‌کنند.

حمایت حقوقی‌ها یکی دیگر از مسائلی بود که صیامی به آن پرداخت و عملکرد آن‌ها در روزهای اخیر را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: در طول سه هفته اخیر به خصوص هفته گذشته افزایش حجم معاملات بیشتر به عملکرد حقوقی‌های بازار بر می‌گردد. آن‌ها با احتیاط جلو می‌روند و به نظر بنده تا هفته دیگر نتیجه عملکرد آن‌ها بر روی شاخص کل خود را نشان می‌دهد.

او می‌گوید: بازار بورس کمی سیاسی شده و کاندیدای احتمالی انتخابات هر کدام نظراتی در خصوص بازار می‌دهند و همدیگر را عامل اصلی ریزش می‌دانند، این مسئله و افشاگری‌های در مورد بازار سرمایه جهت اقبال عمومی ممکن است بازار را دچار تنش کند و سهامداران را نسبت به بورس بی اعتمادتر کند.

صیامی که پیشتر حقوقی‌های بازار را درگیر مسائل سیاسی می‌دانست با تاکید بر این موضوع تاثیرات تبلغات قبل از انتخابات ریاست جمهوری را این گونه تشریح کرد: بازار سرمایه محور اصلی تبلیغات کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری است، در این تبلیغات بر اساس آنچه تاریخ انتخابات ما نشان می‌دهد کاندیدا برای کسب اقبال عمومی اقدام به افشاگری علیه یکدیگر می‌کنند و همدیگر را متهم به ریزش بازار و از بین رفتن سرمایه مردم می‌دانند، این مسائل به شدت بر بازار سهام تاثیرگذار است و به نظر بنده در صورت بروز چنین مواردی بازار در نزدیک انتخابات به شدت دچار نوسان خواهد شد.

منبع: بازار

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها