|
کدخبر: 168114

چرا بورس به دوران رکود رسید؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل اینکه اکنون بازار وارد دوران رکودی سنگین شده، وجود یک سری ابهام‌های پیش روی بازار سرمایه مانند نرخ ارز و انتخابات ریاست جمهوری است که موجب ایجاد جو نگران‌کننده‌ای در این بازار شده است.

بورس چرا  بورس به دوران رکود رسید؟

مصطفی امیدقائمی به جو حاکم در معاملات این روزهای بازار سهام اشاره کرد و افزود: معاملات بورس همیشه توام با دوران رکود و رونق بوده است و نمی‌توان وجود رکود در بازار را موضوعی عجیب دانست، اما رکودی که از چند وقت گذشته در بازار حاکم شده، عمیق و کم‌سابقه است که تاکنون هیچ واکنش مثبتی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان برای بهبود وضعیت بازار نشان نداده است.

وی خاطرنشان‌کرد: چیزی که باید اکنون مدنظر باشد و مورد مدیریت قرار گیرد، طولانی شدن دوران رونق بازار نسبت به زمان وجود رکود است و بهتر است مردم در دوران رونق اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی سهامی کنند که از بنیاد و تحلیل مناسبی برخوردار است.

امیدقائمی اظهار داشت: در صورتی که سهامداران سرمایه گذاری در چنین سهامی را مدنظر خود قرار دهند، زمانی که بازار به دوران رونق باز می‌گردد سهام مدنظر در آن زمان از ارزندگی کافی برخوردار است و هم‌سو با رونق بازار به بازدهی معقولی دست پیدا می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بازارهای سرمایه‌گذاری همیشه با دوران رکود و رونق همراه بوده است و همه سرمایه گذاران از تجربه چنین وضعیتی در بازار برخوردارند.

وی ادامه‌داد: درست است که بازار اکنون وارد رکودی سنگین و عجیب شده، اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که به‌طور حتم مسیر بازار تغییر می‌کند و روند فعلی بازار به دوران رونق منتهی می شود، اما نمی‌توان هیچ زمان دقیقی را برای خروج بازار از رکود و ورود دوباره آن به رونق اعلام کرد.

امیدقائمی با اشاره به اینکه ممکن است بازار خیلی زود دوباره به دوران رونق بازگردد یا همچنان نیازمند زمان بیشتری برای بهبود وضعیت باشد، افزود: افرادی که در شرایط فعلی معاملات بورس اقدام به خرید سهام مناسب در بازار می کنند، در آینده از این وضعیت بازار منتفع می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است که بازاری وارد دوران رکود شود و دیگر به دوران رونق بازنگردد، چنین مساله ای غیرممکن است اما باز هم باید تاکید کرد که نمی توان زمان دقیقی را برای ورود بازار به دوران رونق اعلام کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: بازار همیشه با نوسان همراه بوده است و به هیچ عنوان نباید زمانی که بازار وارد دوران رکود می شود، همه سهامداران در صف فروش قرار بگیرند و اقدام به عرضه‌های هیجانی کنند و برعکس، سهامداران نباید در زمان رونق صف‌های خرید طولانی را ایجاد کنند.

امیدقائمی با اشاره به اینکه چنین روندی در بازار غیرطبیعی است و باعث ایجاد چنین روزهایی در بازار می شود، افزود: سهامداران باید بتوانند از شرایط رکود و رونق بازار نهایت استفاده را ببرند و از تصمیمات هیجانی که منجر به ضرر و زیان سنگین می شود خودداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: معاملات بورس در چند وقت گذشته با ابهام تاثیرگذارتری مانند تحریم و شیوع ویروس کرونا مواجه شده بود، اما بازار واکنش چندانی به آن نشان نداد و در آن شرایط هم رونق پیدا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بازار وارد دوران رونق می شود معاملات آن بیش از پیش بینی ها صعود می کند و سودده خواهد شد و در مقابل در دوران رکود هم چنین روندی در معاملات بازار حاکم می شود، گفت: این موضوع ناشی از روند بازار است و هیچگاه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را از صعود و ریزش بازار ارائه داد، در این صورت افرادی که قادر به ارائه چنین پیش بینی دقیقی بودند جزو ثروتمندترین افراد محسوب می شدند که در زمان اوج و ریزش اقدام به خرید و فروش می کردند.

امیدقائمی، به اقدام‌های تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بازار اشاره کرد و بیان‌داشت: بهتر است اقدامی انجام شود تا هر چه زودتر سهام حاضر در بازار دارای بازارگردان باشد و در کنار آن اطلاعات بازار به صورت شفاف در اختیار سهامداران قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه به ضریب نفوذ خوبی در کشور دست پیدا کرده است، تاکید کرد: نتیجه حمایت هایی که از سوی سازمان بورس و دیگر ارکان از بازار انجام می‌شود در ذهن تاریخی سهامداران باقی می‌ماند و در زمان رکود و رونق با تفکر بیشتری اقدام به معامله در بازار می‌کنند که به دنبال آن دیگر شاهد تاثیر منفی تصمیم های هیجانی آنان در معاملات بازار سهام نخواهیم بود.

منبع: ایرنا
  • کارشناس سیاسی ارسالی در

    فعلا دولت با وعده های دروغین پولهای مردم را برای جبران کسرها برداشت کرد و سرمایه ملت را در بورس نابود کرد. بقول رهبری خط اب به مردم ، بمنظور حمایت از تولید ملی د ر بورس سرمایه گذاری کنید؟ مردم از این خ لاف واقع گفتنه ها نگران و نسبت به مسئولی ن بی اعتماد شده اند؟ این بی اعتمادی در آ ینده تبعات بسیار بدی برای نظام خواهد داش ت.

ارسال نظر