|
کدخبر: 166793

بورس در انتظار خروجی نشست سران قوا

در حالی که شاخص دیروز برای سومین روز پیاپی نزول کرد و رکود معاملات عمیق‌تر شده چشم امید سهام داران به جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه است که امروز برگزار می‌شود.

بورس بورس در انتظار خروجی نشست سران قوا

برای پیش‌بینی بورس امروز –دوشنبه ۳۰ فروردین- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز یکشنبه شاخص کل بورس ۹ هزار و ۴ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۲۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۰۱ واحد پائین آمد و در رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد افت کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۲۰ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۹ نماد رشد نرخ و ۳۳۳ نماد کاهش نرخ داشتند، به عبارت دیگر، ۲ درصد بازار رشد نرخ داشتند و ۷۴ درصد بازار افت نرخ داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت‌های آلومینیوم ایران (فایرا)، سیمان داراب (ساراب) و سیمان دشتستان (سدشت) بیشترین افزایش نرخ را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف)، سنگ آهن گهر زمین (کگهر) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین افزایش نرخ را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وپارس (بانک پارسیان)، تاصیکو (سرمایه‌گذاری صدر تامین) و شیران (سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش نرخ بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پلیمر آریا ساسول (آریا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) بیشترین کاهش نرخ را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش‌بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه ۵ هزار و ۶۷ میلیارد تومانی بسته شد که بالاترین رقم در ۲۹ روز کاری گذشته است.

افزایش مازاد عرضه

در پایان معاملات یکشنبه ۴۰۴ نماد صف فروش و تنها ۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه ۸ درصد کاهش یافت و در رقم ۵۵ میلیارد تومان ایستاد که پائین‌ترین رقم در ۱۹ روز معاملاتی گذشته از ۲۴ اسفند تاکنون است. ارزش صف‌های فروش نیز ۵ درصد افزایش یافت و ۵ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان شد که بالاترین رقم در ۲۹ روز کاری گذشته از ۱۰ اسفند به این سو است.

بیشرین تقاضاها

در روز یکشنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۳۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و سدشت (سیمان دشتستان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۰۱ میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، کویر (فولاد کویر) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش‌بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص‌ بورس برای سومین روز پیاپی نزول کرد و رقم مازاد عرضه به بیشترین سطح در ۲۹ روز کاری گذشته از ۱۰ اسفند تا به امروز رسید. همچنین ارزش معاملات سهام نیز با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز قبل به رقم هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۱۶ ماه گذشته است. در نتیجه رکود معاملات به عمیق‌ترین سطح رسیده و نقدشوندگی بورس به شدت کاهش یافته است.

با آن که سازمان بورس با تصمیماتی از جمله افزایش حجم معاملات در محاسبه گره معاملاتی و حجم مبنای یک برای روزهایی که سهام با گره معاملاتی مواجه است سعی در بهبود انتظارات سهام‌داران نسبت به بازار داشت اما وضعیت بازار بدتر شد. حتی انتشار خبر نشست سران سه قوه در روز دوشنبه برای حمایت از بورس نیز نتوانست تاثیر مثبتی بر روند بازار داشته باشد. با این حال این امید وجود دارد که تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بتواند به بهبود وضعیت بورس کمک کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر