|
کدخبر: 166783

علائم حیاتی بورس در محدوده هشدار

بورس دیروز هم طبق معمول مدت اخیر در مدار منفی معاملات قرار داشت. به‌طوری که در پایان معاملات شاخص کل بورس تهران نسبت روز گذشته با افت ۰.۷ درصدی (معادل ۹۰۰۰ واحد) همراه بود و در سطح ۱.۲۲۴ میلیون واحدی قرار گرفت

بورس علائم حیاتی بورس در محدوده هشدار

بورس دیروز هم طبق معمول مدت اخیر در مدار منفی معاملات قرار داشت. به‌طوری که در پایان معاملات شاخص کل بورس تهران نسبت روز گذشته با افت ۰.۷ درصدی (معادل ۹۰۰۰ واحد) همراه بود و در سطح ۱.۲۲۴ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص کل هم‌وزن هم کاهش ۰.۲ درصدی را تجربه کرد. اما جدا از تداوم افت بورس، مهم‌ترین مسئله امروز بازار سهام سقوط آزاد بیش از پیش نقدشوندگی سهام بود. به‌طوری که برای پنجمین بار در ۱۴۰۰ شاهد شکسته شدن رکورد کمترین ارزش معاملات طی بیش از یک سال گذشته بودیم.

بی‌حسی بورس به اخبار

سریال رکورد شکنی‌های معکوس بازار سرمایه ایران، امروز هم مانند روزهای اخیر ادامه پیدا کرد. دیروز در حالی بازار به پایان رسید که حواشی فراوانی حول آن رخ داد. از مهم‌ترین اتفاقاتی که پیرامون بازار سرمایه به وقوع پیوست، می‌توان به اخبار مخابره شده از نشست وین اشاره نمود که حاکی از تحولات مثبتی در راستای احیای برجام است. اتفاقی که باعث شد دلار کف ۷ ماهه خود را به سمت پایین بشکند. در همین پی بورس دیروز هم در مدار منفی قرار گرفت و به افت خود تداوم بیشتری داد. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند با احیای برجام و رفع تحریم‌ها ایران قادر به دستیابی به منابع خود را خواهد شد و در صورت تحقق این امر دولت دست بازتری در کنترل و حتی سرکوب دوباره نرخ ارز خواهد داشت. دیگر خبر مهمی که شب گذشته مطرح گردید، نشست سران سه قوه با محوریت بورس بود که همانند دیگر خبرها، این مطلب هم نتوانست نقش ناجی را برای این بازار ایفا کند. تمام این موضوعات بیانگر آنست که آژیر قرمز بورس تهران به صدا درآمده و حال بازار سرمایه خوب نیست.

رکوردشکنی ارزش معاملات

ارزش کل معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETFهای دولتی) به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید که کمترین میزان این متغیر طی حدود یک سال و نیم اخیر است. بدون احتساب ETFهای دولتی، ارزش معاملات تنها ۸۵۰ میلیارد تومان بود که در حدود ۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در خلال بازار امروز حدودا ۴۵۰ میلیارد تومان توسط کدهای حقیقی از گردونه بازار خارج شد.

در جریان معاملات بازار صنایع بانکی، پتروشیمی، فلزات اساسی و سیمانی بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، به طوری‌که بالای ۵۰ درصد ارزش معاملات قلیل بازار سهام را خود اختصاص دادند. در میان پرارزش‌ترین نماد‌های معاملاتی بازار پالایشی یکم، دارا یکم، وپاسار و شستا خودنمایی می‌کردند. نکته جالب توجه در معاملات نمادهایی که بالاترین ارزش را به خود اختصاص دادند، این بود که در ساعت‌های آغازین معاملات، سرانه فروش حقیقی در آنها بالای ۸۰ میلیون تومان بود که با ادامه معاملات این عدد رقیق گردیده و تا حوالی ۳۰ میلیون تومان پایین آمد که همچنان بیش از دو برابر سرانه فروش کل بازار است.

قهر خریداران سهام با بازار

در پایان معاملات دیروز بالای ۹۶ درصد نماد‌های معاملاتی کار خود را منفی به پایان رساندند. سرانه کل خرید و فروش کدهای حقیقی به ترتیب ۱۰ و ۱۳.۷ میلیون تومان بود. این اعداد گویای آن است که خریداران بزرگ همچنان اعتقاد به ارزندگی سهام ندارند و نسبت به تحولات آتی سیاسی اقتصادی و تاثیر آنها بر بازار سرمایه خوش‌بین نیستند.

نقشه بازار بورس بر اساس خرید حقوقی و حقیقی

بررسی تعداد و ارزش صفوف فروش امروز بیان‌گر آن است که روند صعودی را در پیش گرفت و در پایان روز معاملاتی، بالای ۴۸۰ نماد همراه با صف فروش کار خود را به پایان رساندند. از طرفی ارزش صف‌های فروش هم حدود ۶.۷ همت بود که نسبت به ارزش صفوف فروش تشکیل شده در اوج بازار رقم چشم‌گیری نیست.

شاخص کل بورس زیر ذره‌بین تکنیکال

از دید تکنیکال کلاسیک، شاخص کل بعد از واکنشی که به میانگین متحرک ۲۵ روزه خود نشان داد‌، درحال حاظر روند نزولی را طی می‌کند و امید آن می‌رود در نواحی حمایتی ترسیم شده با تقاضا همراه گردد. نخستین حمایت استاتیک شاخص کل در محدوده ۱.۲۰۰ میلیون واحدی و ناحیه بعدی حمایتی آن در حوالی ۳ کف قبلی شاخص در حدود ۱.۱۶۰ الی ۱.۱۲۰ میلیون واحدی قرار دارد.

منبع: بورسان
  • SAMAN ارسالی در

    بورس ایران در حال مرگ است

  • دا یوش ارسالی در

    این همه تحلیل های آب دوغ ای هستش مردم به بورس بی اعتماد شدند و این ارزهای دیجیتا ل هم خیلی از مردم را به سمت خودش کشانده که مطمئنم باعثش دولت بوده که هم باعث رکو د و ضربه به اقتصاد کشور زده و هم پول سرم ایه گذاری مردم را پودر کرده

ارسال نظر