|
کدخبر: 166643

بورس و بازار دیجیتال تلفیق می‌شوند؟

کارشناس بازار سرمایه افزایش قابل توجه نرخ ارز و تعطیل شدن سایر بازارها را عامل رفتن به بازار سرمایه دانست و گفت: دامنه نوسانات نامتقارن به معنای ابزار پشیمانی از کاری است که در گذشته انجام داده‌ایم.

بورس بورس و بازار دیجیتال تلفیق می‌شوند؟

به گفته آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه افزایش قابل توجه نرخ ارز و تعطیل شدن سایر بازارها تمرکز نقدینگی را به بازار سرمایه برد اما درحال‌حاضر مردم از وضع موجود ناراحت هستند.

وی ضمن اشاره به خارج شدن دو تن از رؤسای سازمان به دلیل حفظ استقلال بورس، اظهار کرد: مردم باید برای ورود به این بازار آموزش ببینند و تجربه‌ای که از سال ۹۹ کسب کردیم این بود که اگر زیر ساخت با شرایط موجود تطبیق ندارد، باید خودمان را متعادل کنیم.

آقابزرگی برخی تصمیمات اتخاذ شده در این شرایط را، اشتباه مجدد دانست و یادآور شد: طی مطالعات دو دهه بورس همواره این نکته را دیده‌ایم که بعد از یک دوره پر فراز در بازار سرمایه باید یک دوره راکد داشته باشیم اما جلوگیری از این روند خطاهایی را وارد می‌کند.

او نداشتن تعصب را یکی از نکاتی دانست که در اقتصاد، مسئولان باید به آن توجه داشته باشند و تصریح کرد: اگر پیشتر، در مسبب افزایش یا کاهش نرخ‌ها شبهه وجود داشت، اکنون کاملاً مشخص است که توسط چه اشخاص و سازمان هایی انجام می‌شود.

آقابزرگی ضمن اشاره به استعداد بسیار بالای دولت در بدهی سازی، ادامه داد: ریشه کسری بودجه و تحریم‌ها بیشتر متوجه مدیریت است.

ایشان تشریح کرد: ۵۰ درصد بودجه عمومی دولت نسبت به سال گذشته افزایش یافته که راحت‌ترین راه جبران این مسئله، اوراق بدهی با نام عملیات باز و به منظور کاهش نرخ بهره، در حد وفور است.

این کارشناس با بیان اینکه سهام داران بازار سرمایه را بازاری خوب برای تأمین مالی یافتند، یادآور شد: بازار سرمایه تأمین مالی به عنوان یک بازار اولیه برای بنگاه اقتصادی است.

او ضمن اشاره به برداشت پول از بازار سرمایه توسط دولت و اتخاذ تصمیمات مربوطه در بانک مرکزی و دولت، بیان کرد: یکی از ریشه‌های نارضایتی ۵۷ میلیون نفر که در بازار سرمایه هستند و باعث اشباع بیش از اندازه قیمت‌ها می‌شود، عدم توازن در عرضه و تقاضا است و دامنه نوسانات نامتقارن به معنای ابزار پشیمانی از کاری است که در گذشته انجام داده‌ایم.

آقابزرگی با بیان اینکه دولت در کنار استفاده باید کاری انجام دهد، تصریح کرد: هنر مدیریتی این نیست که با اعمال تمام محدودیت‌ها تنها یک راه را باز بگذاریم و با رفتن در بیراهه، آن را ناخواسته تلقی کنیم.

وی نداشتن بازار سرمایه را از ایرادهای فضای اقتصادی دانست و گفت: در حالی که چشم‌انداز دنیا بر محور رمز ارزهاست باید قواعد بین‌المللی را نیز بپذیریم.

به گفته آقابزرگی برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ می‌تواند کارگشا باشد اما صرف رسیدن به توافق و انتطار پایین آمدن نرخ ارز را نباید داشته باشیم بلکه به فرموده رهبری باید با اتکا به امکانات خود این کار را انجام دهیم.

قوانینی برای ورود به بازار دیجیتال اتخاذ کنید

محمد قاسمی، کارشناس حوزه تخصصی فناوری و بازار مالی، درباره چالش بورس از دامنه نامتقارن تا سهام عدالت و بازارگردانی، ضمن اشاره به دعوت دولت از مردم برای وارد شدن به بازار سرمایه، تصریح کرد: با تصمیمات نادرست مدیریت وقت بازار، اعتماد مردم سلب شد.

وی ذهنیت مردم در مورد بازار سرمایه را نقره داغ شدن توسط دولت عنوان کرد و گفت: باید برای بازگشت اعتماد مردم کارهای زیرساختی انجام شود.

قاسمی از ضرورت تصمیمات جسورانه مدیران در شرایط غیرعادی کنونی گفت و خاطرنشان کرد: بازار سرمایه رقیبی به نام «بازار دیجیتال» دارد که برخی به اشتباه این بازار را کوچک تصور می‌کنند اما چون ماهیت آن جهانی است، نمی‌توان این تصور را کرد.

به گفته این کارشناس بازار مالی، سه سال پیش پیشنهادی مبنی بر تلفیق بازار سرمایه و بازار دیجیتال به شورای فقهی بورس توسط خود ایشان ارائه شده اما موافقتی با آن صورت نگرفت.

قاسمی ضمن اشاره به بازداشتن مردم برای ورود به این فضا، بیان کرد: بجای جلوگیری باید قوانینی برای آن اتخاذ کنند اما متأسفانه آقایان به کنار نیامدن با این فضا اصرار دارند.

او ضمن اشاره به مزیت‌های بازار دیجیتال، اظهار کرد: مردم با وجود این مزیت‌ها به سراغ بازار سرمایه نمی‌روند و باید ساختار و دانش مالی درستی در بازار سرمایه وارد کنیم تا همه امنیت داشته باشند و با جذب نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ حل نمی‌شود.

قاسمی در پایان مشکلات این حوزه را مربوط به خارج از بازار دانست و ضمن اشاره به تصمیم گیری‌های کلان برای حل مشکلات، گفت: با ورود مردم به بازار سرمایه در ابتدا کارگزاری‌ها با مشکلات بسیاری مواجه شدند که اکنون با خوابیدن بازار این مشکلات نیز از بین رفته است.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها