|
کدخبر: 166140

شوک جدید در راه بورس؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات بازار سرمایه طی روزهای اخیر، با اعلام تصمیم تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس افزایش یافته است.

بورس شوک جدید در راه بورس؟

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، روند ارزش معاملات در طول سال ٩٩ به چه صورتی بوده است؟، تصریح کرد: میانگین حجم معاملات خرد روزانه بورس و فرابورس در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بود که در هفت ماهه اول سال از ۴ هزار میلیارد تومان تا ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، ولی در هفت ماهه بعدی تا انتهای سال طی دو مرحله کاهش یافت و به سطوح ۶ هزار میلیارد تومان در روز رسید.

او افزود: بیشترین ارزش معاملات خرد در ۱۸ تیر ماه با ۳۰ هزار میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات خرد روزانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ۱۸ آبان ماه اتفاق افتاد. میانگین معاملات در دوران رونق بورس در ۵ ماه اول سال روزانه ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که در هفت ماه دوم سال به ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزش معاملات سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال تا به حال اظهار کرد: میانگین ارزش معاملات خرد روزانه سهام در بورس و فرابورس ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده و از ابتدای سال هم به طور متوسط کاهشی بوده است.

او افزود: بیشترین ارزش معاملات در اولین روز کاری ۱۴۰۰ یعنی ۷ فروردین ماه با ارزش ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات هم ابتدای هفته گذشته یعنی ۲۱ فروردین ماه محقق شد که یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

قلی پور در خصوص علت افزایش ارزش معاملات در چند روز اخیر گفت: ارزش معاملات از ابتدای امسال در کل کاهشی بوده و نشان از کاهش نقدشوندگی بازار دارد که به علت افزایش صف‌های فروش ناشی از اعمال دامنه نوسان نامتقارن ایجاد شده است. البته با اعلام تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی در روزهای اخیر، معاملات مقداری بهبود یافته است.

او بیان کرد: دلیل دیگر افت ارزش معاملات کاهش ارزش سهام و دفعات معاملات است، مخصوصا از زمانی که معاملات با فراوانی بالا توسط بورس محدود شدند. در کل کاهش ارزش معاملات در بازار از مشخصه‌های رکود در بازار تلقی می‌شود و خروج یک طرفه نقدینگی به صورت مداوم برای هفت ماه، رکود بازار را تشدید کرده است، رکودی که البته با افزایش فروش اوراق بدهی دولتی در نرخ‌های جذاب بیشتر هم شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ ارزش معاملات کاهشی بوده و رشد نداشته است، به جز دو روز هفته گذشته و با اعلام تصمیم برای تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس با استفاده از ابزار‌های پیش بینی شده و نیز کاهش نرخ سود بانکی حجم معاملات به ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان رسیده و با روز‌های اوج بازار فاصله زیادی دارد.

او گفت: با این حال کاهش واقعی نرخ سود (که بنا بر تحقیق میدانی هنوز اتفاق نیفتاده است) و هر چالشی که تضعیف ریال را به دنبال داشته باشد، در کنار سیاست‌های محرک سمت تقاضا در بازار سهام یا سیاست‌های حمایتی از صنایع می‌توانند منجر به بازگشت رونق به بازار شوند. اگر اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی مذاکرات با غرب را تضعیف کند، احتمال رشد دلار و افزایش قیمت‌ ها منجر به افزایش ارزش معاملات بورس خواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • حمید ارسالی در

    کو شوک؟؟ کدوم شوک؟ چرا الکی تیتر میزنی آ خه؟!!
    کرونا بگیری ایشالله

  • امین ارسالی در

    در انتخابات بهتون نشون میدیم چه خطایی مر تکب شده اید

  • سیدجعفرکاظمی ارسالی در

    رئیس سازمان بورس اعلام کرده که بورس وضع مطلوبی ندارد . چه اظهارنظر تازه وجالبی!! !!!! شخصی گفته بودکه " من وقتی شیره میخورم دهانم شیرین میشود" !!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    این تزریق پول شما مثل تزریق واکسن کروناس که وقتی همه مردن قراره تزریق بشه

  • ناشناس ارسالی در

    برای بهره برداری انتخاباتی

  • ناشناس ارسالی در

    آقای قلی پور اگر به نظر جنابعالی افزایش نرخ دلار باعث بالا رفتن بورس بشه، پس چرا تابستان ۹۹ که دلار به ۳۳ هزار تومان رسیده بود همون موقع شاخص بورس نزولی ، منفی و کاهشی بود. پس افزایش دلار با بورس رابطه ی معکوس دارند.

  • حسین ارسالی در

    خدا پدرتونو دربیاره که پدر مردمو در این شرایط تحریم در آوردید مردم زندگیشون به یک سوم تنزل کرده با وعده و وعید مردم را به بورس کشاندن برای به یغما بردن وغارت کردن اموال مردم باشعار شکوفا کردن اقتصاد کمک کنید
    این بود جواب مردم گوش به فرمان واقعا باید به حال چنین مملکتی افسوس خورد مردم زندگی نداشته شون رو آوردن برای شکوفایی اقتصاد مریض وتحریم دیده

  • الهام ارسالی در

    ورود به بورس مثل یه باتلاقی بود که هر چه بیشتر دست و پا میزنیم بیشتر غرق میشیم ت ا مردنمون چیزی نمونده رحم کنین غارتگرا

  • سهامدار ارسالی در

    تررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

  • ناشناس ارسالی در

    صندوق بازنشستگی کشوری را بگو که با سهام مدیر جیب بازنشسته ها را هم زد . یعنی در این دولت وجدان تعطیل است . خدا این صد رو ز باقیمانده را ازشون بگیره انشأالله خیر نبینند .

ارسال نظر