|
کدخبر: 164546

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه:

بورس چشم‌انداز مثبتی ندارد

شاخص بورس برای نهمین روز پیاپی افت کرد و کارشناس بازار سرمایه علت ریزش بورس را نبود چشم‌انداز روشن و بازدهی مناسب در پیش چشم سرمایه‌گذاران دانست.

بورس بورس چشم‌انداز مثبتی ندارد

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: محرکی که بتواند بورس را به نسبت به آینده امیدوار، خوشبین و انگیزه کسب بازدهی ایجاد کند، فعلا در بورس وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این نکته که سرمایه‌گذار به دنبال کسب بازده است و درحال‌حاضر بورس، این نیاز سرمایه‌گذاران را برآورده نمی‌کند، گفت: سرمایه‌گذار پولش را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که متناسب با ریسکی که می‌پذیرد، بازده مدنظرش را به‌دست بیاورد. درحال‌حاضر بازده فعلی بازار سهام در مقایسه با بازارهای دیگر، برای سرمایه‌‎دارانی که در بازار اثر‌گذار هستند، جذاب نیست و ترجیح می‌دهند در بازار پول باشند تا زمانی که محرک لازم در بازار سرمایه ایجاد شود.

میرمعینی

وی محرک‌هایی که ممکن است بازار را تکان دهند را این گونه نام برد: محرک‌های سیاسی و اقتصادی هر کدام می‌توانند، بر بازار تاثیر بگذارند. چنانکه همواره نرخ تورم، نرخ ارز، تورم انتظاری نبض بازار را در دست داشته است. سیاست‌های داخلی یا خارجی که منجر به تغییر شاخص‌های مهم اقتصادی می‌شوند، بورس را متاثر می‌کنند.

میرمعینی پیش‌بینی کرد که درظرف یک ماه و نیم آینده محرکی در بورس ایجاد نشود و سرمایه‌گذاران از محل‌های دیگر و بازار پول که نرخ سود ثابتی را عایدشان می‌کند بهره ببرند.

اظهار نظر غیرکارشناسی ممنوع

این کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از موضوعات مهم در بازار امروز را اظهار نظرات مقامات دولت دانست و گفت: اظهار نظر مقامات در مورد‌ موضوعات مهمی مانند دلار، که عموما دیدگاه کارشناسانه‌ای در آنها دیده نمی‌شود، تاثیرات منفی دارند و به کوچ سرمایه‌گذاران می‌انجامد. این صحبت‌ها به خصوص در مورد نرخ دستوری دلار، ریسک سرمایه‌گذاری به خصوص در بورس را بالا می‌برد.

میرمعینی نرخ دلار ۱۵ تا ۱۷ هزار تومانی را با شرایط فعلی اقتصاد متناسب ندانست و گفت: تعیین این نرخ از سوی مسئولان دولت، در روند سود آوری بسیاری از شرکت‌ها نداشته اما با کاهش انتشار رشد، تمایل به سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به اشاره به واقعا مسئولان از سیاست گذاری‌ها و خلق الساعه بدون کارشناسی دست بردارند و اقتصاد و بازار سرمایه را در تمام جنبه‌ها و سیاست گذاری‌ها در نظر بگیرند، بازار سرمایه نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری را در اقتصاد بازی کند و شاید بتواند آنچنان که باید در اقتصادهای دیگر بازی کرده و به عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شود، ‌نقش موثر در اقتصاد و پویایی را ایجاد کند.

قفل صف‌های فروش

بورس امروز هم در مدار منفی قرار گرفته و شاخص کل برای نهمین روز معاملاتی پیاپی سرخ‌پوش شده است. با تشکیل صف‌های فروش در پیش گشایش بیشتر معامله گران انتظار ریزش بازار را داشتند. به طوری که تا ساعت ۱۰: ۴۵ شاخص کل بورس تهران با افت ۶ هزار و ۷۰۰ واحدی مواجه شد و حجم صف‌های فروش بسیار سنگین بود.

در نهایت شاخص کل با افتی بیش از ۹هزار و ۱۵۱واحدی به یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد افت کرد.

در این میان سهم شرکت لبنیات پاک روز استثنایی را سپری کرد و رکورد تازه‌ای ثبت کرده و به قول پیامی در شبکه‌های اجتماعی، از قیمت ۱۸۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان در این بازار خونین رسید.

در این میان شاخص سازهای مثل شستا که انتظار می‌رفت تا مدتی تحت تاثیر تجدید ارزیابی‌ها در مدار مثبت باشد با ۹۹/۱ درصد افت به قیمت ۱۰۸۳تومان، نخستین روز هفته با پایان برد.

نمادهای فولاد، فملی، شستا، فارس، کچاد، شپنا و کگل بیشترین تاثیر را بر شاخص گذاشتند.

ارسال نظر