|
کدخبر: 157170

پتانسیل‎ قابل توجه بورس در ماه‌های آتی

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان آسمان با بیان اینکه در شرایط هیجانی فعلی، پیش‎بینی روند بازار دشوار است، گفت: با توجه به افت قابل توجه بسیاری از سهم ‌های بنیادی و EPS محور، نگهداری سهام با دید میان‌مدت بهتر از سرمایه‎گذاری در سپرده بانکی است.

بورس پتانسیل‎ قابل توجه بورس در ماه‌های آتی

محمد اقبال نیا اظهار داشت: به نظر می رسد بازار سهام در ماه های آتی دارای پتانسیل قابل توجهی باشد و به این ترتیب به نظر می رسد سهامداران در شرایط فعلی باید بر اصلاح پرتفوی و تمرکز بر سهام بنیادی و ارزنده بازار با افق میان‌مدت دقت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه از ۲۰ مردادماه چندین عامل به ترتیب باعث ریزش یا تشدید افت بازار سهام شد، گفت: فروش سهام عدالت در تابلو عادی بازار، افزایش عرضه حقوقی‎ها و شناوری سهام، بحث گشایش اقتصادی و انتظارات از آن، اظهارات متناقض برخی تصمیم گیری اقتصادی، افزایش نرخ سود بانکی و گمانه‎زنی‎های مربوط به آن، قیمت‎گذاری دستوری فولاد، انتخابات آمریکا و کاهش نرخ دلار ، مهمترین عوامل ریزش بازار طی چند ماه گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: عوامل فوق به صورت سلسله مراتبی باعث سلب اعتماد مردم و همچین خروج پول از این بازار شد. فروش سهام توسط حقیقی‎ها و عدم حمایت جدی حقوقی‎ها موجب شد تا کمترین رقم شاخص در سال ۱۳۹۹ در بهمن‌ماه رقم بخورد.

پیش بینی آینده بازار سرمایه

رییس هیات مدیره سبدگردان آسمان در ادامه اشاره داشت: روی کار آمدن دولت بایدن و کاهش اثرات اقتصادی پاندمی کرونا، نرخ جهانی کامودیتی‎های مهم و تاثیرگذار از جمله نفت برنت، کاتد مس و بیلت CIS که از ابتدای سال ۲۰۲۰ با افت قابل ملاحظه‎ای همراه بودند، همگی بر بازار سهام تأثیرگذار بودند.

اقبال نیا توضیح داد: بورس ایران از دوعامل قیمت کامودیتی‎ها و نرخ دلار همواره بیشترین تاثیر را می‎پذیرد؛ در حال حاضر برای شرکت‎های صادراتی یا تاثیرپذیر از نرخ‎های صادراتی، نرخ جهانی کامودیتی‎ها از منظر بنیادی در نقطه بسیار ایده آلی قرار دارد. از طرفی با شفاف شدن موضع برجامی دولت بایدن و همچنین مواضع ایران، انتظار گشایش اقتصادی قابل توجه، حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن است به همین دلیل نرخ‎های دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان برای تحلیل شرکت‎ها به نظر خارج از واقعیت کنونی اقتصاد باشد. با افزایش ضریب نفوذ بورس از ابتدای سال ۱۳۹۹، بورس یکی از عوامل تاثیر‎گذار و تاثیرپذیر بر انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری خواهد بود و انتظار می‎رود با نزدیک شدن به موعد انتخابات تحرکات بورس نیز بیش از پیش شود.

اقبال نیا در پایان جذابیت قیمتی بسیاری از سهام بازار با توجه به افت اخیر و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات آن‎ها را یکی از پتانسیل های رشد بازار سرمایه برشمرد و گفت: تثبیت نرخ دلار، شفاف ‌تر شدن فضای سیاسی برای سرمایه‎گذاران، افزایش نرخ‎های جهانی، انتظار تکرار و حتی افزایش سود پاییز شرکت‎ها، اقبال مجدد سرمایه‎گذاران به بحث تجدید ارزیابی سهام، تلاش‌های حمایتی و دستوری سازمان بورس برای ثبات بازار سرمایه و انتخابات ریاست جمهوری دیگر پتانسیل های رشد بازار سرمایه است.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها