|
کدخبر: 152252 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

تیر خلاص بر پیکر قدیمی ها و حرفه ای های بورس

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل بازار سهام کانال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد و نمادهای شاخص ساز با فشار فروش همراه بودند. سهامداران با قرمز پوشی بازار در هفته دوم بهمن‌ماه، نگران روند بازار در هفته پیش رو هستند

بورس تیر خلاص بر پیکر قدیمی ها و حرفه ای های بورس

شاخص کل در آخرین روز هفته بیش از ۳۲ هزار واحد ریزش کرد و سطح حمایت مهم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد و به سطح یک‌میلیون و ۱۷۳ هزار واحدی رسید.

مشارکت پایین در دومین عرضه اولیه زمستان

شاخص کل هم‌وزن نیز که به‌نوعی بیانگر میزان تغییرات در سهام کوچک بازار است در پایان معاملات هفته دوم بهمن‌ماه به ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحد رسید.

در هفته گذشته همچنین پس از مدت‌ها شاهد عرضه اولیه دیگر در بازار سرمایه بودیم و بعد از عرضه اولیه سپیدار در فصل زمستان این بار بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه کزغال به‌عنوان دومین عرضه اولیه زمستان بود. البته نکته مهم این عرضه اولیه ، کاهش میزان مشارکت بود که کاملاً بیانگر عدم اعتماد مردم به بازار بورس است.

در همین رابطه گسترش نیوز با مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداخته است و نظر وی درباره روند بورس در هفته گذشته و پیش رو پرسیده است، می‌توانید در ادامه این گزارش را بخوانید:

مسعود

مسعود میرزاباقری کارشناس بورس در گفتگو با گسترش نیوز در رابطه با روند بورس در هفته دوم بهمن گفت:  هفته گذشته در بازار سهام هفته ناکامی امیدواران بود. گویا به دولت گفته بودند در مورد سهام و صندوق پالایشی که فروختیم فکری بکنید، ایشان هم با بررسی و تأمل بسیار ، دستور لازم را اتخاذ فرموده و صندوق پالایشی به همراه یکی دو نماد پالایشی را دچار افزایش قیمت کردند! همین‌که صندوق پالایشی به قیمت عرضه و محدوده ۱۰ هزار تومان رسید. وزیر اقتصاد فرمودند: صندوق پالایشی یکم از زیان درآمده. امروز که بررسی کردم ۲۵٪ از خالص ارزش دارایی NAV بالاتر بود!!

تیر خلاص به پیکر قدیمی‌ها و حرفه‌ای‌های بازار

وی ادامه داد: این دقیقه تیر خلاصی به پیکر قدیمی‌ها و حرفه‌ای‌های بازار بود. مخصوصاً آن‌ها که فکر می‌کردند در وزارتخانه‌ها و هیات دولت کسانی را می‌شود پیدا کرد که بازار مالی و شرایط بازار سهام را درک می‌کنند. لازم به ذکر است که ایشان ریاست شورای عالی بورس را برعهده دارد.

میرزاباقری افزود: به‌هرحال بازار هفته گذشته را درگیر و دار عرضه و تقاضا درنهایت به برتری عرضه‌کنندگان رأی داد. در این بین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم به‌طورکلی رد شد. چشم بسیاری از گروه‌های بازار ازجمله گروه دارو و مواد غذایی به سرنوشت دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

در بازارهای جهانی هم با بهبود اوضاع کشورهای کرونا زده و کم‌کم تولید و مصرف جهانی به سمت سطوح پیش از اپیدمی می‌رود. در چین البته تعطیلات سال نو چینی مانع از افزایش و کاهش قیمت کامودیتی هاست و فعلاً معامله گران بزرگ منتظر بازگشت چینی‌ها به سرکار خود هستند و طبیعتاً دست به عصا و محتاط بازار را پیگیری می‌کنند.

این کارشناس بورس تصریح کرد: همچنان اوره و متانول در سطوح خوبی قرار دارند در پلیمری‌ها هم اوضاع چندان بد نیست. در بین فولادی‌ها و زنجیره فولاد هم اوضاع قیمت‌های جهانی ثابت است اما در مورد عرضه تمام زنجیره در بورس کالا همچنان تردیدهایی وجود دارد. اما بازار جهانی مس و روی را بهتر معامله می‌کند.

پیش‌بینی از روند بورس در هفته جاری

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: در بازار ارز هم هر بار که یکی از مسئولین از کاهش و تعادل و ... صحبت می‌کند از قیمت‌ها چند صد تومانی کاسته می‌شود و بلافاصله از روز بعد افزایش چند صد تومانی و همان آش و همان کاسه.

در اتفاقات سیاسی هم هنوز برجام در صدر اقدامات دولت بایدن نیست و آمریکایی‌ها دنبال مشورت بیشتر با شرکای بین‌المللی‌شان هستند.

در کل هفته آتی هم به نظر بازار با عرضه‌هایی خفیف مواجه باشد و فعلاً دست عرضه‌کننده‌ها برتر است.

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی پا در مسیر ربا قمار و نزول و رانت م ی گذاریم همین که از آسمان سنگ نمی بارد ب اید سجده شکر بجا اوریم اما حساب دولت روح انی که با دعوت مردم به بورس همراه بود جد ا است باید ادب شود!؟

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به همتی دژپسند روحانی سه ضلع اخلالگ ر اقتصادی به اضافه اقتصاد نیوز بلندگوی ا خلال گری اقتصادی

ارسال نظر