|
کدخبر: 155739

سود برای سازمان بورس به جای سهامداران!

کارشناس بازار سرمایه گفت: محدودیت در بازار، باعث کاهش نقدشوندگی می‌شود و واکنش منفی در پی خواهد داشت؛ بهترین حالت در این شرایط بازگشت دامنه نوسان به شکل گذشته است.

فرزین طهماسبی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در هر زمانی، محدودیت در بازار، باعث کاهش نقدشوندگی می‌شود و واکنش منفی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه سه پیشنهاد برای برون رفت بازار از وضعیت فعلی مطرح کرد: با توجه به اینکه سهم‌های شاخص ساز و کامودیتی محور به قیمتی ارزنده رسیده‌اند، میتوان با انتشار اوراق تبعی و ورود پول حقوقی به بازار، کف بازار را ببندند.

پیشنهاد دوم طهماسبی بازگشت دامنه نوسان به حالت قبلی بود. در ادامه وی درباره پیشنهاد سوم گفت: پیشنهاد دیگری که از همه راه‌های دیگر اثرگذارتر است، این است که میتوان به جای تغییر دامنه نوسان، حجم مبنا را تغییر داد. یعنی حجم مبنا در رنج مثبت کم شده و در رنج منفی، ۱۰برابر شود. در این صورت می‌توان دامنه نوسان را به منفی ۱۰ تا مثبت ۱۰ گسترش داد.

طهماسبی در ادامه به درگیری‌های اخیر بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: بازار در این شرایط، بیشتر از مجلس سو می‌گیرد و این اتفاقات برای بازار ناخوشایند هستند و باعث قفل شدن بازار می‌شوند. وی در ادامه اضافه کرد: مشخص شدن تکلیف بودجه و صنایع، بازار را به تعادل می‌رساند.

طهماسبی تصمیمات اخیر شورای عالی بورس را به سود سازمان بورس، و نه سهامداران دانست. زیرا در این شرایط شاخص چندان افت نمی‌کند اما زیان سهامداران پابرجا است. وی افزود: این صف فروش‌های هر روزه، جو بسیار بدی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حجم این صف‌ها، هر روز از روز قبل بیشتر شود. بهترین حالت در این شرایط بازگشت دامنه نوسان به شکل گذشته است.

طهماسبی در قالب پیشنهادی به سهامداران خرد بیان کرد: از آنجایی که سهامداران در خرید سهم‌های خود، استراتژی ویژه خود را دارند، به استراتژی خود پایبند باشند، به آن سهم‌ها مهلت دهند و در فروش آن‌ها عجله نکنند. همچنین وی علاوه بر دو نماد «فملی» و «فولاد» از صنعت فلزات اساسی، از گزارش‌های سهام‌های کامودیتی محور همانند سنگ آهنی‌ها، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها تمجید کرد و آن‌ها را ارزنده خواند.

طهماسبی در نهایت از مسئولان سازمان بورس خواست که بازار سهام را به حال خود رها نکنند. وی در ادامه افزود: متاسفانه سازمان عملیات روانی را هم فراموش کرده است و در این شرایط هیچ مصاحبه‌ای انجام نمی‌دهند و باعث دلگرمی سهامداران نمی‌شوند. شاید حتی درصد کوچکی از سهامداران، با همین مصاحبه‌ها از صف فروش‌ خارج شوند. وی در ادامه از مسئولان سازمان خواست با بازار در ارتباط باشند و با دعوت از فعالین بازار، نظرات آن‌ها را بپرسند. طهماسبی اضافه گفت: متاسفانه فقط افراد نزدیک به هر مدیرعامل سازمان می‌توانند نظراتشان را بیان کنند و افرادی که به جلسات سازمان دعوت می‌شوند، ثابت هستند. وی پیشنهاد کرد سازمان از بین شرکت‌های حقوقی کوچک، متوسط و بزرگ قرعه‌کشی کند و از نظرات آن‌ها و نماینده سهامداران خرد استفاده کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر