|
کدخبر: 154357

خروج از بورس در شرایط فعلی کار درستی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد مدیریت سرمایه در شرایط پرنوسان کنونی بازار سرمایه توضیح داد.

محسن عباسی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا خروج از بازار سرمایه در شرایط پر نوسان کنونی کار درستی است، گفت: بحث مدیریت سرمایه مطرح است و اینکه افق سرمایه‌گذاری کسانی که وارد بورس شدند به چه صورت است و پول وارد شده را با چه میزان از ریسک وارد بازار کرده‌اند.

او ادامه داد: کسانی که سرمایه وارد شده را از جایی قرض کرده‌اند یا وام گرفته‌اند در نخستین قدم این پول‌های در اصطلاح قیمت‌ها از بازار خارج کنند. در شرایط فعلی هرگونه پول استرس داری مانند اعتبار و وام باید از بازار خارج شود. شرایط کشور به لحاظ اقتصادی و ثبات قوانین و مقررات کمی مخدوش شده است. فضای قبل از انتخابات، فضای خاصی است و تا به حال بورس این نوسانات را تجربه نکرده است.

عباسی درباره ورود سرمایه جدید به بازار اظهار کرد: اگر بخواهم تکنیکال صحبت کنم باید بگویم کسانی که می‌خواهند وارد بورس شوند احتیاط کنند. به هیچ وجه ورود پول جدید را توصیه نمی‌کنم.

او افزود: افرادی که در بورس هستند دو دسته‌اند. کسانی که تجربه نوسان داشته‌اند و می‌توانند نوسانات را تحمل کنند، در بازار بمانند. اما افرادی که تصور می‌کنند مثل چند ماه گذشته این نوسانات آنها را اذیت می‌کند، می‌توانند خارج شوند و حدود یک ماه دیگر در اواخر سال دوباره وارد شوند. همین طور کسانی که دید بلندمدت دارند، با این قیمت‌های فعلی در صورت وجود نقدینگی جدید، در این یک ماه پیش رو کم کم پورتفوی خود را تغییر دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص خروج از بورس و ورود به سایر بازار‌ها تاکید کرد: افراد به هیچ وجه پول را به بازار‌های دیگر نبرید، زیرا در سایر بازار‌ها خیلی فضای کسب سود وجود ندارد. بازار‌های دیگر هم راکد هستند و راکد خواهند ماند.

عباسی در پایان خاطر نشان کرد: خیلی از مردم ورود به بورس را برای نخستین بار تجربه کرده‌اند. روندصعودی بورس در اوایل سال را مشاهده و وارد بازار شدند. توصیه من این است که افراد همیشه یک بخش از سرمایه خود را در بورس نگه دارند. زیرا بورس در بلند مدت به عنوان یک عامل درآمدزا سودآور خواهد بود. شاید در شش ماه یا یکسال اول فضا برای افراد تازه وارد گنگ باشد، اما در بلند مدت خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر