|
کدخبر: 154290

ترافیک سنگین به سبک بورس!

دیروز برای دومین روز متوالی بازار سهام با مازاد عرضه سنگینی بسته شد و بسیاری از سهام‌داران در ترافیک صف‌های فروش ماندند. عاملی که معاملات امروز را تحت تاثیر خواهد داد.

روز دوشنبه شاخص کل بورس ۷ هزار و ۳۰۶ واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن رشد ۱۲۳ واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص کل فرابورس نیز در روز پرمعامله خود ۸۴ واحد نزول کرد.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۴۴ نماد رشد نرخ و ۳۲۸ نماد کاهش نرخ داشتند، به عبارت دیگر، ۲۹ درصد بازار رشد نرخ داشتند و ۶۶ درصد بازار افت نرخ داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سپنتا (فپنتا)، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) و حمل‌ونقل پتروشیمی (حپترو) بیشترین افزایش نرخ را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید (گوهران) و پگاه فارس (غفارس) با رشد ۶ درصدی بیشترین افزایش نرخ را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای پتایر (ایران تایر)، غسالم (شرکت سالمین) و سصفها (سیمان اصفهان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش نرخ بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین کاهش نرخ را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش‌بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه هزار و ۱۶۹ میلیارد تومانی بسته شد.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز ‌یکشنبه ۱۲ درصد کاهش یافت و به رقم ۶۲۶ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۰ درصد افزایش یافت و هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان شد. همچنین ۲۵۸ نماد صف فروش و ۶۶ نماد صف خرید داشتند.

بیشترین تقاضاها

روز دوشنبه شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۲۵۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وسپهر، کزغال (زغال سنگ پروده طبس) و سیتا (سرمایه‌گذاری سیمان تامین) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز دوشنبه بیشترین صف فروش نیز به کلوند (صنایع کاشی الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی داشت. پس از کلوند، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش‌بینی بورس امروز

روز دوشنبه پس از ۵ روز متوالی صعودی، شاخص بورس قرمزرنگ شد. دیروز شاخص‌ بورس افت ناچیزی داشت و شاخص هم وزن اندکی رشد کرد در حالی که تعداد نمادهایی که افت نرخ داشتند بیشتر از نمادهای با رشد نرخ بودند.

دیروز سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آنها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، ۸۱ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۹ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین روز گذشته برای دومین روز متوالی رقم تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و ۷۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

علاوه بر این، بازار با مازاد عرضه سنگینی بسته شد و بسیاری از سهام‌داران در ترافیک صف‌های فروش ماندند. محدودیت ۲ درصدی کاهش نرخ سهام موجب شده که شاخص ریزش اندکی داشته باشد و صف‌های فروش طویل شوند.

در واقع ویژگی مهم بورس در دو روز گذشته صف‌های فروش طویل بازار است. در دو روز اخیر ارزش صف‌های فروش بازار سهام در پایان معاملات بیش از هزار میلیارد تومان بوده است. به نظر می‌رسد دامنه نوسان نامتقارن تنها تعدیل قیمت‌ها را به تاخیر انداخته و موجب تشکیل صف‌های فروش و کاهش نقدشوندگی بازار سهام شده است. کاهش نقدشوندگی بورس نقطه سیاه عملکرد مدیران سازمان بورس است چرا که یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های بازار سهام را از این بازار گرفته‌اند و موجب از دست رفتن ته مانده‌ی اعتماد سهام‌داران به بورس می‌شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر