|
کدخبر: 152350

اتفاقی عجیب در روزهای نزولی بورس

از عرضه اولیه سهام سپیدار در بازار سهام ۲۰ روز می‌گذرد، در ۲۰ روز معاملاتی گذشته سهام سپیدار در ۱۹ روز در صدر جدول صف‌های خرید بوده و در تمام روزها رشد قیمت داشته است.

بورس اتفاقی عجیب در روزهای نزولی بورس

سهام شرکت سپیدار سیستم آسیا که با نماد معاملاتی سپیدار در بازار سهام خرید و فروش می‌شود در ۲۰ روز معاملاتی گذشته هیچ روزی کاهش قیمت نداشته است.

۲۰ روز کاری از عرضه اولیه سهام سپیدار می‌گذرد. روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه امسال ۳۰ میلیون سهم (معادل ۱۵ درصد) شرکت سپیدار در بازار دوم فرابورس عرضه شد. سپیدار که سهام‌دار اصلی آن شرکت همکاران سیستم است، در اواخر سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت همکاران سیستم تاسیس شد و در حوزه طرح‌های جامع فناوری اطلاعات شامل تحلیل، تولید، استقرار، راه‌اندازی و پشتیبانی راه‌کارهای مبتنی بر نرم‌افزار و همچنین تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند.

رشد ۴۰ درصدی

سهام سپیدار با قیمت ۳ هزار و ۹۸۰ تومان در بازار سرمایه عرضه شد و قیمت آن از ۱۷ دی ماه تاکنون به ۵ هزار و ۵۵۸ تومان رسیده است. در این دوره که شاخص بورس حدود ۱۳۷ هزار واحد و شاخص فرابورس ۹ درصد نزول کرده است، قیمت سپیدار ۴۰ درصد افزایش یافته است. نکته جالب توجه این است که قیمت سهام سپیدار در هیچ روزی کاهش نیافته و در تمام روزهای معاملاتی با رشد قیمت همراه بوده است.

پرتقاضاترین سهام بورس

در ۲۰ روز معاملاتی گذشته، سهام سپیدار در ۱۹ روز در صدر جدول صف‌های خرید بورس تهران بوده است. در آن یک روز هم در جدول صف خرید در رتبه دوم قرار داشته است.

تقاضای حقیقی ها

در معاملات سهام سپیدار، سهم حقیقی‌ها از خریدها بیش از فروش‌ها بوده است. میانگین حجم خرید حقیقی‌ها ۱.۸ میلیون سهم و میانگین حجم خرید حقوقی‌ها ۱۹۶ هزار سهم بوده است. همچنین میانگین حجم فروش حقیقی‌ها ۱۶ هزار سهم و میانگین حجم فروش حقوقی‌ها ۱.۶ میلیون بوده است. در نتیجه رشد قیمت سهام سپیدار متاثر از تقاضای معامله‌گران حقیقی و خرد بوده است.

لزوم شفاف سازی

در این دوره بسیاری از نمادهای بازار با افت قیمت مواجه بودند، در ۲۰ روز معاملاتی گذشته قیمت سهام فارس ۲۵ درصد کاهش یافته است، قیمت فولاد نیز ۸.۵ درصد، فملی ۲۳ درصد، ایران خودرو ۸.۵ درصد و بانک صادرات ۱۲.۵ کاهش یافته است. در نتیجه این سوال به وجود می‌آید که سهم‌های کوچکی مانند سپیدار بر مبنای عوامل بنیادی و ظرفیت‌های خود رشد کرده‌اند یا اتفاقی مشابه گیم اسپات که در امریکا رخ داد، در ایران نیز در حال وقوع است. این نگرانی وجود دارد که موج صف‌های خرید شکل گرفته سفته‌بازانه و سوداگرانه باشد و در نهایت موجب زیان سهام‌داران حقیقی و خرد شود. در نتیجه وضعیت سهم‌های کوچک سودده بازار سهام نیاز به شفا‌ف‌سازی بیشتری دارد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    واقعادیگه همه رازهای پنهانتان هم برامردم اشکارشد دزدی دیگه ازین واضح ترننگ برشمابادکه به ملت خودتونم رحم نمیکنید

  • محمود ارسالی در

    چندین سال است که با دزدان سروکار داریم و لی متاسفانه باز گول میخوریم وزندگیمون نا بود میشه مگه خدا مارو از این قوم ظالمین نجات بده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها