|
کدخبر: 152100

چرا میزان مشارکت در عرضه اولیه ‌ها کاهش یافت؟

در حالی رکورد تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه‌ها در دوران اوج بازار سهام تا ۵.۵ میلیون نفر هم رسیده بود، که رفته رفته همگام با ریزش‌های شدید بورس این مقدار هم کمتر شد. تا جایی که در عرضه اولیه کزغال به عنوان آخرین عرضه اولیه بازار سهام تعداد مشارکت به زیر چهار میلیون نفر رسید.

بورس چرا میزان مشارکت در عرضه اولیه ‌ها کاهش یافت؟

در عرضه اولیه کزغال تنها ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار کد معاملاتی شرکت کردند. در آخرین عرضه اولیه بورس به هر کد معاملاتی حدود ۶۰ سهم معادل تقریبا ۱۲۰ هزار تومان سهام تخصیص یافت. اما چرا میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ها این چنین کاهش یافته است؟

تداوم ریزش بورس

بورس تهران نسبت به اوج خود حدود ۴۴ درصد ریزش داشته است. این افت‌های تند و تیز بورس باعث شده حجم زیادی از پول‌هایی که در سال اخیر وارد بورس شده بود خارج شود. حال به نظر می‌رسد حتی بسیاری از افرادی که تنها عرضه اولیه می‌خریدند هم در پی ریزش‌های بورس و کاهش میزان رشد عرضه اولیه‌ها از بازار سهام خارج شده‌اند.

کاهش عرضه اولیه ها

به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل مهم کاهش مشارکت، افت تعداد عرضه اولیه های بورس باشد. به طوری که در زمان رشد پرشتاب شاخص کل، در بسیاری از هفته‌ها دو شرکت عرضه اولیه می‌شدند. اما موج عرضه‌ها هم با ریزش بورس خوابید و تعداد عرضه‌ها بسیار کاهش یافته است. به عبارتی دیگر طی چند ماه گذشته هم تعداد عرضه اولیه‌ها به شدت افت داشته و هم میزان بازدهی آن‌ها.

استقبال سرد از شرکت‌های کوچک؟

یکی دیگر از فرضیه‌هایی که برای کاهش تعداد مشارکت‌کنندگان مطرح می‌شود، کوچک بودن عرضه اولیه کزغال است. هر چند عرضه اولیه شرکت‌های کوچک انگیزه شرکت کردن را کاهش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد دو دلیل قبلی تاثیر بیشتری در ریزش تعداد مشارکت‌کنندگان داشته است. به طوری که در روزهای اوج بازار که عرضه اولیه‌ها مدام رکورد میزان مشارکت را جابجا می‌کردند هم گاها شاهد بودیم که شرکت‌هایی به مراتب کوچک‌تر رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان را جابجا می‌کردند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها