|
کدخبر: 113564

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس تهران چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۱)

شاخص کل بازار بورس تهران هفته را با صعودی که از روزهای قبل پیش‌بینی می‌شد آغاز کرد. طبق آنچه کارشناسان حوزه بورس و بازار سرمایه در طول هفته قبل بارها تاکید کردند، این هفته باید با رشد ارزش سهام در بازار بورس روبه‌رو می‌شدیم که تا این لحظه ( پایان روز معاملاتی شنبه ۹۹/۰۵/۱۱) این امر محقق شده است.

بورس امروز در بازار بورس تهران چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۱)

در کنار افزایش شاخص بورس، اخبار و تحلیل‌های دیگری نیز در این حوزه منتشر شد که یکی از مهم‌ترین آنها تعیین تکلیف دارندگان سهام عدالت بود که قرار است در روز عید غدیر ۳۰ درصد دیگر از سهامشان جهت فروش آزاد گردد که خبر خوبی برای افراد صاحب این سهام است. در ادامه جزییاتی نیز از برنامه عرضه‌های اولیه هفته جاری نیز اعلام شد که حاکی از عرضه سهام دولتی و خصوصی نیز بود. اما اتفاق مهم دیگری نیز در همین زمینه در کمیسیون اقتصادی مجلس روی داد که بیانگر نگرانی ساکنان بهارستان از وضعیت سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه بود. مجلسی‌ها در پی ابراز نگرانی کارشناسان این حوزه از احتمال سقوط بورس، به این سازمان هشدار داد تا با نظارت دقیق و مدیریت کارآمد از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری به عمل آورد.

در ادامه گزارش گسترش نیوز از بازار بورس در روز نخست هفته(۹۹/۰۵/۱۱) را میخوانید؛

سلبریتی‌ها پدیده جدید بورس

کسادی کسب‌وکار هنرمندان در پی شیوع ویروس کرونا پای سلبریتی‌ها و افراد مشهور را به بازار سرمایه باز کرده است. بسیاری از بازیگران، خواننده‌ها و فوتبالیست‌ها در سودای سود بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس روی آورده‌اند. به گفته برخی کارشناسان، ورود افراد معروف به بازار سرمایه موجب هدایت بیشتر نقدینگی به این بخش می‌شود و در عین حال با توجه به بی‌تجربگی این افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس ممکن است بسیاری از این افراد ناخواسته وارد بازی دلال‌ها و کارچاق‌کن‌های بورسی شوند. به گفته اهالی هنر، افراد معروف جامعه نیز همانند مردم عادی به دنبال این هستند که نقدینگی خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

شاخص بورس نزولی می‌شود؟

روند کلی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی برآورد می‌شود اما در چند هفته اخیر از قدرت آن کاسته شده است. در هفته گذشته شاخص با اندکی افزایش از یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۶۹ واحد به عدد یک میلیون و۹۰۴ هزار و ۳۱۶ واحد رسید. کارشناس بازار سرمایه درباره بررسی تکنیکال شاخص بازار سهام نوشته است: روند کلی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی برآورد می‌شود اما در چند هفته اخیر از قدرت آن کاسته شده است. در هفته گذشته شاخص با اندکی افزایش از یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۶۹ واحد به عدد یک میلیون و۹۰۴ هزار و ۳۱۶ واحد رسید. این آمار نشان می‌دهد که چهار هفته متوالی است که از شتاب افزایش قیمت‌ها، کاسته شده و بیم آن می‌رود در هفته آتی روند صعودی شاخص با مشکلاتی روبه‌رو شود، یکی از این مشکلات شکسته شدن خط روند صعودی کوتاه‌مدت است که در ۴ روز کاری قبل اتفاق افتاد و شاخص کل بعد از آن روندی خنثی به خود گرفت.

بورس غوغا به پا کرد

در آغاز معاملات امروز (شنبه) بورس رشد کرد و به ناکامی‌های هفته گذشته خود پایان داد. امروز و در آغاز معاملات بازار سرمایه، شاخص بورس روند صعودی در پیش گرفت و سرمایه‌داران و سهامداران بورسی به روند مثبت بازار در پایان معاملات امروز خوش‌بین شدند.

جزییات عرضه اولیه‌های جدید بورسی

معاون ناشران و اعضا شرکت بورس تهران از موافقت با پذیرش ۱۲ شرکت در بورس تهران از ابتدای سال خبر داد که با احراز شرایط تعیین شده، نسبت به درج آنها اقدام و در نوبت عرضه اولیه قرار می‌گیرند. مجید نوروزی گفت: از ابتدای سال تاکنون با پذیرش ۱۲ شرکت در بورس تهران موافقت شده که با احراز شرایط تعیین شده توسط هیات پذیرش، نسبت به درج آنها اقدام و در نوبت عرضه قرار می‌گیرند. فرآیند پذیرش تمامی شرکت‌ها در بورس بر اساس دستورالعمل پذیرش و مشمول بررسی‌های دقیق است و اعضای هیات پذیرش که نمایندگانی از کانون کارگزاران و سازمان بورس نیز در آن حضور دارند کلیه ابعاد مالی، عملیاتی و سایر موارد مرتبط با شرکت را پایش کرده و پس از رفع نکات تعیین شده با هدف کاهش هرگونه مخاطرات احتمالی برای سهامداران جزء، اجازه درج و عرضه سهام به شرکت داده می‌شود.

مجلس به سازمان بورس هشدار داد

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه بسته پیشنهادی مسئولان سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی خبر داد. محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به رونق گرفتن بورس در ماه‌های اخیر، اظهارکرد: با توجه به رشد بورس و گرایش مردم نسبت به بازار سرمایه و نگرانی هایی که در رابطه با آینده بورس وجود داشت ؛ کمیسیون اقتصادی چندین جلسه با حضور مسئولان سازمان بورس وضعیت این بازار را بررسی کرده است.

عیدی دولت به دارندگان سهام عدالت

طبق وعده مسئولان امر، پرونده آزادسازی سهام عدالت در دست بررسی بوده و قرار است در ۱۸ مردادماه که مصادف با عید غدیر خم است، امکان فروش ۶۰ درصد این سهام برای دارندگان سهام عدالت فراهم شود. ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت نهم اردیبهشت ماه صادر شد و مشمولان از دهم اردیبهشت تا دهم خردادماه این اختیار را داشتند که روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند.

جزییات خرید و فروش در بازار بورس

میزان خالص تقاضا برای خرید سهام در بازار بورس تهران از رقم هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد، سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران ۸۰۰ میلیارد تومان تقاضای خرید داشت که با این اوصاف بیشترین سفارشات خرید در سیستم برای گروه سرمایه‌گذاری‌ها ثبت شد. در ساعت ۱۰:۰۵ جمع صف‌های خرید به حدود هشت هزار و ۱۹۰میلیارد تومان رسید و ارزش کل صف‌های فروش ۶۵۰میلیارد تومان بوده است، بدین ترتیب خالص سفارشات خریدی که در سیستم معاملات ثبت شده به هفت هزار و ۵۴۰میلیارد تومان می‌رسد.

پیش‌بینی بازار بورس در هفته جاری

بورس در روزهای معاملاتی هفته گذشته شرایط پرنوسانی را پشت سر گذاشت و با رشد کمتر از یک درصدی به معاملات نخستین هفته مرداد ماه پایان داد؛ هم اکنون فعالان بازار سرمایه تهران در انتظار پایان اصلاح شرکت‌های بزرگ و مشخص شدن مسیر معاملات در بازار هفته جاری هستند. شاخص بورس نخستین روز از هفته گذشته را با بیش از ۵۴ هزار واحد افزایش آغاز و به کانال ۹۵۵ هزار واحد ورود کرد، در حالی که معاملات بازار در روز یکشنبه تغییر مسیر داد و در فاز نزولی قرار گرفت که در ادامه این مسیر، معاملات بورس در روز دوشنبه هم در مدار منفی باقی ماند.

بورس بازان در انتظار هفته طلایی

شاخص کل بورس در روز شنبه ۱۱مرداد و در پایان معاملات هفته با رشد ۵۰ هزار و ۴۸۵ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۸۱۰ واحد رسید.

جزییاتی از دومین ETF دولتی

مقرر شده است دومین ETF دولتی که متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران است، تا آخر مرداد ماه ۹۹ عرضه ‌شود. احتمالا در سه هفته باقی مانده ماه جاری پذیره‌نویسی دارا دوم صورت بگیرد. روز گذشته ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: ۱۳ بنگاه در قالب ETF واگذار می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها