|
کدخبر: 147929

توصیه ای جدی به سرمایه‌گذاران در بورس

تشدید حدس و گمان‌ها درباره احتمال کاهش نرخ ارز، از دید برخی ناظران و کارشناسان باعث شد تا بازار سرمایه هفته‌ای سرد را پشت سر گذاشته و شاخص این بازار با افتی چشمگیر مواجه شود.

بورس توصیه ای جدی به سرمایه‌گذاران در بورس

هفته گذشته را می‌توان یکی از سردترین هفته‌های بازار سرمایه دانست. در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تهران و فرابورس ایران، با کاهشی قابل توجه، در آخرین روز کاری هفته در کانالی پایین‌تر از هفته قبل، به کار خود خاتمه داد.

شاخص بورس تهران اکنون تا رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی کاهش یافته است و کارشناسان نگرانند که شاخص باز هم کاهش یافته و تا کانال یک میلیون صد هزار واحدی کاهش یابد؛ رخدادی که بطور حتم نگرانی بیشتری را در میان سرمایه‌گذاران در این بازار به دنبال خواهد داشت.

«محبوبه ابراهیمی» کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به این روند، گفت: در حالی که روند مثبت قیمت محصولات فولادی و شیمیایی در بازارهای جهانی و افزایش بهای نفت، باعث شد تا شاخص بورس‌های جهانی صعودی باشند، اما هفته گذشته برای بازار سرمایه ایران با تنش‌های بسیاری همراه بود. دخالت‌های خارج بازار و وضع قوانین محدود کننده از جمله تغییر نرخ انرژی، سیاست‌های مالیاتی و قیمت‌گذاری از عوامل تشدید کننده عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه بوده و باعث شد تا خروج حجم قابل توجه منابع مالی از این بازار را به ویژه از سمت افراد حقیقی و احتمالا تازه کار شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی دیگر از عوامل ریزش شاخص در هفته‌ای که گذشت عدم ثبات نرخ ارز بود. با توجه به وابستگی درآمد بسیاری از صنایع به نرخ دلار به ویژه شرکت‌های صادرات محور، اخبار منتشر شده در خصوص احتمال کاهش نرخ دلار همراه با تثبیت دولت آینده بایدن از عوامل تحریک کننده این روزهای شاخص بوده است. همچنین کمبود نقدینگی و فشار عرضه بر تقاضا نیز باعث شد تا شاهد ریزش بیشتر شاخص در هفته گذشته باشیم.

به گفته ابراهیمی، این امید وجود دارد که در روزهای آتی و با ارایه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و بهبود سودآوری به خصوص برای محصولات کالای اولیه (کامودیتی محور)، تعیین تکلیف لایحه بودجه دولت، ثبات نرخ ارز و ورود پول جدید به بازار، همراه با کاهش ریسک نظام‌مند بازار، اعتماد سرمایه گذاران به بازار برگردد و روندی متعادل و منطقی را در بازار سرمایه شاهد باشیم

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود در این روزها به شایعات و اخبار فضای مجازی و کارشناسان بدون مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار توجه نداشته باشند، از معامله‌های هیجانی و کوتاه‌مدت دوری کنند و نگاهی بلند مدت به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه را در نظر بگیرند.

در هفته گذشته، بورس کالا نیز با افت و خیزهایی جدی همراه بود. «محمدرضا اسلامی» کارشناس بورس کالا ضمن اشاره به این تحولات گفت: در هفته گذشته بازار فولاد، روزهای پر تنشی را پشت سر گذاشت. اختلاف‌نظر جدی میان برخی دستگاه‌ها بر سر تعیین قیمت فولاد، رکود نسبی را بر معاملات صنایع فلزی در بورس کالا حاکم کرده است. خبرها حکایت از راکد شدن بازار محصولات فلزی در کل کشور دارد و مسئله تا زمانی که تکلیف نحوه قیمت‌گذاری و دستورالعمل زنجیره فولاد در کشور مشخص شود، ادامه خواهد یافت. در هفته گذشته تقضای محصولاتی همچون میلگرد، تیرآهن، شمش بلوم و برخی دیگر از محصولات فلزی در این بازار به صورتی چشمگیر کاهش یافتند و تنها بازار محصول ورق آهن، همچنان گرم بود. خبر مهم دیگر در هفته گذشته، ابطال معاملات ورق سرد فولاد مبارکه در روز دوشنبه و انتقال معاملات به روز چهارشنبه بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت، انتظارات برای کاهش نرخ دلار باعث شد تا در هفته گذشته استقبال چندانی از محصولات پتروشیمی نشود و این بازار نیز هفته کم تحرکی را پشت سر گذاشت.

بازار معاملات آتی و گواهی‌های سپرده نیز کم رمق بود. «سیدحسین حسینی» کارشناس معاملات آتی در همین ارتباط گفت: معاملات آتی در هفته گذشته روند متعادلی را پشت سر گذاشتند؛ اما انتظار می‌رود که با آغاز معاملات ثانویه صندوق‌های کالای کشاورزی در هفته‌های پیش رو، بازار معاملات آتی گرم شود. همچنین به دلیل کاهش قیمت ارز، نرخ گواهی سپرده سکه کاهش یافت و کاهش قیمت سکه و ارز باعث رونق اختیار معاملات سکه در بازار مشتقه شد.

این کارشناس معاملات اظهار داشت: با توجه به تحولات سیاسی احتمالی در هفته‌های آینده و مشخص شدن محدوده نرخ ارز، می‌توان منتظر تعیین جهت این بازار در آینده نزدیک شد. پیش‌بینی می‌شود گشایش انبارهای جدید در بورس کالا باعث افزایش تنوع محصولات، کمک به صنعت کشاورزی و عمق‌دهی بیشتر به بازار محصولات کشاورزی شود.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    شما چرا برای ملت تعیین تکلیف می کنید همه نمادهای موجود در بورس اگر از فیلتر صحیح وارد شده اند پس باید ارزنده باشند و ملت به سلیقه خود انتخاب کنند و نیاز به تبلی غ رانت و حمایت ویژه از سهام نوعی سوء است فاده از بورس است

  • ناشناس ارسالی در

    شما چرا برای ملت تعیین تکلیف می کنید همه نمادهای موجود در بورس اگر از فیلتر صحیح وارد شده اند پس باید ارزنده باشند و ملت به سلیقه خود انتخاب کنند و نیاز به تبلی غ رانت و حمایت ویژه از سهام نوعی سوء است فاده از بورس است

  • ناشناس ارسالی در

    نوشدارو بعداز مرگ سهراب

ارسال نظر