|
کدخبر: 147486

روند منفی بورس توجیهی ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند منفی که اکنون در بازار ایجاد شده است هیچ توجیهی ندارد، گفت: دو عامل تاثیرگذار که از مدت‌ها قبل باعث روند نزولی معاملات بورس شدند شامل تاثیر نتیجه انتخابات امریکا و انتظارات تورمی است که معاملات بورس را دچار نوسان کرده است.

بورس روند منفی بورس توجیهی ندارد

«محسن عبدالهی» به افت شاخص بورس در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون معاملات بورس روند پیچیده‌ای را به خود گرفته است و در شرایط فعلی دو عامل مهم در بازار حاکم شده است.

وی اظهارکرد: رخدادها و اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد شرایط بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و مشخص‌کننده وضعیت قیمت سهام هستند.

عبدالهی به دو رخداد تاثیرگذار که از مدت‌ها قبل باعث روند نزولی معاملات بورس شدند، اشاره کرد و گفت: نخستین رخداد که از مدت‌ها قبل بازار را تحت تاثیر قرار داد، انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا بود که باعث ایجاد برخی از ابهام‌ها در روند معاملات بازار شد.

وی با بیان اینکه بازار همیشه با توجه به چشم‌اندازی که برای آینده ایجاد می‌شود نسبت به این مسائل واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد، گفت: انتظارات تورمی که به دلیل آن رخدادها در بازار ایجاد می‌شود معاملات بورس را دچار نوسان می‌کند.

رشد بی‌سابقه شاخص بورس در ابتدای سال ۹۹

 عبدالهی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا مرداد ماه شاخص بورس به دلیل رشد ارزش دلار و گزارش مثبت شرکت‌ها روند بی‌سابقه‌ای را به خود گرفت، اظهارکرد: از ماه مرداد به بعد به دلیل پررنگ شدن تاثیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سایه ترس در بازار حاکم شد و شاهد تغییر مسیر معاملات بورس و ورود آن به فاز اصلاحی شدید بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رفت که بازار از آبان ماه روند صعودی خود را آغاز کند در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می‌رسد یکی از دلایل روند اصلاحی فعلی شاخص بورس ناشی از کاهش انتظارات تورمی است که باعث شد تا قیمت دلار تحت تاثیر انتخاب بایدن با روند نزولی همراه شود.

 وی افزود: همچنین با توجه به احتمالات توافق هسته‌ای همچنان احتمال افت نرخ دلار وجود دارد که این موضوع باعث شده است تا چشم‌انداز معاملات بورس کاهش پیدا کند.

عبدالهی با بیان اینکه روند منفی که اکنون در بازار ایجاد شده است هیچ توجیحی ندارد، گفت: بعد از اصلاح ۷۰ درصد قیمت سهام شرکت‌ها به هیچ عنوان روند فعلی شاخص بورس منطقی نیست مگر آنکه رخدادهای سیاسی در این بین درگیر شوند و تعیین‌کننده مسیر بازار باشند که تاکنون چنین اتفاقی در کشور رخ نداده است.

این کارشناس بازار سرمایه به افت روند فعلی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پایان رسیده است اما برخی معتقدند که با انتخاب بایدن امکان کاهش تحریم‌ها و توافق بین دو کشور افزایش پیدا کرده است، این موضوع به مراتب بر افزایش روند اصلاحی شاخص بورس تاثیرگذار بوده است.

اثر مثبت و منفی قطع تحریم‌ها بر بورس

وی با بیان اینکه قطع تحریم‌ها با دو اثر مثبت و منفی در بازار همراه خواهد شد، اظهارکرد: اثر مثبت آن گشایش‌های اقتصادی است که به دنبال خود افزایش مراودات بین‌المللی و بانکی از طریق سوئیفت، تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی، افزایش فروش محصولات پتروشیمی و شرکت‌های صادرکننده، سهولت در برگشت منابع و کاهش هزینه‌ها در بازار سیاه را به همراه خواهد داشت.

عبدالهی خاطرنشان کرد: جنبه منفی این توافق این است که با توجه به دلاری محور بودن بخش زیادی از سهام حاضر در بازار سرمایه در صورت ایجاد توافق، قیمت دلار روند نزولی را به خود می‌گیرد که این موضوع به تناسب بر قیمت سهام شرکت‌ها و افت شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اکنون با توجه به کاهش انتظارات تورمی، برخی در انتظار کاهش میزان فروش شرکت‌ها و به مراتب افت قیمت سهام در بازار هستند.

وی اظهارکرد: اکنون بازار با دو سناریو همراه است که اگر سناریوی نخست پیش رود شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بازار رشد پرشتابی را تجربه نخواهد کرد.

عبدالهی افزود: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد بازار تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران به دلیل وجود ابهام و کشمکش‌های سیاسی در همین کانال‌ها باقی خواهد ماند و قیمت سهام با افت همراه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس باید به ماهیت اصلی خود بازگردد و قیمت‌ها در یک اقتصاد آزاد تعیین شوند، تاکید کرد: در بورس با تصمیماتی اتخاذ شود تا کمترین دخالت‌ها در این بازار صورت گیرد، همچنین باید اجازه داده شود تا سهام ارزندگی و ارزش ذاتی خود را از طریق معاملات پیدا کنند.

به اعتقاد وی، هر گونه دخالتی در بازار روند بازار را بدتر از این‌ها می‌کند و به شدت بر روند معاملات بازار تاثیرگذار خواهد بود.

عبدالهی روند معاملات بورس را با دیگر بازارها مورد مقایسه قرار داد و افزود: بازار طلا و مسکن به طور حتم وارد اصلاح قیمتی یا زمانی می‌شود که در این زمان به احتمال زیاد و در صورت وجود موقعیت مناسب در کشور، بورس می‌تواند بازدهی معقولی را در اختیار سهاماران قرار دهد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (سه‌شنبه) ۴۰ هزار و ۶۲۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    اگه ریزش بورس بخاطر افت قیمت دلار باشه ، چرا تابستان که قیمت دلار به ۳۲ هزار توم ان رسیده بود، در اون زمان هم بورس ریزشی و منفی بود؟؟ پَ می توان نتیجه گرفت که ری زش بورس هیچ ارتباطی به کاهش قیمت دلار ند اره .

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناس آشغال

  • مردم ارسالی در

    عزیز شما که نرخ دلار را معیار قرار میده ید‌.
    بتده روزی که وارد بورس شدم ، دلار ۱۴۰۰۰ تومان بوده
    امروز ۲۵۰۰۰ تومان ، اگر معیار دلار باشد. من امروز ب اید
    در سود باشم. پس چرا نزدیک به ۵۵ درصد پولم رفته
    و سودی هم عایدم نشده ، این نشان از دست داشتن
    نظا م مقدس کفر در روند معاملات بورس میباشد.
    حکومت سهام خود را در اوج به ملت ف روخت و امروز در کفهای کمتر از اسفند ماه باز خرید میکند‌. هم کاسبی کرده باشد. و ه م سهامش سر جای خودش باشد.
    امروز ح اکمیت هم سهامش برگشته و سود کلانی هم نصی بش شده و باید پول ملت سوخت شود.

  • مجتهدین ارسالی در

    مشکل واقعیتهای اقتصادی و تحلیلهای درست و نا درست نیست مشکل در نگرش "این دولت - ان دولت "است . که با ایجاد امواج اشفتگی بازار را سبب میشوند و بیش از انک ه رقبای سیاسی به زحمت بیفتند جامعه اسیب می بیند.

ارسال نظر