|
کدخبر: 144743

اثر عجیب توقف عرضه سهام عدالت بر بورس

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به ریسک‌های بورس از زیان بیش از۲۰ درصدی خریداران صندوق پالایشی و اثر توقف ۴۰ روزه عرضه سهام مستقیم عدالت بر فروش سنگین در نمادهای شاخص ساز خبر داد.

بورس اثر عجیب توقف عرضه سهام عدالت بر بورس

فرهنگ حسینی درباره شرایط این روزهای بورس گفت: بازار در ماه گذشته روند با ثباتی داشت و با رشد نسبی همراه بود و یکی از بهترین عملکرد‌ها را بین بازارهای مختلف داشت. گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها حاکی از بهبود قیمت فروش شرکت‌ها و به تبع آن انتظار برای رشد سودآوری است.

وی افزود: از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی با رشد مناسبی همراه بوده و رشد نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی محرکی برای رشد گروه‌های مختلف بازار بوده است. حجم معاملات نیز در وضعیت مطلوبی است. با وجود ثبات نسبی اما بازار تحت تاثیر چند ریسک اساسی قرار دارد. نخستین ریسک، توقف عرضه سهام مستقیم عدالت از حدود ۴۰ روز پیش است که سبب انباشت تقاضای فروش شده و می‌تواند به فشار فروش سنگین در نمادهای شاخص ساز منجر شود. از سوی دیگر، وضع دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری در محصولات مختلف و تغییرات سبب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار شده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: چشم‌انداز قیمت دلار هم شفاف نیست و بانک مرکزی سیاست مشخصی در مورد برنامه مدیریت قیمت دلار اعلام نمی‌کند. این موضوع سبب ابهام در عمده بخش‌های اقتصادی و از جمله بورس شده است. دلار از اوج بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته و در عین حال قیمت‌‌های تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت‌های فعلی را نیز به خود دیده است.

حسینی عنوان کرد: برنامه دولت برای فروش سهام در سال آینده و حجم قابل توجه عرضه‌ها ریسک دیگری به بازار تحمیل کرده است. در دومین عرضه صندوق قابل معامله بورسی(پالایش یکم) دولت شاهد زیان بیش از ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاران از روز بازگشایی هستیم. این موضوع سبب جو نگرانی در میان سهامداران و سرمایه‌گذاران تازه وارد و عمدتاً خرد شده است. سهامی که با تخفیف ۳۰ درصدی به صندوق "پالایش" داده شده اکنون با ۲۰ درصد زیان معامله می‌شود که نشان دهنده نصف شدن سهام پالایشی‌ها از شهریور تاکنون است.

وی اضافه کرد: در سهام عدالت، سهامداران شرکت‌های استانی با معضل صف فروش در عمده نمادها و عدم بازارگردانی روبه‌رو هستند و عملا امکان فروش سهام را ندارند. محدودیت‌های وضع شده درخصوص فروش سهام دارندگان مستقیم سهام عدالت که عملا مالک شرکت‌ها شده‌اند سبب انباشت تقاضای فروش در کارگزاری شده است. با این حال راهکارهایی از سوی سازمان بورس برای ایجاد تقاضای سهام عدالت عرضه شده، اندیشیده شده تا امکان نقدشوندگی برای عرضه‌کنندگان و فروشندگان سهام عدالت بدون کاهش قیمت قابل توجه ایجاد کند.

حسینی گفت: به‌صورت نسبی، قیمت پرتفوی سهام عدالت در گروه‌های فلزی و پتروشیمی وضعیت مناسبی دارد ولی قیمت پالایشی‌های آن همچنان در حال اصلاح است. در مجموع بازار و سهام عدالت نیز وضعیت متعادلی دارد. پیشنهاد می‌شود تا افرادی که نیاز به نقدینگی ندارند، سهام را حفظ کنند.

منبع: بورس پرس
  • حسین ارسالی در

    اقا شمارو به خدا سهام عدالت مارو زود بفر وشید منتظریم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام تو رو به مولا بفروشید گرفتاریم که فروختیم پول لازم داریم به پیر به پیغمبر اگه واجب نبود نمی فروختیم

  • ناشناس ارسالی در

    بهانه خوبی پیدا کردید تا تقصیر را بندازی د گردن سهام عدالت چرا اجازه نمیدهید برای یکبار و همیشه سهام وارد پرتفوی کد معامل اتی شود گیرم شاخص بیاید پایید ولی تکلیف برای همیشه روشن می شود

  • مهرعلی یعقوبیان ارسالی در

    بابا بفروشید این سهام ناعدالت رو بفروشید این سهام بی عدالتی رو. پدرمونو دراوردین خدا پدرمونو در بیاره. نامسلمونا چقدر بی وجدان هستید چقدر یه آدم میتونه شرف رو کنار بذاره در آن واحد بشه بیشرف مال مردم خور. به عزای عزیزتون بنشینید.

  • شهاب انتشاری ارسالی در

    سلام کارگر فصلی ومستاجرم بچه دانشگاهی م دارم تکلیف ما چیه اگه فروشش را ممنوع کرد ن چرا از اول ازادش کردن وخرد خرد پرداخت شد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها