|
کدخبر: 144115

تعیین قیمت سهام در بورس چگونه است؟

مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوارق بهادار، لازمه یک اقتصاد پویا را تجهیز و تخصیص بهینه منابع در سطح ملی دانست و اظهارکرد: این مهم بدون کمک بازارهای مالی ممکن نیست.

بورس تعیین قیمت سهام در بورس چگونه است؟

سیاوش وکیلی با حضور در برنامه "عصر سهامداری" که از شبکه ایران کالا پخش شد، به تبیین مفهوم سرمایه‌گذاری و انواع بازارها پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاری به معنای تبدیل وجوه مالی به یک یا چند دارایی دیگر به قصد منافع آتی بیشتر است و هر بنگاه اقتصادی برای تاسیس و ادامه فعالیت، نیازمند سرمایه است؛ از این رو سرمایه‌گذاری را با واژه سرمایه معنی می‌بخشیم.

وی با بیان تفاوت‌های "سرمایه‌گذاری" و "پس انداز" اظهارکرد: سرمایه‌گذاری قدرت فکری می‌خواهد و در درازمدت فواید خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری مولد است و سود و زیان دارد و با آن می‌توان درآمد کسب کرد. در حالی که پس‌انداز همیشه قابل دسترس است و برای روز مباداست و با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد؛ اما با پول پس انداز شده­ می­توان سرمایه‌گذاری کرد.

وکیلی سپس تفاوت بازدهی با سود را تشریح و خاطرنشان کرد: مفهوم بازده فراتر از سود است و در واقع، هدف از سرمایه‌گذاری نیز کسب بازدهی است.

وی در ادامه به مزیت بازارها پرداخت و افزود: کشف قیمت کارا مهم‌ترین مزیت بازار محسوب می‌شود.

وکیلی همچنین گفت: دسترسی به اطلاعات نرخ‌های خرید و فروش که شفافیت بیشتر را به دنبال دارد، نقطه قوت دیگر بازار به­ حساب می‌­آید. از طرفی کاهش هزینه‌ها در بازارها نیز خیلی مهم است و مجموع این عوامل باعث شده­اند که اعتماد در بازارها شکل بگیرد و همین مهم منجر به تداوم فعالیت بازارها طی قرن‌های متوالی شده است.

مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوارق بهادار، قانون بازار را قانون عرضه و تقاضا دانست و گفت: در یک سوی بازار مصرف‌کنندگان قرار دارند که تصمیم می‌گیرند چه چیز و به چه مقدار بخرند و در طرف دیگر تولیدکنندگان هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیز و به چه مقدار تولید کنند. همچنین روند تغییر قیمت‌ها، چه به سمت بالا و چه به سمت پایین اطلاعات دقیقی درباره اولویت‌ها و خواسته‌های دو طرف در اختیار ما قرار می‌دهند.

وکیلی با تقسیم بندی بازارهای مالی به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه گفت: معمولا بازارهای مالی بر اساس سررسید به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. در بازار پول، اوراق بهادار با سررسید کمتر از یکسال و در بازار سرمایه اوراق بهادار با سررسید طولانی‌تر معامله می‌شوند.

مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوارق بهادار خاطرنشان کرد: در بورس اوراق بهادار، یک سرمایه‌گذار می‌تواند با سرمایه هرچند کوچک خود، در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش سهام می‌بایست این کار را از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس انجام دهند.

وی با بیان اینکه بازار رسمی و سازمان‌یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار تحت ضوابط، قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود، افزود: تعیین قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها