|
کدخبر: 143820

چراغ سبز بوعلی به نوری در بورس

پتروشیمی بوعلی پس از ارائه کنفرانس اطلاعاتی به علت رشد ۵۰ درصدی در حالی بازگشایی شد که ضمن افت ارزش صف خرید با عرضه نسبتا سنگین سرمایه‌گذاران مواجه شد.

بورس چراغ سبز بوعلی به نوری در بورس

با این حال، صف خرید این سهم توانست هرچند شکننده، اما خود را حفظ کند. همین موضوع سیگنالی بود برای پتروشیمی نوری تا از زمان بازگشایی نماد بوعلی که از محدوده منفی خارج شود و آخرین قیمت خود را تا بیش از ۳ درصد مثبت نیز برساند.

تقابل جذابیت سودآوری و خوش‌آمدگویی به تازه‌واردها

پتروشیمی بوعلی مشابه‌ترین پتروشیمی به نوری است و در نتیجه خریداران این دو سهم می‌توانند این دو را با یکدیگر مقایسه کنند. طبق آخرین گزارش اجماع تحلیل‌گران کیان، نسبت قیمت به درآمد نوری حدود ۷ مرتبه برآورد می‌شود. با توجه به بزرگتر بودن پتروشیمی نوری در قیاس با بوعلی، اکنون از نظر ارزش بازاری، بوعلی گران‌تر ارزشگذاری شده و در نتیجه نسبت P/E به مراتب بالاتری را تجربه می‌کند (طبق محاسباتی مقدماتی بین ۹ تا ۱۰ مرتبه). طبق این مقیاس، یک سرمایه‌گذار منطقا پتروشیمی نوری را ترجیح خواهد داد.

اما از نگاه بازاری، یک سهم تازه‌وارد و به نسبت کوچک‌تر، به دلیل فروشنده‌های بالقوه ضعیف‌تر، امکان رشد قیمتی را دارد. صف خرید ۲۰ میلیون سهمی بوعلی، با توجه به حدود ۳۰۰ میلیون سهمی که هنوز از زمان عرضه اولیه به فروش نرفته است، شکننده به نظر می‌رسد. با این وجود، تجربه سودهای کلان در عرضه‌های اولیه و خرد بودن این ۳۰۰ میلیون سهم میان تعداد زیادی از افراد می‌تواند سمت عرضه را هنوز ضعیف نگه دارد. بنابراین، نمی‌توان به طور قطع از آغاز ریزش بوعلی سخن گفت. فعلا نیز به نظر می‌رسد این ارزشگذاری نسبتا بالا برای بوعلی، محرک اقبال امروز به سهام نوری شده است.

نکته معاملاتی: از نقطه نظر بازاری باید صف خرید بوعلی با دقت رصد شود و تضعیف آن ممکن است زمینه توقف رشد قیمتی آن را رقم بزند. اما از نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت، فردی که چشم‌انداز این صنعت را مثبت ارزیابی می‌کند، می‌تواند اطمینان داشته باشد که پتروشیمی نوری شرکت بهتری برای سرمایه‌گذاری است.

منبع: بورسان

ارسال نظر