|
کدخبر: 143579

چرا سهام شاخص ساز بورس رشد نمی‌کند؟

اگر سهامدار شستا هستید حتما ملاحظه کرده‌اید که هر روز قیمت آن کمتر از روز گذشته می‌شود. حتی شاهد چندین بار نوسان گیری در روز در این سهم هستیم. این تنها مختص شستا نیست و کلیه سهام شاخص ساز نیز همین شرایط را دارند. چرا سهام شاخص ساز به خصوص شستا رشد نمی‌کنند؟ آیا دست هایی در کارند که اجازه رشد به آنها نمی‌دهند؟

بورس چرا سهام شاخص ساز بورس رشد نمی‌کند؟

حدود یک ماهی است که اوضاع بورس مساعد است و حداقل خبری از صف فروش‌های سنگین در بازار نیست و همه سهم‌ها در یک شرایط متعادل در حال معامله می‌باشند.

نکته با اهمیت هفته‌های اخیر توجه سهامداران به سهام کوچک بازار می‌باشد. این موضوع را می‌توان از میزان رشد شاخص کل هم وزن و مقایسه آن با شاخص کل فهمید. در همین روز گذشته مورخ ۳ دی ۹۹ در حالی که شاخص کل رشد ۰.۲ درصدی را تجربه کرد، شاخص کل هم وزن رشد ۱.۷۶ درصدی را به خود دید.

نکته اینجاست که سهام شاخص ساز از جمله شستا، خودرو، خساپا، شپنا، شتران، شبندر، فارس و... عملکرد خوبی را در این مدت نداشته‌اند و هر روز منفی‌تر از روز گذشته می‌شوند. به همین علت شاخص کل نیز به عبارت بهتر در حال نوسان در یک بازه مشخص است و رشد چندانی هم ندارد.

پرسش اینجاست که چرا سهام شاخص ساز به خصوص شستا رشد نمی‌کنند؟ چرا هر روز شاهد نوسان گیری در سهم‌های بزرگ بازار هستیم و بعد سهم به حال خود رها می‌شود؟ چرا تا سهم به سمت مثبت حرکت می‌کند عرضه‌ها سنگین می‌شود و به اصطلاح رشد سهم سرکوب می‌شود؟ آیا دست‌هایی در کار است تا نگذارند سهام شاخص ساز رشد کنند؟ آیا عده‌ای به دنبال دادن سیگنال خاص به سهامداران هستند؟

چرا شستا رشد نمی‌کند؟

علی حیدری، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شبکه ایران کالا به این پرسش‌ها پاسخ داد. وی گفت: اگر شاخص ساز‌های ما رشد کند، شاخص کل دوباره بالا می‌رود و شاید حقیقی‌های بازار دوباره یک پول خیلی زیادی را وارد بازار کنند. حیدری افزود: نقدینگی اگر خرد خرد و پله‌ای وارد بازار شود بهتر از آن است که به یکباره یک پول زیادی وارد بازار شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به این که شاخص ساز‌ها در شش ماه ابتدایی سال رشد خود را کردند، ادامه داد: سهام‌های کوچک که ارزش بازاری کمی دارند رشد چندانی نداشتند. به عبارت بهتر این گونه رشد در بازار نوبتی است و در حالی که سال گذشته شاهد رشد سهام کوچک در بازار بودیم، در شش ماهه اول امسال نوبت به رشد سهام بزرگ رسید و حالا دوباره نوبت رشد سهام کوچک بازار است.

حیدری اظهارکرد: همان گونه که اشاره کردم شاخص ساز‌ها اگر رشد کنند، شاخص رشد می‌کند و دوباره ماجرای رشد شارپی پیش می‌آید و نقدینگی یک باره به بازار وارد می‌شود. وی ادامه داد: من حس می‌کنم که شاخص ساز‌ها دچار اصلاح زمانی شدند. اگر بگوییم نوسان گیری در شاخص ساز‌ها صورت می‌گیرد کذب نیست و این کار در حال انجام است.

این مدرس بازار سرمایه افزود: نقدی که هم اکنون مطرح می‌باشد این است که بازارگردان‌ها در حال نوسان گیری هستند. خب باید گفت ذات بازارگردان نوسان گیری است و بازارگردان نمی‌تواند هر روز صف خرید تشکیل دهد. وی گفت: بازارگردانی در سهام کوچک خوب اجرا می‌شود، اما در شاخص ساز‌ها این گونه نیست و به نظر می‌رسد قانون در اینجا یک تغییراتی نیاز دارد.

حیدری با اشاره به بازگشایی شستا روی قیمت ۳ هزار تومان، گفت: روز‌های اول که این سهم به سمت تشکیل صف خرید می‌رفت بلافاصله حقوقی یا بازارگردان عرضه می‌کرد و اجازه تشکیل صف خرید را نمی‌دادند. تا قیمت ۲ درصد مثبت می‌خورد بلافاصله حقوقی یا بازارگردان عرضه می‌کردند و نمی‌گذاشتند این سهم رشد کند.

وی اظهارکرد: هنگامی که بازار رشد کرد حقیقی‌ها به سمت شاخص ساز‌ها آمدند. بعد با دیدن این مسئله که نمی‌گذارند سهم رشد کند، از این سهام دلسرد شدند و به سمت سهم‌های کوچک رفتند. البته این را بگویم که مسئولان محترم سازمان بورس این را بار‌ها اعلام کردند که بازار وقتی می‌خواست رشد کند با شاخص ساز‌ها رشد کرد. همه می‌گفتند که خودرو اگر رشد کند و از صف فروش در بیاید، خودرویی‌ها رشد خواهند کرد. می‌گفتند اگر بانک صادرات یا بانک ملت رشد کنند بانکی‌ها رشد می‌کنند. آن روز‌های ابتدایی رشد بازار این اتفاق افتاد بعد سهم‌های کوچک هر روز منفی بودند و شاخص کل هم وزن نیز به همین دلیل هر روز منفی بود، اما شاخص کل مثبت بود. سهامداران در این وضعیت اعلام کردند که پس سهام ما چه می‌شود؟ همانجا گفته شد که نوبت به سهام کوچک هم خواهد رسید. هم اکنون پول حقیقی موجود در بازار به صورت کنترل شده از سهام شاخص ساز به سمت سهام کوچک حرکت کرده است؛ بنابراین الان نوبت رشد سهام شاخص ساز نیست.

حیدری در انتها گفت: این را باید گفت که اعتماد سهامداران هم اکنون کمی خدشه دار شده است. الان شرکت‌های بسیار بزرگی داریم که وضعیت بنیادی مناسبی دارند، اما سهم اصلا رشد نمی‌کند و مدام در حال درجا زدن می‌باشد. در سهم‌های بزرگ نوسان گیری در حال انجام است و این قانون نیاز به تغییر دارد.

منبع: نبض بورس
  • ناشناس ارسالی در

    برای اینکه بورس نیست گاو صندوق دولته

  • ناشناس ارسالی در

    بورس دستوری عمل میکند و باید سرمایه مردم در شاخص سازها قفل شوند و سهامداران نتوانند باضرر از سهام لیدری محور خارج شوند

  • امینی ارسالی در

    متاسفانه اون زمان که شاخص سازها در رشد ب ودن ما در سهام های کوچک بودیم و متضرر شد یم و در ضرر رد کردیم و بعد از بازگشایی ش ستا شاخص ساز گرفتیم و باز هم متضرر شدیم ... شستا هم در ضرر رد کردیم و نماد های ک وچک گرفتیم و در حال درجا زدنیم ...
    خوشبحال افرادی که پول توی بورس را جهت م ی دهند و قبل از آن برای زن بچشون کلی سهم خریدن ...
    من که آینده ام تقریبا ن ابود شد .. لعنت به خامنه ای ..

  • مهدی ارسالی در

    سلام.سه ماه نماد وبملت جیب سهامدار ها رو میزند با فروش آبشاری حقوقی و نوسانگیری بازارگردان جلو رشد گرفتند و سهامدارها تو ضرر هستند بانکداری اسلامی این است.
    از دستی می خواهند مردم از بورس خارج ش وند با ضرر هم خارج شوند. هیچ نظارتی هیچ نهادی جلو فساد نمی گیرند مردم ناامید شده مشکل روانی پیدا کردند بانکی ها همه جا ر د پای فساد بجا می گذارند نظارت نیست

  • علی ارسالی در

    دزدی از مردم با کمک بورس.چقدر خوب مسئولین تشویق کردن بیایم در بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها