|
کدخبر: 143533

رانت اطلاعاتی در بورس واقعیت دارد؟

کلهری با اشاره به تفاوت برخی معاملات اشاره کرد، گفت: بعضی معامله‌گران پیش از انعکاس آگهی‌های مهم در کدال، نشان می‌دهد که برخی از رانت اطلاعاتی برخوردارند و از داده‌های آگاه می‌شوند که می‌توان از نوع معاملات این موضوع را متوجه شد.

بورس رانت اطلاعاتی در بورس واقعیت دارد؟

در این بررسی به ارزندگی برخی سهام اشاره شد و همچنین کلهری از غافل‌گیری سهامداران از گزارش خوب شپدیس خبر داد که همین امر موجب اقبال بالای سرمایه‌گذاران در بازار به این سهم شد. 

غبهنوش: شرکت بهنوش ایران تا چند روز پیش در بازه ۱۰درصدی معامله می‌شد و اخیرا این بازه به ۵درصد کاهش یافت. این سهم از ۵۵۰۰تومان با معامله در بازه ۱۰درصدی توانست به ۱۵هزار تومان نیز برسد که به یکباره، از محدودیت بازه معاملاتی آن خبر رسید. در مورد این نماد، اعلام شد که شایعه افزایش سرمایه کذب است و افزایش سرمایه از محل صرف سهام از دستور کار هیئت مدیره خارج شده است و هر زمان در دستور کار قرار گرفت، اعلام رسمی خواهد شد.

فملی: شرکت ملی صنایع مس، در ارائه گزارش ماهانه خود از فروش ۴۸۸۶ میلیارد تومان در آذرماه خبر داد. این شرکت، نرخ کاتد را نزدیک به ۱۹۰ میلیون (حدود ۷۶۰۰ دلار) فروخت. باتوجه به افزایش قیمت کاتد، احتمالا گزارش دی‌ماه این شرکت، ارقام بالاتری را نشان دهد. شرکت ملی صنایع مس بیش از ۲۴هزار تن کاتد در این ماه تولید کرده که تولید بسیار خوبی است و پیش‌بینی می‌شود تولید این شرکت به ۲۸۰هزار تن در کل سال برسد؛ احتمالا تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰هزار تن نیز برسد. فملی رشد خوب را از حوالی ۲هزار تومان در هر سهم آغاز کرد و به بالای ۳هزار تومان رسید. پس از آن نیز با افزایش سرمایه قیمت سهام آن شکست. اخیرا نیز به سبب رشدی که این سهم تجربه کرده بود، بازار کمتر به آن اقبال نشان می‌داد و افرادی که روی سهم آن سود کرده بودند، ترجیح می‌دادند که اقدام به فروش آن کنند.

غزر: شرکت زر ماکارون، گزارش افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی از محل انباشته خود را روی سامانه کدال بارگذاری کرده و احتمالا این اقدام را در راستای اصلاح ساختار سرمایه و حتی تأمین سرمایه در گردش خود انجام می‌دهد. شرکت زرماکارون از شرکت‌های مواد غذایی به شمار می‌رود که در دو سال اخیر حجم تولید ماکارونی این شرکت با افزایش قابل توجهی روبرو شده است که نشان می‌دهد توانسته جای خود را در بین سفره مردم باز کند. از طرفی به علت افزایش قیمت سایر اقلام خوراکی و مناسب بودن نرخ ماکارونی، اقبال مردم به استفاده از آن بیشتر شد. همچنین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۲۸۰۰ به ۴هزار تومان تغییر یافته و احتمالا باید کم‌کم شاهد گران شدن ماکارونی نیز باشیم. 

فولاد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز گزارش ماهانه خود را در سامانه کدال منتشر کرد. براساس این گزارش، ۷۸۳۰ میلیارد تومان، فروش آذرماه این شرکت بوده و مطابق صورت‌های مالی، این شرکت، ورق گرم را حوالی ۱۲میلیون تومان به فروش رسانده است. فروش فولاد، به‌صورت سلف سه‌ماهه است و ارقام موجود در صورت‌های مالی، فروش فولاد به نرخ سه ماه قبل را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد بازار، ارزش کمتری به آن می‌دهد درحالی‌که رشد منفی این سهم در بازار به نظر می‌رسد نیازمند اصلاح بوده و ارزش آن بالاتر است. احتمالا در دی و بهمن، فروش بهتری از فولاد، گزارش خواهد شد، زیرا نرخ فروش ورق و سایر اقلام، با نرخ‌های بالاتری خواهد بود. این شرکت در عرض ۹ ماه، نزدیک به ۵۰هزار میلیارد تومان، فولاد به فروش رسانده و باید دید گزارش سه ماه پایانی سال چه رقمی خواهد بود که البته به نظر می‌رسد فروش قابل‌توجهی باشد. 

جم: پتروشیمی جم نیز در گزارش ماهانه خود اعلام کرده ۲۴۷۲میلیارد تومان فروش را در آذرماه تجربه کرده است که رقم درخور توجهی است. به هر حال پلی‌اتیلن‌ها و در مجموع الفین‌ها در بازار جهانی، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند و حتی توانسته‌بودند سقف قیمتی خود را بشکانند؛ البته پس از آن اقدام به اصلاح قیمتی کردند. به نظر می‌رسد پتروشیمی جم هم به‌واسطه عملکرد مثبت خود و هم به‌واسطه عملکرد مناسب جم‌پیلن (شرکت پلی پروپیلن جم) که زیرمجموعه آن محسوب می‌شود، سود خوبی را تجربه کند. 

شپدیس: پتروشیمی پردیس تا آگهی خود را در سامانه کدال بارگذاری کرد، بازار به آن واکنش نشان داد و حتی با نرخ پایانی مثبت بازار را به پایان برد که نشان می‌دهد بازار انتظار این گزارش خوب را از شرکت نداشت. این شرکت فقط در آذرماه ۱۹۶۰میلیارد تومان محصول به فروش رساند و توانست فصل پاییز را با فروش ۴۶۸۱میلیارد تومانی به پایان ببرد. سال گذشته فروش پاییزه این شرکت کمتر از دو هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد تقریبا توانسته میزان فروش خود را دو برابر کند. محصول اوره این شرکت بین ۲۲۰ تا ۲۳۰میلیون دلار به فروش رسیده که عدد خوبی است، اما نشان می‌دهد به‌واسطه تحریم‌ها، چیزی نزدیک به ۳۰دلار تخفیف اوره می‌دهیم. به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها و از محل کنار گذاشتن تخفیف‌ها، شرکت‌های پتروشیمی تولید اوره بتوانند منفعت بیشتری ببرند. تولید این شرکت برابر ۲۸۰هزار تن است و با فروش ۳۲۰هزار تنی مواجه شد که نشان می‌دهد مجبور شده از موجودی خود نیز محصولات را به فروش برساند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها