|
کدخبر: 142037

چند افزایش سرمایه در بورس

مهم‌ترین آگهی‌های جدید سامانه کدال شامل افزایش سرمایه تعدادی از سهم‌ها در کنار دو خبر از افتتاح خط بسته‌بندی جدید در عبیدی و طرح بازیابی گازهای فلر در نوری می‌شود.

بورس چند افزایش سرمایه در بورس

کاما: قبلا بحث‌هایی در خصوص افزایش سرمایه باما بود و خود شرکت هم خبر داده بود چنین قصدی دارد. امروز آگهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی روی کدال آمد و قرار است نسبت به سرمایه فعلی ۲۷۹ درصد افزایش سرمایه دهد که عدد قابل‌توجهی است. کاما یک افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی از محل انباشته هم داشت که اگر آن را لحاظ کنیم، می‌توان گفت این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نسبت به سرمایه ابتدای سال بیش از ۲۷۰۰ درصد است. زمزمه‌هایی از یافتن یک پهنه جدید در آذربایجان که احتمالا دارای مس است از دلایل رشد جدی این سهم از ابتدای سال بود.

عبیدی: عبیدی خط جدید بسته‌بندی قرص و کپسول را افتتاح کرد، اما خبر داد که هنوز نتوانسته‌اند این اتفاق را وارد در صورت‌های مالی کنند. عبیدی نسبت به باقی نمادهای دارویی با نسبت قیمت به درآمد بالاتری معامله می‌شود که تا حدی به مدیریت خوب شرکت و تلاش آنها برای رشد و نوآوری برمی‌گردد. به همین خاطر عمدتا با استقبال بهتری نسبت به هم‌گروهی‌های خود همراه بوده است.

سیستم: همکاران‌سیستم آگهی افزایش سرمایه ۲۰۲ درصدی از محل انباشته جهت تامین مالی طرح توسعه را منتشر کرد. این طرح توسعه که مربوط به استفاده از فضای ابری و برخی خدمات دیگر است در زمان رونق بازار، دستمایه بسیاری برای داغ کردن سهم بود. همین موجب شده بود شرکت شفاف‌سازی کند که پیش‌بینی می‌کند این پروژه تنها ۵ الی ۱۰ درصد روی درآمد سیستم اثرگذار باشد.

زقیام: زقیام از افزایش سرمایه بیش از ۹۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی برای اصلاح ساختارهای مالی خبر داد. گروه زراعت به واسطه زمین‌های خود همواره ظرفیت خوبی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته‌اند. اما باید توجه کرد که این مسئله در صورت‌های مالی و بنیان شرکت تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند و صرفا برای به‌روزرسانی دارایی‌ها و عملیات حسابداری است.

دانا: دانا قرار است تجدید ارزیابی زمین‌های خود را انجام ‌دهد و بازی مدت‌دار ارزش‌گذاری‌های مافوق‌التصور زمین‌های دانا بالاخره تمام می‌شود. فعلا شرکت در انتظار نظر کارشناسان دادگستری برای ارزش‌گذاری است و باید در انتظار قرار گرفتن آگهی روی کدال و مشخص شدن میزان این افزایش سرمایه باشیم. برخی از افزایش سرمایه چند هزار درصدی این سهم صحبت می‌کنند.

نوری: پتروشیمی نوری قصد دارد بیش از هزار میلیارد تومان برای بازیابی گازهای فلر و تولید سولفات آلومنیوم هزینه کند. شرکت برآورد کرده با این میزان هزینه، ۲۵۰ میلیارد تومان در سال به درآمدش اضافه شود. این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد خوب مدیران نوری باشد؛ چراکه نشان می‌دهد شرکتی که حداقل ۲۰۰ میلیون دلار سود خالص دارد، از همین ۱۰ میلیون دلار هم نگذشته و کوچک‌ترین فرصتی را برای سودسازی از دست نمی‌دهد. توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران برای ارزیابی شرکت‌ها به بررسی صورت‌های مالی اکتفا نکرده و به حاکمیت شرکتی و عملکرد مدیران که از عوامل اصلی سودسازی شرکت در بلندمدت است نیز توجه کافی داشته باشند.

منبع: بورسان

ارسال نظر