|
کدخبر: 140183

بورس باز هم نزولی می شود؟

فشار فروشی که اواخر بازار دیروز ایجاد شد در بازار امروز هم ادامه داشت و با وجود تقاضای قوی برای خرید سهام در نهایت توانست بازار را به سمت منفی بکشاند و در پایان بازار شاهد افت ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران باشیم.

بورس بورس باز هم نزولی می شود؟

اما در این روز منفی شاهد خرید قدرتمند سهام توسط معامله‌گران و ثبت رکورد بیشترین ارزش معاملات خرد طی حدود ۴ ماه گذشته بودیم. افت امروز بورس بعد از دو جلسه صعودی باعث نگرانی دوباره سهامداران از شروع منفی‌های بازار شده است. حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که صعود بورس تداوم می‌یابد یا بازار دوباره منفی می‌شود؟

شاخص‌ها تحت تاثیر تقابل معامله‌گران

در همان دقایق نخست بازار امروز، فشار فروش منجر به منفی شدن قیمت اغلب نمادهای بزرگ بازار شد. اتفاقی که باعث منفی شدن شاخص کل شد. اما در ادامه خریداران سهام قوی‌تر عمل کردند و باعث رشد ۹ هزار واحدی شاخص کل شدند. در نیمه دوم بازار دوباره این فروشندگان بودند که قوی‌تر عمل کردند و بازار تحت فشار قرار گرفت. تا جایی که شاخص کل از سقف روزانه خود حدود ۱۹ هزار واحد عقب نشست و در نهایت افت روزانه ۱۰ هزار واحدی (معادل ۰.۷ درصد) را ثبت کرد.

شاخص هموزن هم امروز چنین رفتاری داشت، اما با این تفاوت که در صعود صبحگاهی رشد بیشتری را تجربه کرده بود و در نهایت توانست با صعود ۰.۲ درصدی امروز را در مدار مثبت به پایان برساند. این چهارمین جلسه معاملاتی پیاپی بود که شاخص هموزن رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرده است. به نظر می‌رسد اقبال بیشتر معامله‌گران به نمادهای کوچک و متوسط بازار منجر به عملکرد بهتر شاخص هموزن طی روزهای اخیر شده است. باید دید در موج صعودی جدید شاخص هموزن می‌تواند مثل سال قبل پرشتاب‌تر از شاخص هموزن عمل کند یا مانند موج صعودی ابتدای امسال باز هم شاخص کل عملکرد بهتری را ثبت خواهد کرد.

بورس صعودی می‌ماند؟

از نکات مهم بازار رفت و برگشتی امروز قدرت بالای متقاضیان خرید سهام بود. در بازار امروز ارزش معاملات خرد به رقم چشمگیر ۲۵.۶ هزار میلیارد تومان رسید. در این میان ارزش معاملات خرد بورس تهران هم حدود ۱۹.۴ هزار میلیارد تومان بود که بیشترین ارزش معاملات از دهمین روز شهریور ماه محسوب می‌شود.

پیش‌تر و هنگام رالی صعودی اول سال زمانی که شاخص کل در سطوح کنونی قرار داشت متوسط ارزش معاملات خرد بورس تهران حدود ۱۴.۴ هزار میلیارد تومان بود. یعنی بیش از ۲۵ درصد کمتر از ارزش معاملات خرد بورس امروز. به همین ترتیب به نظر می‌رسد با تداوم ارزش معاملات در سطوح فعلی سقوط دوباره بورس دور از انتظار باشد. زیرا که الان به واسطه افزایش نرخ ارز و چرخش موتور تورم کشور، انتظارات از سودآوری شرکت‌ها نسبت به آن زمان بیشتر هم شده است. به طوری که در روزی که حقیقی‌ها مقداری در سمت فروش فعال می‌شوند معامله‌گران حقوقی به سرعت در سمت خرید فعال می‌شوند و سهام را جمع می‌کنند. به عنوان مثال در بازار امروز حقوقی‌ها حدود ۶۸۰ میلیارد تومان خالص خرید داشتند. شاید بخشی از این خریدهای جدی حقوقی‌ها به علت حمایت‌های دستوری و پول‌پاشی در بازار باشد، اما قطعا بخش عمده‌ای از خریدها هم به علت ارزندگی برخی از نمادها از نظر آن‌ها است.

به طور کل با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می‌رسد بعد از افت‌های اخیر بازار تعداد زیادی از منظر بنیادی ارزنده شده‌اند. این در حالی است که هنگام افت قبلی بورس از نظر برخی تحلیل‌گران قیمت بسیاری از سهم‌ها حبابی بود و از نظر بنیادی ارزنده نبودند. در همین راستا هم می‌توان خاطر نشان کرد که در اوج بازار طبق گزارش‌های اجماع تحلیل‌گران کیان متوسط نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر (P/E forward)  بازار سهام به عدد ۲۲ رسیده بود. این در حالی است که طبق آخرین گزارش هفتگی گروه خدمات بازار سرمایه کیان نسبت قیمت به درآمد کنونی بازار سهام به کمتر از عدد ۱۲ رسیده است. (در همین رابطه بخوانید: ۳ دلیل که چرا بازار سهام گران نیست؟)

البته همچنان نباید ریسک‌های موجود بازار سهام مانند احتمال افت قیمت دلار و به تبع آن تحت تاثیر قرار گرفتن نمادهای بزرگ کالامحور را فراموش کرد. فعلا برای اظهار نظر در این خصوص تا روی کار آمدن بایدن و مشخص شدن سیاست‌های دو کشور در قبال مذاکره و رفع تحریم‌ها صبر کرد.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز ۵۸ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۲۵ درصد از نمادها با صف‌های فروشی به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بازار اما ۲۳ درصد نمادها صف خرید را تجربه می‌کردند. این صف‌های خرید در مجموع ارزشی بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان داشتند. به این ترتیب امروز شاهد بودیم که متوسط ارزش صف خریدها بیش از ارزش متوسط صف‌های فروش بوده است. چنین چیزی می‌تواند نشان‌دهنده میل بالای معامله‌گران برای خرید سهام باشد.

همان‌طور که گفته شد ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) در بازار امروز به ۲۵.۶ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع امروز هم خودروسازی‌ها، بانک‌ها، شیمیایی و پالایشی‌ها با اختصاص ۴۴ درصد از کل ارزش معاملات به خود بیش از دیگر صنایع معامله شدند. رشد سهم چهار صنعت پرمعامله از کل ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته نشان از افزایش اقبال بورس‌بازان به این دسته از صنایع دارد. در بین نمادها هم امروز وتجارت، خودرو، خساپا و شستا بیش از دیگر نمادها معامله شدند. در این بین هم نکته جالب توجه خروج دو صندوق دولتی دارا یکم و پالایشی یکم از لیست بیشترین ارزش معاملات نمادها بود که می‌تواند نشان‌دهنده کاهش میل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این دو صندوق باشد.

امروز حقوقی‌ها خالص خرید ۶۸۰ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در بین صنایع حقیقی‌ها امروز بانک‌ها را خوب خریدند و در عوض در سمت فروش شیمیایی، سرمایه‌گذاری و فلزات فعال‌تر بودند. در بین نمادها هم در حالی وتجارت، خساپا و وبصادر بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند که خودرو، پالایشی یکم و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بودند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها