|
کدخبر: 138719

تلاش سهام برای عبور از فشار فروش

سهام از ابتدای معاملات امروز روند پرنوسانی را تجربه می‌کند. طی لحظات اخیر نیز بار دیگر شاهد افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران هستیم. همچنان حرکت‌های گله‌ای قیمت‌های سهام نشان از هیجان بالا در معاملات دارد. به جای دغدغه افت یا رشد قیمتی سهام، مقام ناظر باید عامل هیجان یعنی دامنه نوسان را از بازار حذف کند.

بورس تلاش سهام برای عبور از فشار فروش

البته پس از نوسان‌های شدید سهام از ابتدای سال تاکنون بخشی از این هیجان نیز اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

یکی از نکات قابل توجه رشد قیمتی کالاها در بازار جهانی است. در گزارش‌های پیشین «بورسان» به این موضوع اشاره شده بود که گرچه احتمال افت دلار وجود دارد اما جهش‌های قیمتی کالاها می‌تواند تا حدود زیادی اثر منفی افت احتمالی دلار را در سودآوری شرکت‌ها کاهش دهد. قیمت مقاطع فولادی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. در این میان بعضا نگرانی از اثر شیوه‌نامه فولاد بر این بخش دارد که به نظر می‌رسد تلاش برای اصلاح شیوه‌نامه و حذف رانت سنگین این بخش ادامه دارد. قیمت مس نیز به ۷۶۰۰ دلار رسیده است و محصولات پتروشیمی نیز رالی پرقدرتی را در ماه‌های اخیر پشت سرگذاشته‌اند.

در بازار ارز نیز برخلاف انتظارات دلار بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفته است و در این لحظات به ۲۶ هزار تومان نزدیک می‌شود. ادامه نوسان ارز نیز برای شرکت‌ها دارای اهمیت است. نکته‌ای قابل توجه برای معامله‌گران این‌که عمده تحلیلگران معمولا اثر رشد قیمت جهانی کالاها در محاسبه سودآوری لحاظ نمی‌کنند و در این شرایط جهش‌های اخیر قیمت‌کالاها می‌تواند اثر قابل توجهی بر پیشبینی از آینده سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. با این همه تردید در خصوص نسبت قیمت به درآمد انتظاری جهت ارزش‌گذاری سهام در میان تحلیل‌گران همچنان وجود دارد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها