|
کدخبر: 139918

ریسک‌ های بازار بورس در آذر۹۹

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل بیشتر شدن اقبال به بازار سرمایه را پایین آمدن نرخ سهم‌ها در این بازار دانست.

بورس ریسک‌ های بازار بورس در آذر۹۹

امروز بازار سرمایه یکدست به رنگ سبز درآمده بود. انگار زمانی که در تالار شیشه‌ای قدم می‌زنی، حس می‌کنی که این بازار تبدیل به یک ورزشگاه آزدی شده است که چمن سبزش روی تابلوهای آن قرار دارد و هرکدام از این سبزها نوید خوشی را برای سهامداران به همراه دارد.

امروز که بار دیگر مسیر بورس سبز شده بود، نماگر اصلی این بازار پس از چند هفته متوالی، بهترین عملکرد را از خود نشان داد و استارت خود را قوی زد چراکه این شاخص بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرد و بعد از پایان معاملات مرز بالاتر از یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد را برای نشستن انتخاب کرد. معاملات روز جاری بورس شاخص کل بازار را به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۰۵ واحد رساندند.

بالارفتن تقاضا در این روزهای بورس

به گفته کارشناسان بورس، این روزها تقاضا در بازار سرمایه بسیار بالا رفته است و معاملات به صورت روان‌تری انجام می‌شوند و انگار سرمایه‌گذاران پای خود را در بهشتی گذاشته‌اند که می‌توانند از هر شرکتی می‌خواهند، سهم بخرند و آن‌هایی را هم که نمی‌خواهند نگه دارند بفروشند. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از سهم‌ها با اصلاح قیمتی که در هفته‌های گذشته در بازار سرمایه داشته‌اند، مشتاق بیشتری دارند و در این میان، رسیدن نرخ سهام شرکت‌ها به کف خود بیشترین تأثیر را بر روند معاملات داشته است. از طرفی هم رکود بازارهای موازی خودرو، ارز، سکه و طلا را هم نباید نادیده گرفت که باعث شده است همه سرمایه خود را به جریان بیندازند و با خود بگویند: «چه جایی بهتر از بازار سرمایه؟!» به هر حال، ریسک سرمایه‌گذاری بخاطر مشخص شدن تکلیف امریکا هم از بین رفته است و حال باید دید بورس در این دوره صعود خود چه می‌کند.

گزارش‌های خوب عامل رشد شرکت‌های در کف قیمتی

حسین عیوض‌لو، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات امروز و عوامل تأثیرگذار روی بازار امروز گفت: مدتی است که اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بیشتر شده است و پول نقد بیشرتری از طرف سهامداران حقیقی به بورس تزریق می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از اینکه شاخص کل چند ماه پیش به حداقل خود رسید، یک کف قوی برای معاملات ساخته باشد.

وی ادامه داد: در کنار کف مناسب برای معاملات، گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها هم امید ویژه‌ای در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند و میزان فروش شرکت‌ها از لحاظ عملیاتی بهتر شده است که اعتماد سهامداران در چند وقت اخیر را بیشتر از قبل کرده است. با این تفاسیر، حجم معاملات هم بسیار خوب رشده کرده است و انتظار می‌رود که این رشد تا چند وقت ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر تأثیر کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بر روند بورس، تصریح کرد: نگرانی سرمایه‌گذاران در بازار سهام، کاهش درآمد شرکت‌های صادرات محور، به دلیل روند نزولی نرخ ارز است و همانطور هم که دیده شد، این کاهش نرخ در ارز باعث کاهش نرخ سهام اینگونه شرکت‌ها شد اما پس از تثبیت رخ ارز، مشخص شد که شرکت‌های صادرات محور موارد بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند چون هیچ انتظاری از کاهش نرخ ارز و همچنین نرخ سهم‌ها آنها نمی‌رود و احتمال دارد که این شرکت‌ها روند مثبتی را بگذرانند.

ریسک‌های بازار سرمایه در آذر۹۹ چیست؟

عیوض‌لو درباره اثر اختلافات سیاسی روی بازار سرمایه گفت: عدم هماهنگی سیاسی هر جامعه‌ای می‌تواند روی بازار آن کشور اثرگذار باشد اما به نظر می‌رسد که درحال‌حاضر، جنگ‌های روانی سیاسی آرام گرفته است و همچنین وضعیت بازار در حالت تعادل قرار گرفته است که این جریان‌ها نمی‌تواند اثر خاصی را روی بازار بگذارند و در نهایت باید گفت که بازار حرکت صعودی خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس گذشته‌اند، تأکید کرد: چندی پیش، اثر ریسک‌هایی از جمله نتیجه انتخابات امریکا و بالا بودن نرخ ارز از شهریور و چند ماه زودتر از تأثیر واقعی خود در بازار ما مشخص شد ولی درحال‌حاضر، سرمایه‌گذاران به این اطمینان رسیده‌اند که چنین ریسک‌هایی از بازار گذر کرده‌اند و تصورات درباره این خبرها، بدبینانه بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره روند روزهای آتی معاملات بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی بازار کار دشواری است اما با توجه به ثباتی که الآن در بازار وجود دارد، اگر اتفاق غیر قابل پیش‌بینی در بازار و سیاست اتفاق نیفتد، شرایط بازار بسیار خوب خواهد بود و در نتیجه، شاخص کل با یک شیب ملایم صعود خود را ادامه خواهد داد.

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها