|
کدخبر: 139316

پالایشی یکم را نگه داریم یا بفروشیم؟

دو روز از آزاد شدن معاملات پالایشی یکم می‌گذرد و این نماد با اُفت ارزش مواجه شده است. این مسئله باعث ایجاد نگرانی برای سهامداران پالایشی یکم شده است و حالا این پرسش را مطرح می‌کنند که پالایشی یکم را بفروشند یا نگهدارند؟ بامودت کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده است.

پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولت بعد از کلی حاشیه از ۵ شهریورماه امسال آغاز شد و این پذیره‌نویسی تا ۳۰ شهریورماه امسال ادامه داشت. دومین صندوق ETF دولت شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شبندر) بود.

هر شخص می‌توانست ۵۰۰ واحد از این صندوق را به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵ میلیون تومان خریداری کند.

بعد از مدت‌ها چشم انتظاری خریداران واحدهای صندوق پالایشی یکم برای بازگشایی و آزاد شدن معاملات واحدهای این صندوق، سرانجام در ۱۱ آذرماه بود که معاملات ثانویه واحدهای این صندوق آغاز شد.

در ابتدای معاملات، این نماد توانست با ۱۹ درصد رشد در قیمت ۱۱۹۰۰ تومان بازگشایی شود اما در نهایت قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با رشد ۱۳.۷۴ درصدی نسبت به زمان عرضه ۱۱ هزار و ۳۷۴ تومان بسته شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون ۶۸۷ هزار تومان افزایش پیدا کند.

در روز دوم معاملات پالایشی یکم قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با افت ۶.۶۶ درصدی نسبت به روز قبل ۱۰ هزار و ۶۱۷ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون ۳۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

این روند کاهشی قیمت پالایشی یکم حالا این پرسش را برای سهامداران آن مطرح کرده است که واحدهای خریداری شده را بفروشند یا نگه دارند؟

پالایشی یکم را نگه داریم یا بفروشیم؟

محمد بامودت تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و مدیر سبد مجموعه تحلیلگر امید گفت: به منظور تحلیل شرایط صندوق پالایش یکم چند نکته مهم را می‌توان در نظر داشت. نکته اول، سبد سهامی مربوط به این ETF دولتی است. سهام پالایشگاهی به دلیل ماهیت عملیاتی خود و تاثیرپذیری زیاد از تصمیمات قانونگذار با ریسک بالایی در عملیات خود مواجه هستند و سابقه این گروه نیز بیانگر نوسانات شدید سود یا زیان‌سازی و در نتیجه نوسانات شدید قیمتی بوده است. نکته دوم، شرکت‌های این گروه عمدتا از فناوری روز دنیا بی‌بهره بوده و با توجه به تحریم‌ها نتوانسته‌اند با استانداردهای روز پالایشگاه‌های دنیا خود را تطبیق بدهند. نکته سوم، از منظر ارزش جایگزینی نیز واحدهای این صندوق علی رغم ریسک هایی که گفته شد با نسبت‌های قابل توجهی از خالص ارزش دارایی‌ها معامله می‌شوند.

وی افزود: به علاوه موضوع ساختار سهامداری این شرکت‌ها نیز مطرح می‌باشد و علی رغم خوشبینی ایجاد شده در ارتباط با حمایت‌های خاص از سهام پالایشی در واقعیت سهامداری دولتی در این گروه سبب محدودیت در حمایت از سهم می‌شود، چنان که در ریزش اخیر یا در ریزش سال ۹۲ بورس، این گروه یکی از بدترین گروه‌های بورسی بوده‌اند. به طور طبیعی انتظار نمی‌رود سهامدارانی مانند پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در نقش خریدار این سهام ظاهر شوند. بامودت ادامه داد: موضوع دوم ساختار این شبهه ETF دولتی است. عدم معامله فعال در این صندوق بیش از هر چیز این صندوق را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری نزدیک می‌کند که به طور معمول در دامنه ۷۰ تا ۸۰ درصد خالص ارزش دارایی‌ها معامله می‌شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهارکرد: لذا انتظار می‌رود پالایش یکم نیز مانند دارایکم در همین حدود معامله شود. در نهایت سهامداران باید به این موضوع توجه کنند آنچه که سبب رشد قیمتی سهام موجود در ETF ‌های دولتی در ماه‌های گذشته شد در واقع حمایت یا خرید واقعی دولت یا ارگان‌های وابسته به دولت در بازار نبود، بلکه خوش بینی افراد حقیقی سبب رشد این سهام شد و این موضوع الزاما تکرارپذیر نخواهد بود. شاهد این مدعا سهم عمده معاملات حقیقی در کلیت بازار طی ماه‌های اخیر است. هم چنین در مورد صندوق پالایش یکم نیز دو روز پس از بازگشایی در حالی که بالغ بر ۱۱۶ میلیون برگ سهم معامله شده است سهم خالص خرید حقوقی تنها ۴ میلیون سهم بوده است.

وی در پایان گفت: بازار سهام ظرفیت‌ها و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد که در مقایسه با وضعیت این صندوق وضعیت بهتری را دارند، لذا پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران به صندوق‌ها یا سهامی که بازدهی مورد انتظار و ریسک مطلوب تری دارند وزن بیشتری را اختصاص بدهند.

 

منبع: نبض بورس
  • ثارلله ارسالی در

    خدا لعنت کنه هرچه نامرده
    قرار بود بعد از یک ماه با سود 20 تا 30 درصد باز ب شه
    اما الان بهد از 2 ماه و نیم دار ه با منفی باز میشه
    ای خدا این چطور دولت دروغگو و حقه بازیه
    مگه ما پو لمون رو به این راحتی و پشت میزی بدست آور دیم. نه بخدا با کشاورزی و زحمت به دست آو ردیم حالا باید بدیم دولت محترم
    حر امتون بشه انشالله

    • ناشناس ارسالی در

      خیلی ظلم میکنن ب مردم ..مخصوصا ب بازن شسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی ..خدا ا زشون نگذره.

  • ناشناس ارسالی در

    قطعا سقوط می کنه

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه سهام دولتی نمی خریم دولت با دروغ وک لک سهامش رو با قیمت بالا به مردم انداخت ولی دیگه باید پشت گوشش رو ببینه تا ازش س هام بخریم دولت فقط به سود خودش فکر میکنه ومردم برایش ارزشی ندارد

  • مهدی ارسالی در

    هر کاری انجام میدن مردم رو تحت فشار میذا ره کاری نکنن خیلی بهتره

  • ناشناس ارسالی در

    سلام پیگیر این سهام پالایش یکم باشین مرد م رو دارن بیچاره میکنن این چه دولتیه که ما داریم اول با هزاران تبلیغ سهام رو به مردم میفروشن با منت که 30 درصد زیر قیمت میدیم حالا از وقت آزاد سازی تخته گاز دار ه منفی میخوره پیگیری کنید ببینید دست کیا توی کاره مردم رو بیچاره کردن

  • ناشناس ارسالی در

    منم داشتم همین الان فروختمشون فک کنید اگ همسنطوری پیش میرفت هیچیش نمیموند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها