|
کدخبر: 137249

کدام نمادهای بورسی بیشترین صف خرید را داشتند؟

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل هم وزن رشد کرد اما شاخص کل بورس نزول کرد.

در روزی که وجود مازاد تقاضا در بازار، سهام‌داران را به رشد شاخص‌های بورس امیدوار کرده بود، نرخ سهام شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه کاهش یافت و موجب ریزش ۱۸ هزار واحدی شاخص کل شد. اما شاخص کل هم‌وزن رشد کرد که نشان می‌دهد سهام اغلب شرکت‌های کوچک بورس رشد نرخ داشته‌اند.

پیش گشایش امیدوارکننده

در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف فروش ۱۳۹ نماد بود و ۲۹۲ نماد صف خرید داشتند. نمادهای خبهمن، وتوکا و وپارس بیشترین صف خرید را داشتند و در سوی دیگر بازار، نمادهای وملی، خکمک و فنوال بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.

شروع صعودی و پایان کم فروغ

در شروع معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید ۲ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش ۸۳۴ میلیارد تومان بود. خبهمن، شپنا و وپارس بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین ارزش صف‌های فروش به نمادهای وملی، خکمک و کفپارس اختصاص داشت.

تحت تاثیر صف‌های خرید، در ۱۰ دقیقه ابتدایی شاخص کل بورس تهران ۷ هزار واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۸۲ هزار واحد رسید. اما خیلی زود با افزوده شدن بر حجم صف‌های فروش، روند بازار کاهشی شد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه شاخص بورس روندی نزولی داشت و در پایان معاملات ۱۸ هزار واحد پائین‌تر ایستاد.

کاهش شاخص کل و رشد شاخص هم وزن

در پایان معاملات ‌سه‌شنبه بازار سهام، ۲۷۳ نماد رشد نرخ داشتند که ۲۰۰ نماد بورسی و ۷۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۰۳ نماد کاهش نرخ داشتند که ۱۴۳ نماد بورسی و ۶۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۴ درصد بازار رشد نرخ داشتند و ۴۰ درصد بازار با افت نرخ مواجه بود. با اینکه تعداد نمادهایی که رشد نرخ داشتند بیشتر بود اما شاخص کل بورس تهران ۱۸ هزار و ۵۹۷ واحد ریزش کرد و در رقم یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحد ایستاد.

برخلاف شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن رشد کرد و با ۲ هزار و ۹۶۳ واحد رشد، به رقم ۳۹۰ هزار و ۵۷۰ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم ۲۸ واحد بالا آمد به ۱۶ هزار و ۶۹۸ واحد رسید.

امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی بازار سرمایه با افت نرخ مواجه بودند. نرخ سهام شرکت فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) ۴.۴ درصد کاهش یافت و به تنهایی ۴ هزار واحد شاخص کل بورس را پایین کشید. پس از فارس، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص بورس داشت. فولاد (فولاد مبارکه)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و کگل (شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر) دیگر بزرگان قرمزپوش بازار روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل داشتند.

رشد ارزش معاملات بورس

در معاملات روز سه‌شنبه، معاملات کل بازار سهام با رشد ۷۹ درصدی نسبت به دیروز ارزشی معادل ۲۸ هزار و ۸۲ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم از ابتدای پائیز تا به امروز است. ارزش معاملات خرد بورس نیز ۵۸ درصد رشد کرد و به رقم ۲۱ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان رسید.

خروج ۳۷۷ میلیارد تومان پول‌ حقیقی

بورس در روز سه‌شنبه با خروج پول‌های حقیقی همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقیقی خروجی ۳۷۷ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۸۸ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۲ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

فشار فروش‌ها بر بازار

در طی معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه مواجه شد. در حالی که در پیش گشایش ارزش صف‌های خرید بیشتر بود، در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش بیشتر شد. ارزش صف‌های فروش به رقم هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه ۴۳ درصد رشد یافته است.

ارزش صف‌های خرید بازار نیز نسبت به روز معاملاتی قبل ۴۳ درصد کاهش یافت و هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان ارزش داشت.

شپنا صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بالاترین ارزش معاملات روز را داشت که ارزش معاملات آن هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، سهام شرکت ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت. پس از ایران خودرو، سایپا، دیگر خودروساز بزرگ کشور، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شستا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها