|
کدخبر: 137220

بازار بورس دستکاری شد!

بحث افزایش دامنه نوسان از پارسال در سازمان بورس مطرح است اما افزایش یا حذف دامنه نوسان چه تاثیر بر بازار سهام دارد؟

چند وقتی است که بحث افزایش دامنه نوسان که ابزار کنترل بازار سرمایه محسوب می‌شود در سازمان بورس مطرح است اما هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با این موضوع گرفته نشده است. اما افزایش دامنه نوسان چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش دامنه نوسان گفت: افزایش دامنه نوسان باید خیلی زودتر محقق می‌شد اما در شرایط توده‌واری جامعه و همچنین به دلیل عمق کم بازار سهام باید در صورت افزایش یا حذف دامنه نوسان حجم مبنا افزایش پیدا کند. سازمان بورس باید بازار سهام را از طریق حجم مبنا کنترل کند و دامنه نوسان را افزایش دهد زیرا بازارگردانی در شرایطی که دامنه نوسان محدود داریم یعنی دستکاری در بازار سهام.

این کارشناس در ادامه گفت: سازمان بورس به جای عوض کردن ابزار کنترلی خود با معاملات روزانه حجم مبنا را نیز تضعیف می‌کند و مثلا یک بازارگردان با پر کردن حجم مبنا در معاملات روزانه نرخ سهم را افزایش می‌دهد. به نوعی وقت سهم‌ها به تعادل نرسیده باشند بازارگردانی یعنی دستکاری در بازار سهام در صورتی که یکی از وظایف بازارگردان جلوگیری از دستکاری در بازار است.

این کارشناس در پایان گفت: ما باید تلاش کنیم ابزار سرمایه‌گذاری بلندمدت و حرفه‌ای در اختیار عموم قرار دهیم.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    باید متخلفین بورس رو به اشد مجازات برسا نند.این انگلهای پَست ، حق افرادی رو که ب ا هزار بدبختی و بیچارگی اندک سرمایه ای داشتند و به امید سود وارد بورس شدن ، سرم ایه ی این افراد رو پودر کردند.باید خسارا ت این مردم بدبخت رو تا ریال آخر از حلقوم این پست صفتان بگیرند .

  • حسین ارسالی در

    لطفا س عدالت ما را بفروشید به هر قیمت وض ع مالیمان بحرانیست

  • ناشناس ارسالی در

    همینجوری بورس داغونه لطفان دوستان اسم فر وش سهام عدالت را نیاورند تا دیروز که ندا شتی چجور زندگی میکردید الان هم فکر کنید ندارید تا ۲ ماه دیگر

  • شهرزادترنج ارسالی در

    5ماه است که همه مردم میگویندبازاربورس دس تکاری میشودخداچنان دستانی راقطع بفرماید

  • ناشناس ارسالی در

    تمام مدیران بورس اگر تعویض شوند بوذس نجا ت پیدا می کند

ارسال نظر