|
کدخبر: 137112

۲ تهدید احتمالی بورس در آذرماه

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز یکشنبه ۲ آذر بالغ بر ۷.۹ میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر ۳۱۷۲ میلیارد تومان بوده است.

روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند صعودی را در پیش گرفتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، گروه بهمن، چرخشگر، رادیاتور ایران، صنایع ریخته‌گری ایران و مهرکام‌پارس مثبت شدند و در مقابل نمادهای زامیاد، نیرومحرکه، سایپا آذین، قطعات اتومبیل ایران، ایران‌خودرودیزل، محورسازان ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، سایپادیزل و لنت‌ترمز ایران منفی خوردند.

همچنین در گروه خودرویی روز دوشنبه طی ۱۹۸هزار نوبت معاملاتی، ۳.۷میلیارد سهم به ارزش ۱۸۲۵میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر ۲۸۷۱میلیارد تومان شد. شاخص‌کل نیز دیروز با افزایش بیش‌از ۱۶هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۳۷۵هزار واحدی قرار گرفت.

پیش‌ بینی حجم بالا برای معاملات آذرماه

در صورت نوسان نرخ دلار در کانال ۳۶ تا ۳۷‌ هزار تومان، انتشار گزارش‌ های مثبت آبان‌ ماه شرکت‌ها در ادامه گزارش ‌های تابستان و مهرماه به ‌خصوص در سهم‌های کامودیتی ‌محور و با توجه به خوش‌بینی موجود نسبت‌به گروه بانکی و خودرویی به‌دلیل پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند معاملات بورس در آذرماه با حجم بالایی همراه است.

همچنین به‌نظر می‌رسد در ماه جاری حجم معاملات خُرد و کلان بازار به‌صورت روزانه حدود ۲۶ تا ۳۳هزارمیلیارد تومان باشد و باتوجه به شرایط اقتصاد کلان کشور از نظر حجم معاملات، وضعیت مناسبی را در بازار شاهد باشیم.

دو تهدید احتمالی بازار در ماه جاری

مهم‌ترین خطری که در وضعیت فعلی معاملات این بازار را تهدید می‌کند، رایزنی‌های ایجادشده برای بازار فولاد است که مربوط ‌به مصوبه جدید دولت مبنی‌بر قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد و مشتقات آن در بازار داخل است.

این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک عامل منفی در معاملات بورس تلقی شود. این درحالی است که درصورت فشار عرضه ازسوی حقوقی‌ها، دوباره بازار وارد فاز ترس می‌شود. اما درصورتی‌که این دو تهدید را در بازار کنار بگذاریم، از نظر نرخ ارز، قیمت جهانی و تعادل در معاملات بورس نگرانی چندانی وضعیت بازار را در آذرماه تهدید نمی‌کند.

منبع: دنیای خودرو

ارسال نظر