|
کدخبر: 136640

سایه رانت بر بورس تهران

همانطور که روز گذشته پیش‌بینی شده بود بازار سهام امروز را سرخ‌پوش آغاز به کار کرد و از همان ابتدای صبح بسیاری از نمادها با صف فروش مواجه شدند.

بورس سایه رانت بر بورس تهران

 در پایان ساعت اول معاملات افت شاخص کل به ۲۵ هزار واحد (معادل ۱.۹ درصد) رسید و شاخص هموزن هم که از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد عقب‌نشینی ۰.۷ درصدی را تجربه کرد. البته بعد از نیم ساعت نخست بازار شاهد بهبود ارزش معاملات و همچنین جمع شدن صف فروش بسیاری از نمادها بودیم. حتی برخی از بزرگانی مانند فملی از صف فروش تا نزدیکی صف خرید رشد کردند. به همین خاطر به نظر می‌رسد تا پایان بازار آمارها بهبود یابد.

افت بورس از دیروز و هنگام انتشار لایحه مجلس برای قیمت‌گذاری فولاد شروع شد. جایی که بهارستان پیشنهاد تعرفه ۵۰ درصدی (بر اساس قیمت سنگ آهن) برای صادرات فولاد را داده است. اتفاقی که اگر عملی شود رانت‌جویان صنایع پایین دست فولاد بالاخره به اهداف خود می‌رسند و سود فولادسازی‌ها از جیب میلیون‌ها سهامدار به سفره برخی خواص منتقل خواهد شد.

با توجه به بازگشت سریع بورس در روز جاری به نظر می‌رسد بازار سهام میل زیادی به رشد دارد. البته این به شرطی است که سیاستگذاران با تصمیمات عجیب یا بعضا رانت‌زا هر روز بازار را به مدار نزولی نکشانند.

بازار به روایت آمار

در پایان ساعت اول معاملات ۶۴ درصد از نمادها در سطوح منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۲۰ درصد از نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل ۱۴ درصد از نمادها هم با صف خریدهایی به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان همراه بودند.

ارزش معاملات خرد ساعت اول معاملات امروز به بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان رسید تا امیدوار باشیم که امروز هم بازار سهام ارزش معاملات بالایی را بتواند تجربه کند. در بین صنایع بیشترین اقبال به سهام خودرویی، پالایشی و فلزات بوده است. در بین نمادها هم دوباره شستا، خودرو و خساپا بیش از دیگر نمادها معامله شده‌اند.

در ساعت اول بازار امروز شاهد خروج حدود ۴۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. حقوقی‌ها بیشتر از همه خودرو، شستا و خساپا خریده‌اند. در سمت مقابل هم حقیقی‌ها در سمت خرید حکشتی، دشیمی و بترانس فعال بوده‌اند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها