|
کدخبر: 134820

همه‌ چیز را فدای بورس نکنیم!

وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشغله‌های مسوولان اقتصادی کشور مطرح بوده و به نظر می‌رسد هر روز که می‌گذرد، وضعیت این بازار برای تصمیم‌گیران مهم‌تر می‌شود.

بورس همه‌ چیز را فدای بورس نکنیم!

کامران ندری در تعادل نوشت: کارشناسان اقتصادی از چند ماه قبل تذکر می‌دادند که رشد بورس در ماه‌های ابتدایی امسال، اتفاق طبیعی نیست و واقعیت‌های اقتصادی ایران، چیزی خلاف آن را نشان می‌دهد اما متاسفانه در ماه‌های گذشته از سویی مردم، گمان کردند که بازار بورس، همواره سود ده خواهد بود و با قراردادن سرمایه‌هایشان در این بازار سودی دایم به دست خواهند آورد و از سوی دیگر مقامات دولتی با وجود هشدار کارشناسان، پی در پی اعلام کردند که بورس صعودی خواهد ماند و جای نگرانی وجود ندارد.

 

 با گذشت چند ماه، حالا وضعیت بازار بورس به هم ریخته و شاخص ریزش طولانی مدتی را تجربه کرده است و در چنین بستری برای سرمایه‌گذاران این نگرانی به وجود آمده که پول‌هایشان را از دست خواهند داد. در وهله اول باید در نظر داشت که آنچه امروز در حال رخ دادن است، نتیجه گوش نکردن به نظر کارشناسان است و آن حرکت پر سرعت صعودی، سقوط اینچنینی را نیز در برخواهد داشت.

از طرف دیگر هنوز و با وجود این ریزش‌ها، بورس در ماه‌های گذشته رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و بسیاری از این افراد در این سود شریک بوده‌اند و تنها گروه معدودی که در اواخر تابستان به بازار آمده‌اند با ضرر مواجه هستند. در نهایت و صرف‌نظر از آنکه این بازار چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، باید موضوعی بسیار مهم را در نظر داشت و این سوال را پرسید که آیا بازار بورس اصلی‌ترین اولویت امروز اقتصادی ایران است؟

در شرایطی که در سال‌های اخیر ما تحریم مواجه بوده‌ایم و فشار زیادی بر اقشار مختلف مردم وارد شده، در شرایطی که رکود و تورم، برای گروه‌های مختلف جامعه مشکلات جدی ایجاد کرده و این شرایط دوام دارد، آیا بهتر نیست دستگاه‌های تصمیم‌گیر دولتی و حاکمیتی، به این اولویت‌ها به عنوان اصلی‌ترین نگرانی نگاه کنند؟

طبق آمار وزارت بهداشت، کرونا روزانه در ایران جان بیش از ۴۰۰ نفر را می‌گیرد و روند شیوع بیماری نیز کنترل نشده است و خطر افزایش تعداد مبتلایان و بیماران به عنوان تهدیدی جدی کشور را در بر گرفته است. آیا در این شرایط نباید بخش مهمی از تمرکز دستگاه‌های تصمیم‌گیر به کرونا، مدیریت بیماری و تبعات اقتصادی آن اختصاص پیدا کند؟

متاسفانه ما در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم که مسوولان در شناخت اولویت‌ها و نگرانی‌های اصلی، اشتباه برداشت کرده‌اند و همین امر بهبود شرایط را یا به تاخیر انداخته یا دشوارتر کرده است. امروز نیز اگر بنا باشد ما تمام سیاست‌های اقتصادی را حول محور بورس تعریف کنیم، از اولویت‌های مهم‌تری که مستقیما زندگی بخش مهمی از جامعه را با خود درگیر کرده غافل خواهیم شد و این قطعا به صلاح کشور نیست.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • م ارسالی در

    پس لطف کنید جناب نادری...ان قسمت از گفته شما..که عده ای امسال وارد بورس شدند و ض ررکرده اند....این مشکل را خیلی جدی درنظر بگیرید...میشودمطابق باافکارشماها جلو رفت اما این مهم فقط باجبران ضرر.سرمایه گذار ان خرد.ورودی امسال معناخواهد داشت..وگرنه صحیح میفرمایید

  • بی نام ارسالی در

    جناب اگه شما دغدغه حل مشکل مردم را دارید لطفا در مورد گرانی مسکن گرانی ماشین و د لار کالاها وکرونا و...کمی تحقیق بعمل بیا ورید و راه حلی علمی ارائه بفرمائید و به مسولین محترم راه حل نشان بدهید من فکر می کنم افرادی مثل شما دغدغه های دیگری داری د می دانید که پولهای مردم رنجور و بدبخت در بورس توسط کلاهبرداران و گردن کلفتها ب ه تاراج رفته آیا این دغدغه نیست .دغدغه ا فرادی مثل شما اینست که مبادا پولی که برا ی بحران آفرینی مسکن ماشین طلا سکه دلار م ی رود نباید به طرف بورس که چرخه تولید کش ور است برود

  • ناشناس ارسالی در

    خاین چه قدر گرفته ای رشدبورس رابه هم بزن ی؟

  • ناشناس ارسالی در

    برای شما شاید اصلیترین موضوع نباشه اما ب رای مردم بیچاره ای که برای حفظ ارزش حداق ل پول و سرمابه خودشون به ناچار و با دعوت دولت وارد بورس شدن اصلیترین موضوع زندگی شان شده سرمایه ای که از دست رفته و بورس بی در و پیکری که پر از ابهامه.یکم منطقی تر باشین

  • ناشناس ارسالی در

    آخه تو دیگه چه بی سوادی هستی ریختن بورس مصادف شد با افزایش وحشتناک دلار و طلا و سکه و خونه و ماشین چه طور اونا میرن بالا طبیعی بورس میره طبیعی نیست؟؟؟ بعد بورس 70 درصد میریزه اما اونای دیگه به زور 15 درصد میریزن چرا؟؟

  • salarieh ارسالی در

    دوست کارشناس قیمت بیشتر سهمها به قبل از سال 1399 یا اوایل سال 1399 رسیده . قیمت کالاها در بازار رشده وحشتناک کرده قیمت لاستیک قیمت شیر برنج مسکن خودرو شیشه تلو زیون کیک و کلوچه !!! همه امسال رفتن بالا دو برابر یا بیشتر !!! شما قیمت هر سهم ف ولاد مبارکه پالایش نفت تهران که همه جهان میشناسن الان چنده ؟ اول سال چند بود ؟ ب رو ببین بعد بگو همه چیز را فدای بورس نکن یم ؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها