|
کدخبر: 134426

مصوبه جدید درباره ۴ شرکت بورسی

شورای رقابت با صدور مصوبه‌ای در راستای تنظیم بازار، چهار شرکت بورسی و همه تولیدکنندگان اسلاک واکس را مکلف به عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس کالا کرد.

شورای رقابت اعلام کرد: از آنجا که بازار اسلاک واکس در عرضه از وضعیت انحصاری برخوردار است، مصداق بازار کالاهای انحصاری تشخیص داده شده و در راستای تنظیم بازار، کلیه تولیدکنندگان مکلف به عرضه ۱۰۰ درصدی محصول از طریق بورس کالا خواهند بود.

این گزارش می‌افزاید: کلیه واحدهای روغن‌سازی از جمله شرکت نفت سپاهان، ایرانول، بهران و پارس در جریان تولید، انواع محصول جانبی اسلاک واکس را تولید می‌کنند.

این در حالی است که همه تولیدکنندگان اسلاک واکس باید ۱۰۰ درصد عرضه داخلی اسلاک واکس را صرفا از طریق بورس کالا انجام دهند. قیمت معامله در بورس بدون محدودیت قابت انجام می‌شود(سقف رقابت آزاد است).

شایان ذکر است لوبکات یکی از برش‌ها یا محصولات حاصل از پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است که به عنوان خوراک اصلی شرکت‌های روغن‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لوبکات پس از طی فرآیندی روغن پایه به‌دست می‌آید که به عنوان ماده اصلی در تولید روغن‌های موتوری، صنعتی و گریس از آن استفاده می‌شود.

اسلاک واکس (Slack Wax) نیز یکی از محصولات جانبی فرآیند تبدیل لوبکات به روغن پایه اسلاک واکس است. در این فرآیند ابتدا ترکیبات آروماتیک با استفاده از حلال از لوبکات جدا و محصول حاصله رفینت نامیده می‌شود. سپس در مرحله دوم ترکیبات پارافینیک از رفینت جدا می‌شود تا به روغن پایه تبدیل شود. در این مرحله محصول جانبی به نام اسلاک واکس تولید می‌شود که خوراک واحدهای پارافین ساز است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر