|
کدخبر: 133286

ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خوب یا بد؟

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در هدایت سهامداران به سرمایه‌گذاری موفق در بورس و اتخاذ استراتژی صحیح معاملاتی کارگشا دانست.

بورس ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خوب یا بد؟

قاسم محسنی گفت: اگر صندوق‌ها رتبه‌بندی شوند، سابقه عملکردی و کیفیت مدیریت آن برای سرمایه‌گذار مشخص می‌شود و پرتفوی خود را با چشم باز و اطمینان خاطر بیشتر تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به ورود چشمگیر افراد عادی به بازار سرمایه در سال‌های اخیر و رفتارهای هیجانی آنها در زمان افت و خیزهای طبیعی بازار، نباید انتظار داشت که این سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای بتوانند صندوق‌های قوی و خوشنام را از باقی صندوق‌ها تشخیص دهند. مگر اینکه ملاک و معیاری به نام رتبه‌بندی در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان ادامه داد: سیاستگذاران و ناظران بورس هم می‌توانند سهم صندوق‌ها را در عرضه‌های اولیه -که استقبال خوبی از آن می‌شود- بیشتر کنند.

محسنی خاطر نشان کرد: این اتفاق که می‌بینیم بازار در دوره‌ای مدام منفی است، باعث می‌شود در بین سرمایه‌گذاران نگرانی ایجاد کند و این نگرانی منجر می‌شود که آنها هم عرضه‌کننده شوند و بازار منفی تر شود. لذا اگر بتوان حتی به طور آزمایشی دامنه نوسان را باز گذاشت و اجازه داد که یکدفعه بازار با ورود اخبار و رویدادهای منفی، فضای منفی را تجربه کند، از آن به بعد روند مثبت را در پیش خواهد گرفت. وقتی شما دامنه نوسان دارید تحلیل چندان جواب نمی‌دهد و همین که وارد صف خرید یا فروش شوید کافی است.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان پیشنهاد داد: سازمان بورس می‌تواند با احتیاط و به شکل آزمایشی این ایده را به اجرا بگذارد؛ مثلا دامنه نوسان ۱۰ یا ۲۰ سهم بزرگ را که شناور آزاد بالا دارند، حذف کند و ببیند نتیجه چیست. همزمان افرادی را که قصد ورود به بازار سرمایه دارند، تشویق به سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین با بیان اینکه درحال‌حاضر، صندوق‌های سهام ما به نسبت بازار و صندوق‌های درآمد ثابت چندان رشدی نکرده اند، افزود: باید هزینه ورود به بازارسرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز هم کمتر شود تا افراد میل بیشتری به این شیوه از سرمایه‌گذاری کم ریسک داشته باشند.

به گفته محسنی، سازمان بورس باید همواره افراد را تشویق کند که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند

منبع: سنا

ارسال نظر