|
کدخبر: 132926 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با کارشناسان بورس:

پیش بینی جذاب از بورس این هفته / این بازار بهترین است!

بورس در روز چهارشنبه و در معاملات آخر هفته گذشته به این دلیل که سهم‌های ارز محور صعودی بودند مثبت شد اما اکنون با احتمال پیروزی بایدن در انتخابات امریکا روند بازار سهام امروز چگونه خواهد شد؟

بورس پیش بینی جذاب از بورس این هفته / این بازار بهترین است!

اکنون ما در گسترش نیوز و در گفت‌وگو با کارشناسان روند بازار بورس در هفته گذشته را بررسی کرده‌ایم و نگاهی بر روند احتمالی هفته جاری انداخته‌ایم که می‌توانید در این گزارش بخوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

حمید رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند بازار سرمایه در هفته جاری گفت: بازار بورس تهران پس از منفی‌های اخیر بالاخره در اخرین هفته گذشته روی سبز به خود دید. البته این سبزپوشی بیشتر در نهادهای دلار محور و کامودیتی رخ داد و به نظر می‌رسد این اتفاق، واکنش پیشاپیش بازاز سرمایه به اتتخابات ریاست جمهوری امریکا بود.

رضاپور

وی افزود: باید از نظر دور نداشت که علاوه بر لج و لجبازی‌های سیاسی و اقتصادی در کشور و بعضا نامرتبط مسولان درخصوص بورس، نگاه‌ها به نتیجه انتخابات در امریکا هم دوخته شده است.

 مدیران بورس باید انعطاف داشته باشند

رضاپورادامه داد: از طرفی باید توجه داشت که قیمت اغلب سهام بنیادی به نقاط جذابی رسیده و برای سهامداران میان مدتی و یا نوسان گیران بسیار جذاب شده است.اما بررسی شاخص هم وزن و سهام کوچک نشان می‌دهد که در این حوزه همچنان فروشندگان بر بازار علبه دارند و این نشان از غلبه هیجان بر سهامداران دارد.

این کارشناس بورس اظهار کرد: راهکار رهایی از وضعیت منفی و ایجاد جو منطقی بر بازار، رهایی و افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا است. قوانین حاکم بر بازار در زمان مناسب خود ایجاد شده‌اند. مدیران بورس باید انعطاف داشته باشند و در شرایط خاص کنونی در قوانین تجدید نطر کنند. از سویی در برخی سهم ها، درخواست فروش تک رقمی و خاص و نیز اردر‌گذاری هایی که در زمان پیش گشایش باعث ایجاد جو فروش و سنگین کردن صف فروشها می‌شود همچنان وجود دارد. زمزمه هایی مبنی بر کاهش زمان پیش گشایش شنیده شد اما تا کنون به صورت رسمی اعلام نشده. باید توجه داشت که همان نکته انعطاف پدیری در این مورد نیز حاکم است لذا یکبار برای همیشه باید تکلیف روشن شود و تصمیم شجاعانه گرفته شود و این زمان پیش گشایش که نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه باعث منفی و صف‌های فروش می‌شود، برای همیشه حذف شود.

بهترین بازار، بازار بورس است

رضاپور در پایان بیان کرد: به نظر در این هفته در ابتدا شاهد بازاری منفی اما در ادامه متعادل باشیم. البته در آینده با توجه به نتیجه قطعی انتخابات امریکا و رویکرد دولت در مواجهه به تورم و گرانی لجام گسیخته، به آرامی هیجان از بازار سرمایه رخت بربندد و سرمایه‌های مانده در بیرون از بازار، به این نتیجه خواهند رسید که بهترین بازار، همین بازار بورس است.

مسعود میرزا باقری دیگر کارشناس بورس در گفت‌وگو با گسترش نیوز بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت بازار سهام به خصوص در آخرین روز کاملا تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بود. بازار با معمای ادامه ی سود‌سازی روبه‌روست چرا که پیش تر نیازی به حل معما نبود تورم و رشد نرخ ارز رشد میکرد وشرکت‌ها بدون نیاز به محاسبات پیچیده با افزایش نرخ محصولات و سود روبه‌رو می شدند.

مسعود

بازار در حال محاسبه و تخمین نرخ ارز در آینده است

وی افزود: در برهه‌ای هم بازار با دوپینگ عرضه ی سهام شرکت‌های دولتی، همچنین آزادسازی سهام عدالت و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام و تزریق شدید نقدینگی خرد، بیش از میزان سود‌سازی انتظاری بالا رفت و بعد هم اصلاح کرد. اما حالا بازار در حال محاسبه و تخمین نرخ ارز در آینده است و برای این منظور در حال تخمین فشار‌های سیاسی در سناریو‌های مختلف است. اما باید این نکته را در نظر داشت که سال ۹۲ وقتی تنور انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تغییر در روند کسل‌کننده مذاکره علیه اجماع جهانی و تحریم‌های بین‌المللی بسیار داغ شده بود قیمت ارز تمام انرژی خودش رو از سیاست می‌گرفت و دلار قیمت ۳۹۰۰ تومان هم دیده بود. کمی بعد تر با روی کار آمدن حسن روحانی و کسب اجازه از مقامات بالای نظام، تیم مذاکره کننده‌اش شروع به کار کرد و امید به گشایش‌های سیاسی باعث شد تا دلار به حدود ۳۱۰۰ تومان هم نزول کند.

میرزاباقری ادامه داد: حتی با گشایش‌های ناشی از برجام دولت اینقدر دسترسی به ارز داشت که با سرکوب نرخ ارز تا چند سال دلار رو در محدوده ی ۳۲۰۰ تا ۳۷۰۰ نگهداری کنه اما کاهش شدید قیمت کامودیتی‌ها جیب دولت رو باز هم اونقدر پر نکرد تا روال غلط چاپ پول و ایجاد تورم از طرق مختلف در کنار سرکوب نرخ ارز، اقتصاد رو به یک انبار باروتی تبدیل کنه که با کوچکترین تنش سیاسی و تقاضای شدید خروج سرمایه شاهد شکل گیری جهش ارزی و در ادامه تحریم‌های امریکا و کاهش فروش نفت و درنهایت افزایش سرسام آور نرخ ارز تا به امروز باشیم.

این کارشناس بورس در پایان افزود: تمام این یادآوری‌ها رو کردم تا بگویم اگر خوشبینی سیاسی در بالا‌ترین حد و شکستن کمر تحریم‌های جهانی موجب کاهش تنها ۲۰٪ در نرخ ارز شد، اینبار هم خوشبینی به انتخابات و بازگشت سیاست‌های انعطاف پذیر تر احتمالا به کاهش بیش از ۲۰٪ ارز از سقف قبلی منجر نخواهد شد و دلار با سقف ۳۰۰۰۰ تومانی افت‌های عجیبی که خیلی‌ها براش متصور هستند را نخواهد دید.

برای بهتر شدن اقتصاد، سیاست خارجی خوب لازم هست اما کافی نه!

به هر حال در هفته ی آتی تا حدی سمت و سوی نظرات خریداران بزرگ و بازیگران عمده مشخص خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی جذاب است قبل از ترامپ و بعد از ترام پ و امدن بادیدن و حال انتخابات 1400 و..

  • ایرانی ارسالی در

    ریدم توکارشناسیتون که ازروزقبل تزریق میکنید کا بازارفردانزولی بشه .خدالعنتتون کنه

  • علی ارسالی در

    ملتو بدبخت کردید با این کارشناسیتون فقط به درد بز چراندن میخورید حسن بیشرف بی نا موس برو دخترت از زیر امریکاها بکش بیرون ابرومونو بردی بی شرف نانجیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها