|
کدخبر: 132187

چرا پول پالایشی یکم برخی از سهامداران برگشت خورد؟

دبیر کانون کارگزاران اظهار داشت: این تصور که حقوقی‌ها در بازار منفی نباید بفروشند اشتباه است چراکه همان‌طور که حقیقی‌ها حق دارند در هر لحظه دارایی خود را تبدیل به نقدینگی کنند این امکان و اختیار باید برای حقوقی‌ها هم باشد چراکه آنها هم هزینه‌هایی دارند که در این شرایط اقتصادی باید این هزینه‌ها را بپردازند.

بورس چرا پول پالایشی یکم برخی از سهامداران برگشت خورد؟

روح‌الله میرصانعی درباره دلایل برگشت پول خرید پالایشی یکم برخی از افراد به حساب آنها و عدم سفارش‌پذیری توسط برخی از کارگزاران اظهار داشت: این برگشت پول دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن این است که یک فرد ممکن است از طرق مختلف نسبت به خرید پالایشی یکم اقدام کرده باشد یعنی هم از طریق بانک و هم از طریق کارگزاری سفارش خرید داده باشد که یکی از این سفارشات رد خواهد شد.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که ممکن است یک فرد از طریق دو یا چند کارگزاری مختلف درخواست خرید پالایشی یکم را داده باشد که بازهم به جز یک درخواست مابقی ریجکت شده و پول به حساب برگشته است.

دبیر کانون کارگزاران افزود: دلیل دیگر این است که برخی از افراد بیشتر از سقف مجاز اقدام به خرید پالایشی یکم کرده‌اند که در این صورت هم مابقی به حساب آن فرد برگشت داده شده است.

میرصانعی در پاسخ به این سوال که چرا در همان زمان سفارش‌گذاری پیام این خطا به افراد داده نمی‌شود، گفت: در زمان سفارش‌گذاری این امکان وجود ندارد چراکه تمام سفارش‌ها تجمیع و به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال و در آن زمان مشخص می‌شود یک فردی چه خطاهایی در خرید ETFها داشته است و در زمان ارائه سفارش این اطلاعات در اختیار کارگزاری وجود ندارد.

دبیر کانون کارگزاران در پاسخ به این سوال که عده‌ای نتوانستند خرید را انجام دهند و تمام پول آنها برگشت داده شده است و دیگر سهامدار پالایشی یکم نیستند، بیان داشت: بعید می‌دانم این اتفاق افتاده باشد و این برگشت پول‌ها به حساب سهامداران بابت مازاد خرید است.

میرصانعی درباره گلایه سهامداران از ممنوعیت فروش سهامی که همان روز خریداری شده است، گفت: قرار بر این بود که این ممنوعیت لغو و اصلاح شود و ما هم با آن مخالف هستیم چراکه هر چقدر ارکان بازار دخالت کمتری داشته باشند فرایند و معاملات بازار بهتر خواهد شد.

وی افزود: سیاست از اجرای این ممنوعیت، کاهش فروش بود که اتفاقا اثر عکس بر بازار گذاشت و دیدیم خریدها هم کمتر شد. اجرای این ممنوعیت به این دلیل بود که به کاهش فشار فروش کمک کند و فضای بازار بهتر شود اما دیدیم که این محدودیت و ممنوعیت اتفاقا اثر عکس بر بازار گذاشت.

دبیر کانون کارگزاران تاکید کرد: وقتی بازار به صورت هیجانی به سمت مثبت و یا منفی حرکت می‌کند، هرگونه دخالت، این هیجان را تقویت و اثر آن را بیشتر می‌کند. این اقدام مسئولان بازار سرمایه چنین پالسی را به بازار فرستاد که قرار است جلوی شما گرفته شود و هیجان بازار هم با گارد گرفتن مقابل آن بیشتر شد.

میرصانعی با بیان اینکه باید اقداماتی به اجرا برسد که عرضه و تقاضای واقعی بازار را افزایش دهد، تصریح کرد: با دستور دادن و اقدامات ساختگی عکس‌العمل بازار شدیدتر خواهد بود و ما هم با این اقدام سازمان و متولیان مخالف بودیم.

وی با اشاره به شرایط امروز بازار سرمایه و تحلیل عده‌ای که ریزش شاخص به دلیل فروش تعمدی حقوقی خواست، اظهار داشت: شخصا اعتقادی به این تحلیل ندارم چراکه وقتی به روند بازار از انتهای مرداد ماه تاکنون نگاه می‌کنیم می‌بینیم که فروش حقیقی‌ها بیشتر بوده و حقیقی‌ها پول بیشتری را از بازار خارج کرده‌اند.

دبیر کانون کارگزاران ادامه داد: این تصور که حقوقی‌ها در بازار منفی نباید بفروشند اشتباه است چراکه همان‌طور که حقیقی‌ها حق دارند در هر لحظه دارایی خود را تبدیل به نقدینگی کنند این امکان و اختیار باید برای حقوقی‌ها هم باشد چراکه آنها هم هزینه‌هایی دارند که در این شرایط اقتصادی باید این هزینه‌ها را بپردازند.

میرصانعی با بیان اینکه الزام شود حقوقی‌ها فروش نداشته باشند، منطقی نیست، گفت: اگر این الزامات و این فشارها به شرکت‌های حقوقی وارد شود انگیزه آنها برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش می‌یابد. هرچند که همان‌طور که گفتم در دوران ریزش شاخص، فروش حقیقی‌ها بیشتر از حقوقی‌ها بود و حقوقی‌ها بیشتر خریدند.

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    اگه بورس منفی بشه و حقیقی از بازار خارج بشه چطور حقوقی سود می برد، این مدتی که س ود بردند معادل با سی سال در بورس بود چقد ر دیگه حقوقی سود میخواهد

  • بهمن امامیان ارسالی در

    چرا مغلطه میکنی کار ن شناس.حقوقیا هم خرج دارن؟؟اردر ترس میلیونی بزاری بازارو به گندبکشی و یه مشت سهامدار خرد را سرکیسه ک نی این یعنی بورس؟کثیف ترین بازار دنیا ای نجاست.قاعده هم نداره.حکومتیها بترسید از عواقب این ظلم و ستم. دامنتون را خواهد گر فت.

  • ناشناس ارسالی در

    اینای که براشون ثبت نشده واقعاً پیش خداو ند مهربان محبوبند خوش بحالشون واقعا اینا خدا رو دوستشون داره بیشتر از اونای که ب راشون ثبت شده


    🔴 سقوط پالایشی یکم!

    ⬅️ صندو ق پالایشی یکم که قرار بود اوایل آبان ماه قابل معامله شود، با وجود گذشت 11 روز از ابتدای ماه نه تنها قابل معامله نشده که هر روز بیشتر از روز گذشته ارزش خود را از دست می دهد.
    🔹امروز ارزش این صندو ق به منفی 17 درصد رسید.
    🔹افرادی ک ه 5 میلیون تومان بابت این صندوق هزینه کر ده اند، سرمایه آن ها به 4 میلیون و 100 ه زار تومان و افرادی که به میزان 3 میلیون تومان از این صندوق خریده اند، سرمایه شان به 2 میلیون و 470 هزار تومان رسیده است.

  • ارش ارسالی در

    چرا مزخرف میگی مردک تو سقف ۴۸۰۰ و ۳۸۰۰ س هم چاپونده به مردم حالا داره با ۱۰۰۰توما ن میخره شاهکار کرده حیف که نظر را قابل م شاهده نمی کنند وگرنه میدونستم چی بارت کن م شما شعور ندارین این قدر به مردم توهین نکنید مردم خوب میفهمند این شما هستین...

  • ارش ارسالی در

    شما ادمهای نمک نشناس و بی صفتی هستین تا خرخره به کمک دولت پست و مدیران بورسی سها م را ۸۰ درصد بالاتر به مردم فروختین حالا با ۲۰ درصد دارین میخرین شاهکار کردین کل اه برداری به این مشهودی
    مملکت صاح ب ندارد اگر داشت که اینجوری سر مردم رو ک لاه نمیزاشتین
    همه با هم دارین میخ ورین هم از توبره و هم از اخور
    اگر خدایی هست زن و دخترانتان پس خواهن داد جواب ای کار هایتان را
    من خو میدونم جرات ندارین پخش و قابل مشاهده باشد و هم ش سانسور میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    یا خدا اینا چقدر رو دارن تورقرآن خجالت ب کشید زدین دهن مردمو سرویس کردین پولشونوب ه فنا دادین بدبختشون کردین واقعا خدای نی ست اگه بود این همه ظلم توکشوراسلامی دینی که کاملترین دین دنیاست مردمش اینجور بای د عذاب بکشن صداشون درنیاد ولی تو همین دن یا پس میدین بخدا پس میدین...

  • حسین تورانی ارسالی در

    آقایون زودتر تکلیف پالایش یکم رومهعلوم ک نید که دیگه گندش درآمده پنج میلیون پول گ رفتیددوماهم خوابوندیدامروزم ۱۴آبانه یعنی چی توضرریدبقرآن قسم تاقرون آخرشو ازتون میگیریم خجالتم خوب چیزیه برادران شما هم این مطلبوتاییدکن نه اینکه حذفش کنید این چندمین بارنظرمنوردکردیدنکنیددرست نیست بخ دا

  • حسین ارسالی در

    لطفاً یکی لطف کنه پول منم برگشت بده بخدا لازم دارم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها