|
کدخبر: 132113

آمار نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مهرماه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه همگام با نوسانات حاکم بر بازار سهام، نخستین ماه پاییز را با افت و خیزهای پیاپی پشت سرگذاشتند.

بورس آمار نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مهرماه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با شاخص کل بورس عملکرد بهتری داشتند و مدیریت حرفه‌ای را در کسب بازدهی به مراتب مناسب‌تر نسبت به کل بازار، به نمایش گذاشتند. به طوریکه به رغم نوسان منفی ۱۱.۵درصدی شاخص کل بورس، بازدهی مثبت را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام شاهد بودیم.

بررسی کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نخستین ماه پاییز نشان از آن دارد که صندوق‌های سهامی که معیار دقیق‌تری در مقایسه با شاخص کل بورس هستند، عملکردی به مراتب مناسب‌تر داشتند. به طوریکه در این میان صندوق مشترک نوید انصار موفق شد با ثبت بازدهی ۲.۳۶درصدی در صدر دیگر صندوق‌های سهامی جای گیرد و به عنوان تنها صندوق مثبت سهامی در این ماه شناخته شود.

بازدهی ۱۷۹درصدی صندوق مشترک نوید انصار

این صندوق از ابتدای امسال تا پایان مهرماه نیز موفق به کسب بازدهی ۱۷۹درصدی شد. بررسی پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار نشان می‌دهد که سهام گروه شیمیایی، در صدر خریدهای این صندوق قرار دارد. گروه سیمانی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی نیز از دیگر صنایع مورد توجه مدیریت صندوق مزبور بوده است.

دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، مهرماه را با نوسان منفی سپری کردند. به طوریکه صندوق سهم آشنا با زیان ۴.۸درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. صندوق‌های مشترک رشد سامان، مشترک گنجینه ارمغان الماس و بانک دی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند و هر کدام زیانی در محدوده ۶درصد را در کارنامه مهرماه خود ثبت کردند. البته باید یادآوری کرد که بازدهی این صندوق‌ها در بازه زمانی بلندمدت بسیار مناسب بوده و از سطح ۱۵۰درصد نیز فراتر رفته است.

بررسی صندوق‌های بادرآمد ثابت

از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت با توجه به ماهیت عملکرد و تمرکز بیشتر بر اوراق بادرآمدثابت، وضعیت مثبت‌تری را در مهرماه تجربه کردند. به طوریکه در این میان صندوق با درآمد ثابت کوثر یکم توانست بازدهی ۴.۲درصد در ماه گذشته و ۲۳.۴درصدی از ابتدای سال تا پایان مهرماه را تجربه کند.

صندوق مشترک آتیه نوین نیز با کسب بازدهی بیش از ۲درصدی در ماه گذشته در فهرست دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه قرار گرفت. صندوق‌های اعتبار آفرین ایرانیان، پاداش سرمایه بهگزین و مشترک یکم ایرانیان نیز هر کدام بازدهی در حدود ۲درصدی را در ماه گذشته به نمایش گذاشتند.

صندوق‌های مختلط

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز با توجه به ماهیت فعالیت که عملکردی در میان دو صندوق سهامی و بادرآمد ثابت دارند، در این میان قرار داشت. به طوریکه هیچ صندوق مختلطی در ماه گذشته، سودده نبودند. در این راستا صندوق مشترک کوثر، بازدهی منفی ۰.۳۵ درصدی را به نمایش گذاشت؛ اما زیان دیگر صندوق‌های مختلط، به مراتب بیشتر بود؛ در این راستا دو صندوق توسعه پست بانک و تجربه ایرانیان با زیان در محدوده ۳درصدی مواجه شدند. البته بازدهی این دو صندوق در دوره ۷ماهه نخست سال به ترتیب از ۱۲۵درصد و ۱۱۹ درصد فراتر رفت.

صندوق‌های قابل معامله (ETF)

در میان صندوق‌های قابل معامله (ETF) نیز صندوق مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری با ثبت بازدهی بیش از یک درصدی در ماه گذشته، به عنوان برترین در این حوزه شناخته شد. البته این صندوق فعالیت خود را از ابتدای شهریورماه امسال آغاز کرده و از آن مدت تا پایان مهرماه به بازدهی ۰.۷۵درصدی دست یافته است. هر چند صندوق آسمان آرمانی سهام نیز در دوره ۷ماهه نخست امسال توانست بازدهی ۱۹۴درصدی را کسب کند، اما ماه گذشته را با زیان ۵درصدی سپری کرد. در همین راستا دو ETF ارزش آفرین بیدار و واسطه گری مالی یکم نیز کارنامه مهرماه را با زیان در محدوده ۶درصدی سپری کردند.

منبع: سنا

ارسال نظر