|
کدخبر: 131829

همشهری و شهروند به بورس می‌روند

اعضای شورای شهر کلیات لایحه شهردار تهران درباره برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام‌های شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را تصویب کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز یکشنبه در دویست و چهل و ششمین جلسه خود لایحه شهردار تهران در خصوص برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه را بررسی کردند.

«بهاره آروین» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت گزارش این کمیسیون اظهارکرد: مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه در خصوص عرضه‌ سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌های تابعه در بازار سرمایه، یک سال پیش با پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند و در تاریخ ۱۴ آبان ۹۸ تصویب شد.

 وی گفت: در مصوبه پیش‌بینی شده‌بود که لایحه جامع اقدامات برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه ظرف ۳ ماه به شورا بیاید و شهرداری تعیین کند که چه تعداد از شرکت‌ها قابل واگذاری هستند.

آروین ادامه داد: شهرداری بعد از چندین ماه و در اواخر شهریور ماه لایحه برنامه عملیاتی و زمان‌بندی اجرایی عرضه سهام شرکت شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را به شورا ارسال کرد.

عضو شورای تهران تاکید کرد: کمیسیون میزان سهام را که در لایحه شهرداری ۲۵ درصد پیش‌بینی شده‌بود تا ۳۰ درصد افزایش داد و این عدد همچنان زیر ۳۳ درصد است که مبنای تغییر مالکیت سهام است.

وی افزود: همچنین کمیسیون ترکیب اعضا در هیات واگذاری را هم تا حدی تغییر داده و ترکیب این هیات شامل معاون مالی، معاون برنامه‌ریزی، معاون ذی‌ربط در هریک از شرکت‌ها، یک نفر صاحبنظر خبره به پیشنهاد کمیسیون و تصویب شورا و یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر است.

آروین افزود: مدیرکل مجامع و مدیرعامل را از ترکیب هیات واگذاری خارج کردیم چراکه در متن ماده مقرر شده پیشنهادات با امضای دو نفر یعنی مدیرکل مجامع و مدیرعامل صورت گیرد و ما احساس کردیم اگر این دو فرد در هیات واگذاری هم باشند، درواقع دو بار رای داده‌اند.

عضو شورای تهران با بیان اینکه کمسیون برنامه و بودجه یک ماده مهم به لایحه اضافه کرده‌است، گفت: شهرداری تهران مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده‌ بود و نسبت به تعیین تکلیف واگذاری واحدهای تابعه اقدام نکرده‌ بود، ما شهرداری را ملزم کردیم نسبت به ارائه لایحه برای واگذاری همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری دارند و بالاتر از ۳۳ درصد از سهامشان در مالکیت شهرداری است و واحد تابعه محسوب می‌شوند اقدام کند.

به گفته وی، ماده ۶ هم درباره واگذاری ترجیحی سهام به کارمندان و پرسنل شهرداری تهران است که کمیسیون برنامه و بودجه آن را در چارچوب ضوابط بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه محدود کرده و تبصره ذیلش نیز ناظر به ارائه پیشنهاد از سوی معاونت منابع انسانی درخصوص چگونگی این واگذاری ترجیحی و تصویب آن از طرف هیات واگذاری است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه اظهارکرد: چهار سال زحمت کشیدیم تا رویکرد شورا را در واگذاری‌های شفاف نشان دهیم و واقعیت این است که خیلی اوقات اقدامات دولت در عرضه سهام شرکت‌های دولتی در یک فرآیند غیرشفاف صورت گرفته و اگر قرار شد شرکت‌های شهرداری واگذار شوند باید در شفاف‌ترین حالت و از طریق بازار سرمایه انجام شود.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی هستند که در حوزه ماموریتی شهرداری تهران نیستند و جز اینکه هزینه‌های ما را بالا برده‌ و سیستم را بزرگ کرده‌اند، اثری نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه ممکن است، ابهاماتی مبنی بر اینکه در صورت اعطای مجوز، آیا شرکت شهروند و موسسه همشهری می‌توانند واگذار شوند یا قابلیت عرضه سهام ندارند، وجود داشته‌باشد، گفت: در پاسخ باید بگویم که این واگذاری امکان‌پذیر است، به خصوص الان که می‌بینید دولت چگونه برای تامین مالی پروژه‌ها از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: واحدهای تابعه ما خیلی بیشتر از شرکت‌های دولتی شرایط واگذاری دارند و بقیه کار را هم باید به خرد جمعی خریدارانی واگذار کنیم که به خرید این سهام رو خواهند آورد.

وی ورود شهرداری به بازار سرمایه را ورود مبارکی دانست و گفت: هدف اصلی از ارائه‌ طرح الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه در خصوص عرضه‌ی سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه، افزایش شفافیت مالی بوده‌است؛ چراکه رسیدگی به وضعیت مالی این واحدها در بسیاری مواقع به دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاصشان یا اساسنامه‌هایشان امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: ورود یک سازمان تخصصی نظارت مالی مثل بازار سرمایه می‌تواند این خلاء را جبران کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت کلیات لایحه عرضه سهام همشهری و شهروند به بازار بورس و سرمایه را با ۱۴ رای تصویب کردند.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها