|
کدخبر: 130259

علت تغییر نکردن دامنه نوسان بورس

روند بازار سهام نزولی است و برخی عقیده دارند دامنه نوسان باید کاهش پیدا کند تا زیان وارده بر سرمایه سهامداران کمتر شود. از سوی دیگر برخی هم پیشنهاد برداشته شدن سقف نوسان را مطرح می‌کنند. آیا تغییر دامنه نوسان مشکلی را حل می‌کند؟

بورس علت تغییر نکردن دامنه نوسان بورس

سه ابزار توقف نماد، دامنه نوسان و حجم مبنا برای کنترل بازار سهام به کار می‌روند اما مهم‌ترین و بهترین این ابزار حجم مبنا است که به بازار سهام عمق می‌بخشد.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دامنه نوسان بورس گفت: بازار سهام ما به دلیل کم بودن دامنه نوسان کم‌عمق است و قدرت دستکاری در آن بسیار بالا است، همچنین دامنه نوسان کم بازار را به حالت فرسایشی سوق می‌دهد و اگر دامنه نوسان دو درصد شود سهام موجود در بازار دیر به تعادل می‌رسد و از طرفی هم نقدشوندگی بازار سهام نیز از بین می‌رود.

این کارشناس در رابطه با به کار گیری ابزارهای کنترلی دیگر بیان کرد: در رابطه با کنترل بازار از طریق حجم مبنا نخستین اثر مثبت این است که به بازار سهام عمق می‌بخشد و تا حجم معقولی از معاملات صورت نگیرد قیمت سهم تغییری نخواهد کرد و تغییر قیمت یک روز نسبت به روز قبل متناسب با حجم معاملات صورت خواهد گرفت و از طرفی هم قدرت نقدشوندگی بازار سهام بیشتر است.

او در رابطه با راهکار تعادل بازار سهام گفت: باز کردن مشروط دامنه نوسان راهکار تعادل بازار است اما به شرط اینکه حجم مبنا حداقل به ۱۰ برابر مقدار موجود افزایش پیدا کند.

منبع: تجارت نیوز
  • سید بافت ارسالی در

    اینا نمیخوان بازار رو مثبت کنن. وگرنه هر ادم کم سوادی میدونه با کاهش نوسان بورس به صورت ۲ درصد در سمت مثبت و ۱درصد درسم ت منفی میشه روند رو صعودی کرد. دودوتا ۴ تا. تصویر کاملا واضح اما برای کسایی که ک ور نیستن

  • ناشناش ارسالی در

    اکنون من نصف سرمایه خودم را که با ترغیب مردم از ریس جمهور گرفته تامسولانبورس انج ام گرفت ازدست داده ام ومیدانم دیگران نیز وضعیتی همانند من دارند حالا که دولت است فاده خود را از سرکیسه کردن مردم بردندمیگ ویند که ذات بورس ریسک است چرا ابتداکه تش ویق میکردید این حرف ها زده نشدو اقتصاد د انهایی که هشدار میدادند توطعه دشمن میدان ستند مردم هم به مسولان اعتماد کردند اما ما مردم ایران هزار بار هم گزیده شویم باز هم گزیده میشویم اما این بار دیگر مردم ف همیده اند که دیگر هرگز وهرگز در هیچ زمین ه ای به مسولان اعتماد نکنند واین رابدانی د که برایتان گران تمام خواهد شد نوبت ماه م میرسد

ارسال نظر