|
کدخبر: 127406

نوآوری برای خلاصی بورس از ویروس صف

گرچه حال بازار سرمایه بهبود نسبی یافته و شاخص در حال بالا کشیدن خود است اما مشکل هسته معاملاتی سرجای خود باقی است.

تنها حُسن روزهای بازار منفی، عملکرد هسته است که به قول بورسی‌ها در این روزها مثل «بنز» کار می‌کند اما امان از روزهای مثبت! همین که شاخص مثبت می‌شود هسته معاملاتی هم می‌خواهد خستگی به در کند.

این اتفاق دو روز گذشته نیز افتاد و در حالی که شاخص سبزپوش شده بود، هسته دچار اختلال شد و صدای سهامداران را درآورد. مسوولان بورسی هم اعلام کردند که معاملات در فرابورس به دلیل مشکلات فنی در هسته معاملاتی این بازار، با تاخیر انجام می‌شود. اما این تاخیر آنقدر طولانی شد که بسیاری عطای معاملات دیروز را به لقای آن بخشیدند. یکی از این معامله‌گران که بعد از این تاخیر طولانی تصور کرده بود، دیگر معامله‌ای نمی‌شود، نوشت: «من ساعت ۱۲: ۳۰ صفحه رو بستم رفتم سر کارم. برگشتم تلگرام یه کاری داشتم دیدم نوشته بازار ‎فرابورس ساعت ۱ واسه خودش باز شده ملت هم دارن معامله می‌کنند. یعنی تعهد و احترام به مشتری و کاربر نداریم. برای یه همچین تصمیم مهمی نباید اطلاع‌رسانی پیامکی بشه؟».

اکانت «وبلاگ بورس تهران» هم در واکنش به اختلال دیروز هسته نوشت: «یک‌روز بازار اومد مثل آدم باشه دوباره ‎هسته بازی سازمان بورس شروع شد! » «مجید» نیز این‌گونه انتقاد کرد: «بیا، یه روز که بازار اومد یه مثبت بخوره هسته فرابورس شد کاسه داغ‌تر از آش.» او نوشت ‌‎علاوه بر اینکه هسته فرابورس قطع هست، تلفن مرکز ارتباط بورس هم از دسترس خارج شده است. «امین» نیز نوشت: «دوماه بازار ‎بورس ریزشی بود، یک روزش هم ‎هسته معاملات مشکل نداشت! دو روزه بازار جون گرفته از صبح ‎هسته معاملات سکته‌ای شده، مدام گیر می‌کنه! » کاربری با نام «هخامنش» هم از کاربران بورسی فضای مجازی که نسبت به اختلال هسته اعتراض داشتند خواست اگر خواستند فحش بدهند، ‌‎آدرس مشکلات کاخ سفید است.

سکوت؛ درخواست سهامداران از مسوولان

بهبود نسبی اوضاع بازار در این روزها باعث شده سهامداران و فعالان این عرصه در فضای مجازی رابطه‌ای بین سکوت مسوولان و رشد شاخص پیدا کنند. مثلا یکی از این کاربران از مسوولان خواست هرکجا هستند همان جا بمانند و جلساتشان را هم کنسل کنند و اکنون که بورس در حال رشد است اظهارنظری نکنند تا بازار به هم نریزد. محمد خدابخش، خبرنگار نیز در این راستا نوشت: «اگر فردا بازار مثبت باشه و در تعطیلات آخر هفته هم شاهکار جدیدی از سوی مسوولان سازمان خلق نشه، می‌تونیم با خیال راحت‌تری روی رشد بازار حساب کنیم.» کاربر دیگری هم کنایه‌ای به مخالفان رشد بازار سرمایه زد و نوشت: «به همین سوی چراغ الان دلالان تحصیلکرده بازارهای مافیایی یقه‌ها می‌درند که حبابه! و سرمایه‌های خردتون رو ببرید خودرو و دلار بخرید یا حتی اگر می‌تونید ملک بخرید. الان یکیشون داره دلیل میاره که سودکردن در بازار در بلندمدت هم شوخی بیش نیست.» ‌پیام الیاس کردی، فعال بازار سرمایه: بعضی از عزیزان هم فقط کافیه یه روز ‎بورس مثبت بشه یه نظری میدن یه روز هم که منفی بشه یه نظر دیگه!!!

در ادامه نظرات نماینده‌های‌ مجلس، فعالان بازار و... آمده است.

شاهین احمدی

رئیس پیشین مرکز آموزش سازمان بورس

‌ناخودآگاه یاد اون چندتا جوان مهندس ایرانی افتادم که یه آخر هفته نشستند هسته فرابورس رو درست کردند، متعاقبش هسته بورس خودش درست شد، و تا سه ماه کوچک‌ترین خطایی نداشت.

سیاوش وکیلی

مدیر روابط‌عمومی سازمان بورس

یه بررسی جالب از وضعیت دیدگاه فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی در بستر توییتر و تلگرام و اینستاگرام و پایگاه‌های خبری به کلیت بازار سرمایه دیدم. دیدگاه ۶۵ تا ۷۰ درصد پست‌های توییتری منفی است. موضعی که فعالان هیچ یک از سایر بازارها به حوزه فعالیت‌شان ندارند. جالب بود. واقعا چرا؟

میثم هاشم‌خانی

تحلیلگر اقتصادی

 ‌نوآوری برای خلاصی «بورس» از ویروس «صف». دامنه نوسان را برای «قیمت معاملات» حذف کنیم، اما برای «قیمت پایانی» همچنان دامنه نوسان ۵درصد برقرار باشد.یعنی اگر حتی در یک روز اکثر معاملات در قیمت ۴۰‌درصد+ یا ۴۰‌درصد- انجام شد، باز هم «قیمت پایانی» حداکثر ۵‌درصد جابه‌جا شود. نتایج؟ ‌اول: بورس از ویروس «صف» خلاص می‌شود. دوم: نقدشوندگی سهام بالا می‌رود و سرمایه‌هایی که نقدشوندگی برای‌شان مهم است، جذب بورس می‌شوند. سوم: هدف سیاست‌گذاران درباره نوسان آرام‌تر «شاخص کل» برآورده می‌شود.

محسن زنگنه

نماینده مجلس

دولت در بهترین شرایط بورس، چند ده هزار میلیارد کسری بودجه خود را جبران کرد. اکنون مجلس از او می‌خواهد تا با فروش بخشی از دارایی‌های خود، مردم را در تامین کالای اساسی‌شان یاری رساند. این نه چاپ پول است و نه گدا پروری! این وظیفه دولت در قبال مردم خود است. ( بند۱۲ اصل ۳ قانون اساسی)

مهدی رباطی

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

اشاره شد بازار حرکت رو به بالایی به‌زودی خواهد داشت. مربع زمانی گن برای این حرکت اصلاحی رو به بالا از اواسط مهر آغاز می‌شود. گزینه‌هایی در بازار هستند که بین ٣٠تا۵٠ درصد موج قبل را بیشتر اصلاح نکرده‌اند که نشان ارزندگی و توجه بورس است. سهام بیشتر اصلاح کرده را با این سهام جابه‌جا کنید.

سعید ابراهیمی

فعال بازار سرمایه

بازار نیاز به محرک برای رشد دارد. اگر بازارگردانی سهم‌ها درست اجرا شود و نقدینگی‌های پارک شده در کارگزاری‌ها با تحرک در بازار، اقدام به خرید کنند می‌توان یک رشد خوب برای بازار در امسال متصور شد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر