|
کدخبر: 126485

در ماه‌های آینده رونق بورس چه باید کرد؟

بازار سرمایه در ماه‌های آینده، بار دیگر وارد مسیر رشد خود خواهد شد. کارشناسان برای سرمایه‌گذاران خرد توصیه‌هایی دارند تا این بار، سرمایه‌های خود را با ریسک کمتری به بورس بیاورند.

بورس در ماه‌های آینده رونق بورس چه باید کرد؟

پس‌انداز برخی از مردم، رقم قابل توجهی نیست و شاید تنها چند برابر درآمد ماهانه‌ باشد. رقمی که ممکن است بزرگ نباشد، اما همیشه برای حفظ ارزش آن در برابر تورم، گزینه‌های مختلفی در برابر آنها قرار دارد. چند سال پیش مؤسسه‌های مالی و اعتباری بخشی از این پس‌اندازها را به‌عنوان سپرده و با وعده سودهایی بالاتر از سودهای بانکی جذب کردند و به دلایل مختلف، نه توانستند سودهای وعده داده شده را بپردازند و نه اصل پول مردم را بازگردانند.

چند سال گذشت و این بار بورس تبدیل به مقصد سپرده‌های خرد مردم برای سرمایه‌گذاری شد. مردمی که به امید روزهای سبز بازار و شاخص صعودی بورس، شروع به خریدوفروش سهام شرکت‌ها کردند و شاید همه آنها از معامله‌گری و تحلیل این بازار به اندازه کافی اطلاع نداشتند. این ناآگاهی موجب برخی رفتارهای هیجانی و تحمیل زیان به سرمایه‌گذاران شد و در نتیجه، سرمایه‌گذاران خواستار دخالت دولت در قالب اتخاذ برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه شدند.

کارشناسان معتقدند حمایت اخیر دولت از بورس، نوعی سرمایه‌گذاری است که به واسطه ارزندگی سهام شرکت‌ها انجام می‌شود؛ در واقع ورود منابع دولتی به بورس، به‌صورت موقت نقش حمایتی از این بازار را خواهد داشت و سودآوری سهام شرکت‌ها و نقدشوندگی بازار به‌گونه‌ای است که امکان خروج اصل این منابع در آینده وجود دارد.

منابع دولتی حامی موقت بورس

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به ایرناپلاس گفت: نقش بازار سرمایه، تأمین مالی‌ بنگاه‌های اقتصادی کشور است. بنابراین رونق بازار ثانویه، زمینه‌ساز و تقویت‌کننده تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در بازار اولیه است. در چند ماه اخیر که بازار سرمایه به واسطه شرایط هیجانی، روند نزولی را در پیش گرفت، به دلیل عدم اطلاع سرمایه‌گذاران، شاهد افت قیمت سهام شرکت‌ها بودیم. در واقع افراد سهام خود را در هر قیمتی به فروش رساندند و این موضوع موجب شد جهت‌گیری منابع از سمت بازار سرمایه به دیگر بازارها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از جمله مسکن، خودرو و ارز حرکت کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که رونق بازار سرمایه و شرایط پایدار آن موجب می‌شود منابع به صورت هدفمند در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد و صرف افزایش تولید و بهبود بهره‌وری شود. اکنون سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها یکی از سودآورترین گزینه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب در کشور محسوب می‌شود. در نتیجه، منابعی که از طرف دولت به این بازار وارد و صرف خرید سهام شرکت‌های ارزشمند شده، با ایجاد ارزش افزوده و همچنین به‌واسطه نقدشوندگی که در این بازار وجود دارد می‌تواند در آینده از بورس خارج شود. بنابراین منابعی که توسط دولت به بورس وارد شده‌ می‌تواند نقش موقتی را به عنوان حامی در این بازار ایفا کند.

سرمایه‌گذاران خرد از ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری بورسی بی‌اطلاعند

رضاپور با تأکید بر تفاوت نقش حمایتی دولت در بورس و مؤسسه‌های اعتباری گفت: مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که پذیرش پیشنهاد بازدهی که بیشتر از بازدهی بدون ریسک باشد، به‌معنای پذیرش ریسک‌های بیشتر برای آنهاست. این موضوع ممکن است در بازار سرمایه که ابزارهای مختلفی با ریسک‌های متفاوت در آن وجود دارد و همچنین در بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری مشاهده شود. بنابراین فعالان بازار سرمایه باید بدانند با سرمایه‌گذاری در این بازار نیز با ریسک‌های مختلفی مواجه خواهند شد. البته ابزارهای مختلف با ریسک‌های متفاوت در این بازار وجود دارد اما رفتار ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران خرد نشان داد درباره این ابزارها آگاهی ندارند.

وی ادامه داد: افراد بسیار زیادی، بدون اطلاع از یک صنعت و ویژگی‌های و بدون شناخت وضعیت شرکت‌ها و بررسی وضعیت ترازنامه آنها و دیگر اطلاعات ضروری، نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام آنها اقدام می‌کنند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، فعالیتی تخصصی و نیازمند تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت‌هاست. به همین دلیل معمولا به افراد توصیه می‌شود منابع خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های غیرمستقیم وارد بازار کنند، اما در عمل مشاهده شده به دلیل شرایط رشد پرشتاب بورس، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، این ضرورت را نادیده گرفتند و به صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کردند.

انتخاب‌های کم‌ریسک‌تر در دور بعدی رونق بورس

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری نتیجه انتخاب روش مستقیم خریدوفروش سهام شرکت‌ها در بورس توسط سرمایه‌گذاران خرد گفت: نتیجه این انتخاب را در هفته‌های اخیر با رفتارهای هیجانی و صف‌های فروش مشاهده کردیم. این در حالی است که افراد می‌توانند با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خدمات شرکت‌های سبدگردان و انتخاب ابزارهای کم‌ریسک‌تر در این بازار حضور پیدا کنند.

تجربه هفته‌های اخیر نیز نشان داد، کاهش ارزش سرمایه افرادی که از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس مانند صندوق‌ها استفاده کردند، نسبت به افرادی که به‌صورت مستقیم در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کردند به‌مراتب کم‌تر بوده است.

وی افزود: بازار سرمایه در ماه‌های آینده، بار دیگر وارد مسیر رشد خود خواهد شد. بنابراین به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌شود در دوره رونق بعدی این بازار از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنند، زیرا ریسک کمتری برای آنها به همراه دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین ابزارها برای سرمایه‌گذاران خردی است که می‌خواهند ضمن سرمایه‌گذاری در بورس، ریسک پایین‌تری را متحمل شوند.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها