|
کدخبر: 125819

چرخش بورس در راه است / چشم‌انداز روشن برای بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: زمان افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده و چشم‌انداز روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران است، انتظار می‌رود با توجه انتشار گزارش‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها شاهد چرخش شرایط بازار باشیم.

«سید مصطفی صفاری» با بیان اینکه بورس به دلیل حجم نقدینگی، افزایش قیمت‌های جهانی، سطح تورم، افزایش نرخ دلار، دستورالعمل‌های جدید بازار سرمایه شامل تقویت بازارگردانی، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدود شدن سفته‌بازی به روند صعودی باز می‌گردد، افزود: نظام‌های اقتصادی حول دو محور بازار پول و سرمایه شکل می‌گیرند و اقتصاد کشورهای پیشرفته مبتنی بر بازار سرمایه است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه بدون شک شفاف‌ترین نهاد اقتصادی و ساز و کار آن مانع ایجاد فساد می‌شود، افزود: در نظام‌های بانک‌محور تخصیص منابع بهینه نیست و به رانت و فساد منجر می‌شود، اکنون که دولت به بازار سرمایه نگاه جدیدی دارد باید از این فرصت با تمام توان استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در برخی موارد به جای بهره‌برداری از این فرصت تاریخی و همدلی شاهد اظهارنظرهای غیرمنطقی با هدف ایجاد ترس کاذب و دامن زدن به فضای هیجانی هستیم.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه به معنای آن است که جامعه در توسعه صنایع مهم کشور به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشارکت کند و این سرمایه‌گذاری به تامین هزینه‌های بخش مولد اقتصاد منجر شود، افزود: با چنین تعریفی ترغیب جامعه به خروج از بازار سرمایه با چه هدفی انجام می‌شود؟ فرض کنید دارایی را از بازار سرمایه خارج کنیم! سوال اصلی این است که سرمایه را به کجا منتقل کنیم؟ منطقی باشیم! دامن زدن به فضای هیجانی، ایجاد ترس و ترغیب جامعه به خروج از بازار سرمایه حول محور منافع شخصی و دلالی در بازارهای غیر مولد شکل می‌گیرد.

صفاری افزود: خروج سرمایه از بورس به معنای بازگشت به اقتصاد سنتی است. مطمئنا پیچیدن این نسخه با علم و تحلیل اقتصادی نیست و نسخه‌ای سوداگرانه است. این نوع رفتار برای اقتصاد ما خطرناک است و اتفاقا قانون گذارها هم باید به این موضوع ورود کنند و انگیزه سوداگری و سفته بازی را از بازارها بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ما در حال تغییر از بانک پایه بودن به سمت بازار سرمایه است، افزود: البته دولت نیز باید با سرعت باقی مانده سهام خود را واگذار کند. بر اساس اصل ۴۴ و تاکید مقام معظم رهبری باید وزن اقتصاد دولتی به ۲۰ درصد برسد اما هنوز ۷۰ درصد است. دولتی بودن یکی از مشکلات پیش‌روی اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می‌شود، دولت باید داور باشد و باقی مانده واگذاری‌ها باید سریع‌تر انجام شود.

چشم‌انداز مثبت، پیش‌روی بازار سرمایه

وی ادامه داد: زمان افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده و چشم‌انداز روشنی پیش‌روی سرمایه‌گذاران است، با توجه به حجم نقدینگی کشور، افزایش قیمت‌های جهانی، سطح تورم، افزایش نرخ دلار، دستورالعمل‌های جدید بازار سرمایه شامل تقویت بازارگردانی، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدود شدن سفته بازی و از همه مهم‌تر انتشار گزارش‌های مالی ماهه شرکت‌ها شاهد چرخش شرایط بازار باشیم.

صفاری با اشاره به انتشار گزارش‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها و تاثیر مثبت آن در بازار افزود: با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و مشخص شدن فروش بنگاه‌ها با توجه به نرخ دلار و تورم، بازار سرمایه به سمت فضای مثبت تغییر مسیر می‌دهد و در بدترین شرایط بازار حداکثر طی ۳ تا ۶ ماه خود را با سایر بازار‌ها منطبق می‌کند.

نهاد ناظر بازار سرمایه تصمیماتی منطقی گرفت

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدودیت فروش روزانه سهام خریداری شده، گفت: من با هر دو تصمیم موافق هستم، توسعه معاملات الگوریتمی اقدام ارزشمندی است اما برای بازارهایی با عمق بالا مناسب است و هنوز بازار ما شرایط لازم را برای این نوع معاملات ندارد. باید این نوع معامله محدود شود و زمانی که به عمق لازم رسیدیم می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

وی ادامه داد: دومین بحثی که اتفاق افتاد محدودیت معاملات روزانه سهم است، برخی ساعت ۹ صبح سهام را می‌خریدند و ساعت ۱۲ می‌فروختند. این موضوع باعث شده بود مهم‌ترین اصل بازار سرمایه یعنی سرمایه‌گذاری با افق حداقل یک ساله تهدید شود. برخی انتظار دارند هر روز پنج درصد سود بگیرند و این دقیقا با دید بازار سرمایه در تعارض است.

صفاری افزود: افق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک سال به بالا است و داد و ستد روزانه باعث ایجاد هیجان می‌شود. ۱+T هم به نظر من عجیب نیست، حداقل یک روز طاقت ماندن در این بازار را داشته باشید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این تصمیمات عامل ثبات و آرامش بازار است و به نظر می‌رسد تصمیمی منطقی در این شرایط بود. اگر شاهد خصوصی‌سازی واقعی باشیم و دولت سهام باقی مانده خود را عرضه کند و عمق بازار افزایش داشته باشد، می‌توانیم به شرایط گذشته برگردیم.

منبع: ایرنا
  • بهزاد ارسالی در

    کشوریکه کارشناس اقتصادیش،تو باشی ، مردمش هم میشوند اهالی برره

  • ناشناس ارسالی در

    تو این شرایط که همه چیز گرون شده چرا بور س ریزش کرده یکی توضیح بده من پاسخ می خوا م

  • ناشناس ارسالی در

    من طلا فروختم گذاشتم تو بورس طلا گرون شده پول من تو بورس صفر شده از هیچ جا هم در آمدی ندارم الان چکار کنم یکی به من بد بخت جواب بده

  • ناشناس ارسالی در

    در کشوری که ملتش از فقر و گرسنگی بگیره د ولت به فکر فلسطین و لبنان باشه معلومه که دستش تو جیب مردم نیره تا کسری بودجه اش رو تامین کنه

ارسال نظر