|
کدخبر: 125042

فرش قرمز بازار سرمایه برای دانش بنیان اصفهانی

کارگروه بررسی طرح عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین اصفهانی در بازار سرمایه در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

بورس فرش قرمز بازار سرمایه برای دانش بنیان اصفهانی

 دکتر قاضی عسگر معاون  هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در ابتدای این کارگروه ضمن اشاره به چشم انداز  ۲۰ساله استان در امور اقتصادی گفت: طرح عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین اصفهانی در بازار سرمایه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مطرح شد و ذیل این کارگروه کانون کارآفرینی استان تشکیل شد و ما امیدواریم که اهداف بزرگ این طرح محقق شود.

قاضی عسگر به مزیت های پیوستن شرکت های سهامی عام به بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای وارد شدن شرکت ها به بورس و فرابورس سهولت در تامین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار است. چرا که تامین مالی با وجود زمان­بر بودن سیستم بانکی به یکی از دغدغه های اصلی همه شرکت ها تبدیل شده است. اما در این طرح عرضه سهام جدید شرکت هایی که خواهان ورود به بورس هستند به سرعت اتفاق می افتد و تامین مالی مورد نیاز انجام خواهد شد. علاوه بر آن سهولت در دریافت تسهیلات ویژه بانکی و سایر موارد تامین مالی نیز در این طرح محقق می شود و سقف دریافت تسهیلات برای آن ها بیشتر از شرکت های غیر بورسی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به مزایای دیگر پیوستن شرکت ها به بورس و فرابورس اشاره کرد و افزود: نکته کلیدی دیگر برای شرکت هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته می شوند این است که این شرکت ها کمتر از شرکت های دیگر مالیات می دهند و معافیت های مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و این علاوه بر معافیت های مالیاتی است که بر اساس افزایش اظهارنامه سالیانه صورت می گیرد.  

وی در ادامه به شرکت هایی که تاکنون به این طرح پیوستند اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود  ۲۰شرکت به این طرح پیوستند. شرکت هایی که ما در استان به آنها افتخار می کنیم و واقعا ارزش آفرین هستند و امیدواریم با اضافه شدن سایر شرکت ها اتفاقات مهمی در این عرصه و جنگ اقتصادی کشور به وقوع بپیوندد.

در ادامه این نشست دکتر غلامعلی پور معاون پذیرش فرابورس ایران گفت:  امیدواریم شاهد حضور قدرتمند شرکت ها خوب اصفهانی در بازار سرمایه باشیم.

وی در ادامه به عامل مهم در تامین مالی شرکت ها اشاره کرد و گفت: لازمه اینکه در بازار سرمایه ما بتوانیم تامین مالی بکنیم این است که در قدم اول اعتماد ایجاد کنیم و در بازار سرمایه ابزار این اعتماد اطلاعات است و چرا که تمام تصمیم گیری ها بر مبنای اطلاعات صورت می گیرد و افراد در بازار سرمایه آینده یک شرکت را می خرند، لذا هرچه گذشته یک شرکت مشخص و تبیین شود این اعتماد در بازار سرمایه راحت تر شکل می گیرد.

غلامعلی پور به فرآیند پذیرش شرکت ها بر اساس دستور العمل های خاص هر بازار اشاره کرد و افزود: برای شرکت هایی که بحث شفافیت را برای خودشان حل کرده اند و آن را قبول دارند ما در بورس و فرابورس فرش قرمز پهن کرده ایم. 

معاون پذیرش فرابورس ایران در ادامه به روند درخواست شرکت ها برای پیوستن به بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: شرکت ها فرآیند آماده سازی را کاملا جدی بگیرند و مشاور امین و دقیقی انتخاب کنند.چرا که هر چه فرآیند آماده سازی پرونده دقیقتر و کامل تر انجام شود طبیعی است که زمانی که ما و همکارانمان برای پذیرش در بازار سرمایه است زمان کمتری خواهد داشت و سریعتر به نتیجه مطلوب می رسد.

وی به بحث مهم نظارت در بورس اشاره کرد و گفت: بورس یک نهاد نظارتی است و دغدغه ها و فعالیت های زیادی دارد اماامسال  با تنفیض اختیار به بورس ها روند پذیرش شرکت ها تسریع شده به گونه ای که در هفته گذشته  آمار ما به پذیرش ۴ شرکت در هفته رسیده است و خوشبختانه با افزایش آمار پذیرش سرعت پذیرش هم افزایش داشته است.

غلامعلی پور  به اتفاقات مهم بازار سرمایه در سال جاری اشاره کرد و گفت: استقبال بخش خصوصی از بازار سرمایه در حال افزایش است و این خبر خوبی برای اقتصاد کشور است چرا که هم بحث شفافیت در کشور بالا می رود و هم بحث تخصیص بهینه منابع در اقتصاد با ورود شرکت های خصوصی به سرانجام بهتر می رسد. اتفاق مهم دیگر در بازار سرمایه افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم است که ورود شرکت از طریق انتشار سهام جدید را محقق کرده است.

دکتر گوهریان رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان و ایده پرداز طرح «عرضه اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه» هم در ادامه این نشست به۴چالش اساسی در رشد سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: نزدیک ۱۰۰سال است که سرمایه گذاری در ایران با 4 چالش اسای روبرو است: 1- کوتاه بودن عمر سازمان های کار آفرین ایرانی  ۲- چالش تامین سرمایه کلان برای طرح های کار آفرینی 3- چالش رقابت و عدم همکاری و ۴- چالش فوبیای شفافیت و فرابورس ایران و به خصوص بازار SME  جواب قانع کننده ای برای هر ۴چالش دارد و اصلا برای رفع این ۴چالش ایجاد شد. فرابورس یک شرکت دولتی نیست بلکه یک شرکت عام خصوصی با اهداف خصوصی است که توسط باهوش ترین افراد و مدیران مالی درجه یک  دانشگاهی کشور  شکل گرفته است و از سال ۹۲ تا سال ۳ ۹۵سال روی این بازار کار علمی با هوش ریاضی انجام شده است و جمله معاون علمی رئیس جمهور در افتتاحیه این بازار یک جمله کلیدی بود که گفتند: اقتصاد ایران از الان شروع شد.

در خاتمه این نشست پنل پرسش و پاسخ با حضور دکتر قاضی عسگر، دکتر غلامعلی پور، خانم اسدی مدیر تامین مالی و سرمایه گذاری سازمان های کوچک و شهرک ههای صنعتی ایران، آقای کامران کلانی مدیر کل کار و رفاه اجتماعی، آقای شیرازی مدیر فرابورس استان اصفهان، رضای چینی نماینده کانون کارفرمایان و خانه صمت اصفهان، آقای متقی کارشناس ارشد بازار سرمایه برگزار شد و به سوالات خبرنگاران و کارآفرینان پیرامون این طرح پاسخ داده شد.

خبرنگار: افسانه خدایی

ارسال نظر